יוהאן שפרל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהאן שפרל
Johann Sperl
לידה 3 בנובמבר 1840
נירנברג, ממלכת בוואריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 ביולי 1914 (בגיל 73)
באד אבילינג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פריידהוף עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן שפרלגרמנית: Johann Sperl‏; 3 בנובמבר 184029 ביולי 1914) היה צייר גרמני.[1]

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוהאן שפרל נולד בבוך ליד נירנברג בשנת 1840 כבן יחיד להורים פרוטסטנטים. האב הגיע מארבנראוט ליד גרפנברג, עבד בקיץ כעובד יומי אצל החקלאים באזור ובחורף כרת עצים ברייכספורסט ליד נירנברג. האם שנולדה בבוך נאלצה לתרום לכלכלת הבית הצנועה למדי כעוזרת בית. המשפחה גרה בבית קטן ליד חווה.

בשנת 1846 הילד התקבל לבית הספר היסודי בקראפטסהוף הסמוך, אותו סיים בשנת 1854 כתלמיד הטוב ביותר בכיתתו. בתיווכו של כומר הכפר קיבל שפרל את חניכותו הראשונה במכון האמנות הכללי בגייזלר ליד נירנברג, שם עבד כצייר עבור ספרי ילדים וספרות נוער.

בשנת 1856 נפטר האב. שפרל נאלץ לפרנס את אימו האלמנה והחולה. לאחר שסיים את חניכותו בגייזלר, הייתה לו הזדמנות לעבור למכון ליטוגרפי בנירנברג, והוא הוכשר שם כליטוגרף.

החל מסמסטר החורף 1858/1859 ואילך, הוא הצליח להגשים משאלה על ידי השתתפות בקורסי רישום בבית הספר לאמנויות שימושיות בנירנברג. באותה תקופה עמד בראש המכון הצייר והפסל ההיסטורי אוגוסט פון קרלינג. בשנת 1863 מונה שפרל לראש המכון הליטוגרפי בארנשטאדט בתורינגיה.

באקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באביב 1865 ויתר שפרל על פעילות זו לאחר שחסך את הכספים הדרושים כדי להיות מסוגל ללמוד באקדמיה במינכן. שפרל הצעיר יכול היה להתגאות בכך שהוא עבר את מבחן הכניסה והתקבל מיד לשיעור הציור של צייר ההיסטוריה הרמן אנשוץ באוקטובר 1865. בשנת 1865 הוא פגש את וילהלם לייבל בפעם הראשונה, איתו ניהל ידידות לכל החיים.[2]

נקודת השיא וסיום החניכה באקדמיה הייתה כיתת המאסטר המפורסמת של קרל פון פילוטי, שהיה ידוע כצייר תמונות היסטוריות בפורמט גדול. תלמידיו המתקדמים כללו: פרנץ פון לנבאך, אדוארד גרוצנר, פרנץ פון דפרגר, גבריאל מקס ואחרים.

באביב 1866 נקרא ארתור פון רמברג מוויימאר למינכן ללמד שם את כיתת המאסטר. שפרל מצא קשר טוב מאוד עם רמברג, נותר בתחילה כסטודנט שלו אך עזב את האקדמיה רק לאחר מותו בתחילת 1875.

למרות היותו חבר בקבוצת לייבל, ההכשרה של רמברג הייתה בעדיפות עליונה, בייחוד מכיוון ששפרל התבגר באופן אמנותי בתחילת שנות השבעים עד כדי כך שהוא יכול היה להתמודד עם יצירות תובעניות יותר. מסביבות 1875 ואילך עבר שפרל מתבניות התמונות הגדולות והרב-דמויות הקודמות לקומפוזיציות קטנות יותר.

ב־1878 עבר לברבלינג יחד עם וילהלם לייבל. בדצמבר 1878 הגיע מקס ליברמן למינכן מוונציה. שפרל כנראה פגש את ליברמן במהלך 1879 דרך לייבל. בתחילת שנות השמונים שפרל החל לעסוק יותר ויותר בציור נוף.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 1882 עבר שפרל לקרייבורג אם אין, שחברים המליצו לו בגלל מיקומה היפה. בשנת 1883 עבר שפרל עם וילהלם לייבל לסטודיו החדש שלו בבאד אייבלינג. במאי 1899 ערך שפרל טיול באיטליה, הוא היה בפירנצה, סיינה וונציה. הטיול בדרום לא נתן לו רעיונות חדשים.

ב־24 במאי 1910, התמוטט שפרל, שהיה שקוע לחלוטין בציור. הוא לקה בשבץ מוחי שגרם לשיתוק חלקי בצד ימין של גופו.

יוהאן ספרל נפטר ב־23 ביולי 1914, כמה ימים לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה.

הוא נקבר בבית העלמין המרכזי בווירצבורג ליד חברו וילהלם לייבל.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן שפרל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Deutsche Biographie, Sperl, Johann - Deutsche Biographie, www.deutsche-biographie.de (בגרמנית)
  2. ^ Hans Vollmer: . In: Ulrich Thieme, Felix Becker (Hrsg.): Begründet von Ulrich Thieme und Felix Becker. Band 3: Bassano–Bickham. Wilhelm Engelmann, Leipzig 1909, S. 361–362