יונימוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כושר עבירות וחוזק שילדה מעולים
ציר ההינע המתחבר מעל מרכז הגלגל
כרכב ממוגן להובלת לוחמים בעל חימוש קל
כרכב חילוץ והצלה

יונימוג או אונימוג (Unimog ראשי תיבות בגרמנית: Universal-Motor-Gerät) הוא שם מסחרי לסדרת משאיות שטח קלות ובינוניות מתוצרת חברת מרצדס בנץ. סדרת יונימוג מתאפיינת בייחודיות, הן בחוזק המבנה והמנוע, והן בכושר עבירות גבוה במיוחד, המקנה לה יתרון משמעותי בשימושים צבאיים ואזרחיים.

היסטוריה וציוני דרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

התכנון הראשוני של רכב יונימוג הוצג ב-1945 על ידי המהנדס אלברט פרידריך. היה זה רכב קטן המיועד לשימושים חקלאיים שהתאפיין בהנעה לכל ארבעת הגלגלים, צמיגים גדולים במיוחד, ומנוע בנזין בעל 25 כוחות סוס אשר בעזרת תיבת הילוכים בת 6 מהירויות הגיע למהירות מקסימלית של 50 קמ"ש.

היצור המסחרי החל ב-1946 ושנה לאחר מכן הוחלף המנוע במנוע דיזל של חברת מרצדס בנץ, אשר באותה עת נאסר עליה לבנות כלי רכב בעלי הנעה לכל הגלגלים. בשנת 1951 השתלטה החברה על יצור היונימוג והוא החל להמכר כמותג שלה.

בשנת 1953 הוצג לראשונה הדגם בעל תא נוסעים סגור. בשנת 1966 נמכרה היחידה המאה אלף של יונימוג. בשנת 1974 הוצגו לראשונה דגמים כבדים של יונימוג אשר אפשרו לרכב כניסה לפעילויות נוספות ובעיקר בתחומים הצבאיים. בשנת 1977 נמכרה היחידה ה-200 אלף של יונימוג. בשנת 1993 הוצג דגם בעל 3 צירים והנעה לכל ששת הגלגלים. במשך השנים הוצגו פיתוחים ודגמים ייחודיים של יונימוג כמו למשל דגם יוקרה בעל מושבי עור וריפודי שטיחים, ודגמים קטנים במיוחד לעבודות ספציפיות.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עיצוב - משאיות יונימוג מתאפיינות במרווח גחון גבוה במיוחד. מרווח הגחון הגבוה מתאפשר הודות לשימוש בטכנולוגיה שבה ציר ההינע מתחבר לגלגל מעל נקודת המרכז שלו (Portal axles). שיטה זו מאפשרת גם לתיבת ההילוכים ולדיפרנציאל להיות ממוקמים גבוה יותר מן הדרך, ובכך להקנות לרכב כושר עבירות מעולה. נוסף לכך, מחובר כל גלגל למתלה נפרד בעל מהלך ארוך במיוחד.

שלדת היונימוג היא מסוג של שילדת סולם והיא גמישה במיוחד ומאפשרת לגלגלים מרחב תנועה אנכי ארוך אשר מקנה לו יכולת מעבר על פני מכשולי דרך גבוהים ואו עמוקים עד כדי מטר אחד.

ההנעה בכל הדגמים היא לכל ארבעת הגלגלים (4x4), והמנוע ומערכת החשמל מוגנים מפני חדירת מים.

סביבת הנהג מתוכננת כך שהיא מאפשרת נקודת מבט גבוהה ורחבה ובכך מקלה על תכנון מסלול הנסיעה על פני מכשולים בדרך. בדגמים החדשים יש אף באפשרותו של הנהג להעביר את ההיגוי מצד שמאל לצד ימין של הרכב תוך 30 שניות, וזאת על מנת לאפשר לו לקבל נקודת מבט טובה יותר של הדרך והמכשולים הפזורים עליה.

  • זיווד - הרכב מצויד בחלקו הקדמי והאחורי בנקודות חיבור המתאימות להתקנת מכשירי עבודה חיצוניים המונעים הידראולית כגון כננת, כף העמסה, מטאטאים וכדומה.
  • דגמים - כל דגמי יונימוג המיוצרים כיום מצוידים במנועי דיזל. לדגם הייצור הסדרתי הראשון מ-1947 היה מנוע בעל הספק של 25 כ"ס וכיום הדגם ההספק המרבי בעל 280 כ"ס. קיימים דגמים במגוון אורכי בסיס גלגלים.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יתרונות העבירות והחוזק המבני של רכבי יונימוג הביאו לשימוש נרחב בהם למטרות צבאיות כרכבי פיקוד ושליטה וכרכבים ייעודיים. קיימים דגמים משוריינים המשמשים להובלת לוחמים, רכבי סיור ממוגנים הנושאים נשק קל וכן דגמים המשמשים להובלת ציוד צבאי בפריסת שטח זמנית כגון מכשירי קשר או מכ"ם לצורך הצבה בשטחים קשי עבירות במיוחד.

אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגמי יונימוג משמשים בכוחות הצלה וחילוץ במדינות רבות. גם בשימוש אזרחי בא לידי ביטוי כושר העבירות והשרידות של הרכבים באזורים מוכי אסון כגון שיטפונות ומפולות או באזורים קשים לגישה ואז ניתן להטעין אותם בציוד חירום לחילוץ נפגעים, גנרטורים וכדומה. רכבי יונימוג משמשים באזורי ההרים כרכבי פינוי לדרכים מושלגות החסומות לתנועת רכב רגיל.
שימושים נוספים בעלי מאפיינים אזרחיים לרכבי יונימוג ניתן למצוא כמובילי ציוד ועובדים לאתרי בנייה בתוליים של מתקני תשתית, כבישים ומסילות ברזל. בתחום החקלאות מופעלים רכבי יונימוג במגוון עבודות שדה לצד טרקטורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונימוג בוויקישיתוף