יוסף ויסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסף ויסמן
לידה מרץ 1942
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בינואר 2021 (בגיל 78) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנדוקרינולוגיה, רפואת ילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף (יוסי) ויסמן (מרץ 194215 בינואר 2021) היה רופא ילדים ומומחה לאנדוקרינולוגיה, אשר היה חוקר עולמי במטבוליזם של העצם וכן של ויטמין D. ויסמן שימש כפרופסור באוניברסיטת תל אביב והיה מנהל היחידה למחלות עצם ומחלות מטבוליות במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסמן נולד בתל אביב ב-1942. אביו יעקב עלה מאוקראינה ועבד כפועל בניין. אמו, ברוריה, עלתה מפולין ועבדה כתופרת. בת דודותו אלימה הייתה ציירת ישראלית מפורסמת. למד בבית הספר "בלפור" ובעירוני ה'. בצבא שירת כמדריך בגדנ"ע, שם הכיר את פרופ' שמואל אדלשטיין, ביוכימאי, שהיה אז אחד החוקרים הבודדים בעולם שעסקו בוויטמין D.

ויסמן למד בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים והתמחה ברפואת ילדים בבית החולים "הדסה" בתל אביב, תחת פרופ' צבי שפירר. ההתמחות המשנית שלו הייתה באנדוקרינולוגיה. הוא הצטרף למעבדה של אדלשטיין ב"איכילוב". בשנים הראשונות נהג לרקוח ויטמין די בעצמו עבור מטופליו. בהמשך ניהל את המרפאה והיה למנהל היחידה למחלות עצם ומחלות מטאבוליות בבית החולים. במקביל שימש כ-40 שנה כרופא ילדים מוערך בשכונת יד אליהו בתל אביב. בשנת 2021 נפטר ממחלת הקורונה.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסמן פרסם כמאתיים מאמרים מדעיים[1] בנושא ויטמין D, מטבוליזם של השלד. בשנת 1979 פורסמה בNATURE תגליתו שהשלייה מייצרת ויטמין D ונגזרות שלו בהריון [2]. ויסמן הראה שניתן לרפא ילדים עם רככת מתנגודת לוויטמין די על ידי הזלפה קבועה של סידן לוריד[3]. בין השאר חקר את המחסור בוויטמין D באוכלוסייה החרדית והערבית במדינת ישראל[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסף ויסמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]