יצרן תוכנה בלתי תלוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יצרן תוכנה בלתי תלויאנגלית: Independent Software Vendor, בראשי תיבות: ISV) הוא יצרן תוכנה המפתח, משווק ומוכר מוצר תוכנה ייעודי או מספר מוצרי תוכנה ייעודיים. בכך שונה יצרן התוכנה הבלתי תלוי מיצרני תוכנה המספקים תוכנה כוללת, המורכבת מאוסף מוצרים רחב, שמספק מענה כולל למחשוב ארגון או מערכת מחשוב ביתית. בדרך כלל יצרני תוכנה המספקים תוכנה כוללת הם חברות בינלאומיות גדולות כמו י.ב.מ, מיקרוסופט ואורקל. הבדל נוסף בין יצרן המספק תוכנה כוללת לבין יצרן תוכנה בלתי תלוי הוא שיצרן המספק תוכנה כוללת, עשוי לספק פתרון הכולל גם מרכיבי חומרה בעוד יצרן התוכנה הבלתי תלוי מספק רק מוצרי תוכנה.

דוגמה: לשימושים רבים של מחשב ביתי ניתן להסתפק בתוכנה של חברת מיקרוסופט בלבד: מערכת הפעלה, דפדפן, חבילת יישומים משרדיים, דואר אלקטרוני וכו'.

המוצרים של יצרני תוכנה בלתי תלויים משתלבים עם מוצרי התוכנה של יצרנים המספקים פתרון כולל, וההשתלבות שלהם היא באחד מהאופנים הבאים:

  • השלמה - המוצר של יצרן התוכנה הבלתי תלוי מוסיף יכולות שאינן קיימות בפתרון של היצרן המספק תוכנה כוללת.
  • החלפה - המוצר של יצרן התוכנה הבלתי תלוי מחליף מוצר מתחרה של היצרן המספק תוכנה כוללת. דוגמה: הדפדפן פיירפוקס מהווה תחליף לדפדפן אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט.
  • החלפה כוללת - החלפת כל התוכנה של יצרן התוכנה הכוללת באוסף מוצרים של יצרני תוכנה בלתי תלויים המספקים ביחד תוכנה כוללת. דוגמה: מערכת ההפעלה לינוקס, יחד עם הדפדפן גוגל כרום וחבילת היישומים המשרדיים אופן אופיס מסוגלים להוות תחליף כולל לתוכנה המקבילה של מיקרוסופט.
  • אינטגרציה - מוצר התוכנה מאפשר שילוב או קישור בין מוצרי תוכנה של מספר יצרני פתרון כולל.

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לסווג את יצרני התוכנה הבלתי תלויים ליצרני תוכנת תשתית ויצרני תוכנות יישום. באופן בלתי תלוי בסיווג זה ניתן לתאר את יצרני התוכנה הבלתי תלויים על פי המאפיינים הבאים (כשיצרן מסוים יכול להיכלל ביותר מקבוצה אחת של מאפיינים):

יצרני תוכנה עבור פתרון של יצרן תוכנה כוללת אחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצרן תוכנה בלתי תלוי השייך לקטגוריה זו מייצר מוצר המשלים פערים בקו מוצרי התוכנה של יצרן תוכנה כוללת. לקטגוריה זו משתייך למשל יצרן תוכנה המייצר מוצר תשתית התומך רק במערכת ההפעלה "חלונות" של חברת מיקרוסופט. גם יצרן של יישום המשלים את מערכת ה-ERP של חברת SAP משתייך לקטגוריה זו. יצרני תוכנה בלתי תלויים מסוג זה מתמחים במוצרי התוכנה של היצרן שאת קו מוצריו משלים המוצר.

יצרני תוכנה התומכים במספר סביבות תוכנה של יצרני תוכנה כוללת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצרני תוכנה בלתי תלויים השייכים לקטגוריה זו מייצרים מוצרי תוכנה המשלימים מוצרי תוכנה של מספר יצרני תוכנה כוללת. יצרני תוכנה בלתי תלויים אלה מייצרים מוצר תוכנה היכול להתבצע תחת סביבות מוצרים כוללות של מספר יצרני תוכנה. יצרן של מהדר לשפת תכנות שמתאים לסביבות תשתית מגוונות מהווה דוגמה ליצרן תוכנה מקטגוריה זו.

מוכרים המספקים ערך מוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח הלועזי המקובל הוא VAR שהוא ראשי תיבות של Value Added Resellers. זהו יצרן תוכנה בלתי תלוי המייצר מוצרי תוכנה המתאימים לפלטפורמת חומרה מסוימת. במקרה זה אי-התלות מתייחסת ליצרן חומרה ולפעמים גם יצרן תוכנת תשתית כגון: מערכת הפעלה המגיעה במשולב עם החומרה. מוצרי תוכנה של יצרן תוכנת VAR משולבים ביחד עם החומרה והתוכנה הבסיסית של יצרן החומרה. אותו מוצר תוכנה של יצרן תוכנת VAR עשוי להיות משולב בפתרונות חומרה של מספר יצרני חומרה.

יצרני תוכנות קוד פתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב יצרני תוכנת קוד פתוח משתייכים לקטגוריה זו ואינם מספקים תוכנה כוללת. חברת RedHat היא הדוגמה הבולטת לחברה המבוססת על קוד פתוח ואפשר שלא להכלילה בקטגוריה זו, משום שהיא יכולה לספק פתרון תוכנה תשתיתי כולל.

יצרני תוכנה מקטגוריה זו אינם בהכרח חברות. המוצר עשוי להיות פיתוח הנעשה על ידי קהילות מפתחים. דוגמה ליצרן מסוג זה הוא יצרן המפתח תוכנה יישומית בשפת התכנות Java. התוכנה עשויה להתבצע כחלק מסביבה המבוססת על תשתיות תוכנה של מספר חברות שונות.

רכישת מוצרים של ISVs לעומת רכישת תוכנה כוללת מיצרן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרכישת מערכת תוכנה כוללת מיצרן אחד עשויים להיות היתרונות הבאים:

  • שילוב טוב יותר בין המוצרים משום שהם נבנו על ידי אותו יצרן ובאותה תפיסה.
  • פשטות בניהול תהליכי רכישה, שדרוג ותחזוקה משום שאין צורך בניהול התקשרויות מול מספר רב של יצרנים.

פתרון של יצרן תוכנה כוללת עשוי לכלול גם מוצרי חומרה בנוסף למוצרי תוכנה וכך להקטין עוד יותר את מספר היצרנים שאתם מתקשר הלקוח.

לרכישת מוצרים של יצרני תוכנה בלתי תלויים עשויים להיות היתרונות הבאים:

  • אין תלות ביצרן תוכנה אחד - המשמעויות עשויות להיות יותר חופש בבחירת מוצרים והקטנת עלויות של מוצרי התוכנה.
  • יכולת לממש ריבוי פיתרונות של יצרני תוכנה כוללת ולשלב ביניהם. יתרון זה רלוונטי במיוחד לארגונים גדולים שממילא מיישמים בדרך כלל מוצרים של יותר מיצרן תוכנה כוללת אחד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]