יורם הלוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יורם הלוי
לידה 1963 (בן 61 בערך)
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה תיכון הימלפרב עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות משטרת ישראל
תקופת הפעילות 19852019 (כ־34 שנים)
דרגה ניצב ניצב
תפקידים בשירות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יורם הלוי (נולד ב-1963) הוא ניצב בדימוס במשטרת ישראל, שכיהן כמפקד הימ"מ, להב 433, משמר הגבול, מחוז דרום ומחוז ירושלים. בדצמבר 2023 מונה ליו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורם הלוי נולד וגדל בקריית משה שבירושלים, בן למשפחה בת 8 ילדים. למד בבית הספר הימלפרב בבית וגן[1]. התגייס לצה"ל ב-1981, התנדב לצנחנים, שובץ בגדוד 202 ולחם במלחמת לבנון הראשונה.[2] עם שחרורו התגייס למשטרת ישראל לתפקיד לוחם בימ"מ. ביחידה התקדם, עבר קורס קציני חי"ר ומילא תפקידי מפקד צוות ומפקד מחלקה, השתתף בפריצה ל"אוטובוס האמהות" ובאוגוסט 1989 נפצע במהלך מרדף אחר מחבל. בהמשך כיהן כקצין הדרכה וכקצין אגף המבצעים של הימ"מ, בתפקיד זה שימש בעת חטיפתו של נחשון וקסמן ולאחר שמבצע החילוץ לא הוטל על הימ"מ, עזב הלוי את היחידה.[3]

הלוי עבר לפקד על יחידת המסתערבים של משמר הגבול ביהודה ושומרון ואחר כך על יחידת הגדעונים. בהמשך פיקד על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים וב-2003 מונה למפקד מרחב דוד, האחראי על העיר העתיקה. בנובמבר 2005 קודם לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד משמר הגבול בירושלים, ב-2007 נקרא לחזור לימ"מ ולפקד על היחידה, זאת על אף שהתפקיד נשא תקן נמוך יותר מדרגתו.

כניצב במשטרת ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2009, קודם לדרגת ניצב ומונה במקביל לתפקידו כמפקד הימ"מ, גם למפקד יחידת להב 433, יחידת עילית של המשטרה המאגדת בתוכה את היחידות המיוחדות של המטה הארצי. חודשים ספורים לאחר מינויו פורסם כי הלוי יסיים את תפקידו ויעבור לפקד על אגף קהילה ומשמר אזרחי, זאת על רקע חילוקי דעות עם מפקד אגף חקירות ומודיעין, יואב סגלוביץ.[4] דו"ח מבקר המשרד לביטחון פנים העלה כי היחסים העכורים בין סגלוביץ והלוי פגעו בתפקוד יחידה 433.[5]

ב-1 במאי 2010 מונה למפקד אגף קהילה ומשמר אזרחי. במסגרת תפקידו עיצב תפיסה חדשה להפעלת מערך המתנדבים במשטרת ישראל אשר כללה את הארכת תקופת הכשרתם והגברת המוטיבציה להתנדבות. שנה אחר כך מונה למפקד משמר הגבול. במסגרת פיקודו על משמר הגבול גיבש את "תפיסת ההפעלה של משמר הגבול" שנועדה להגדיר את תחומי האחריות של החיל מול מחוזות משטרת ישראל. במסגרת תפיסת ההפעלה משמר הגבול קיבל אחריות על הטיפול במגזר הכפרי, פורקו שבע יחידות ביטחון אישי, ואוחדו יחידות קטנות להקמת יחידות שחר 101, שהפכו לכוח המרכזי של משמר הגבול במאבק בפשיעה. כמו כן, הורחבו יחידות סיירת משמר הגבול. יחידת מתילן ירושלים מוזגה עם יחידת ימ"ס ירושלים. בנוסף, הוקם בית ספר ייעודי למערך המתנדבים של משמר הגבול ומערך מפקדים מתנדבים בכל מרחבי משמר הגבול. במסגרת תפיסת ההפעלה יחידות משמר הגבול שולבו, לראשונה, בתהליכי מדידה ארגוניים במסגרת משטרת ישראל במטרה לייעל את פעילות החייל.

בנובמבר 2012 מונה למפקד מחוז דרום, בעקבות סבב מינויים במשטרה שנבע מפיטוריו של ניסו שחם.[6] הוא נכנס לתפקיד כשבוע ימים לפני התכנון, על רקע מבצע עמוד ענן. במהלך המבצע התמודד מחוז דרום עם ירי של כ-1,500 רקטות לתחומו, ותוגבר בהיקף של מאות שוטרים. תחת פיקודו של הלוי המחוז התמודד עם אתגרים ביטחוניים במבצע צוק איתן, בשנת 2014, בו הלחימה נמשכה יותר מחודשיים, כאשר לשטחו של המחוז נורו כ-3,500 רקטות. אתגרים נוספים בתקופת פיקודו של יורם הלוי על מחוז דרום היו ההערכות להקמת עיר הבה"דים ומתקן השהייה "חולות". כמו כן, בוצעה תוכנית להגברת שיתוף הפעולה מול המגזר הבדואי אשר כלל פריסת שירותי משטרה ביישובים הבדואים - הוקמו ארבע נקודות משטרה חדשות במגזר הבדואי.

בפברואר 2016 מונה למפקד מחוז ירושלים. במסגרת התפקיד הוביל מהלך לחיזוק המענה לשכונות מזרח ירושלים על ידי הקמת מרכזי שירות משולבים (מש"מים) בשכונות הערביות המשלבים מספר גופים שלטוניים שונים תחת קורת גג אחת, ומספקים שירות אזרחי לרווחת הציבור הערבי. ב-14 ביולי 2017 נרצחו שני שוטרים בהר הבית. בעקבות האירוע הורה הלוי, לראשונה מאז 1967, על סגירת הר הבית לכניסת מוסלמים על מנת לבצע בצורה נרחבת את הליך החקירה המורכב. בימים שלאחר מכן התפתח מול הווקף והציבור המוסלמי בארץ ובעולם "משבר המגנומטרים", שטמן חשש להתפרצות אינתיפאדה חדשה, אך המשבר הסתיים לבסוף כמעט ללא נפגעים. בתקופת פיקודו של הלוי על מחוז ירושלים תוגבר המחוז באופן קבוע וחוזק במאות תקנים חדשים.

בנובמבר 2018, ארבעה ימים לאחר שהשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הודיע כי מועמדו לתפקיד המפכ"ל הוא ניצב משה אדרי, פנה הלוי לארדן והודיע על כוונתו לסיים את תפקידו במחוז ירושלים ולפרוש משירות פעיל. בפברואר 2019 סיים את תפקידו כמפקד מחוז ירושלים.

הלוי נשוי ואב לשלושה ילדים. בעל תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני בחינוך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יורם הלוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורם הלוי - תבניות ניווט