יהדות ברהובו-ברגסס בתמונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהדות ברהובו-ברגסס בתמונות
Berehovo-Beregszász Zsidósága Képekben
סריקה של כריכת הספר בשחור-לבן
סריקה של כריכת הספר בשחור-לבן
סריקה של כריכת הספר בשחור-לבן
מידע כללי
מאת יהושע הלוי
צילומים יוצאי הקהילה היהודית של ברהובו־ברגסס
שפת המקור עברית והונגרית
סוגה ספרי יזכור
נושא הנצחת הקהילה היהודית של ברהובו-ברגסס
מקום התרחשות ברהובו-ברגסס
תקופת התרחשות טרום מלחמת העולם השנייה
הוצאה
הוצאה ארגון יוצאי ברהובו-ברגסס והסביבה
מקום הוצאה ישראלישראל ישראל, נתניה
תאריך הוצאה 1989
מספר עמודים 274
עורך יהושע הלוי
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990010927450205171

יהדות ברהובו-ברגסס בתמונות הוא ספר אלבום לזיכרון והנצחת הקהילה היהודית של העיר ברהובו-ברגסס, אשר נמצאת על גבול אוקראינה והונגריה. את הספר כתב וערך יהושע הלוי, והוא יצא בהוצאת ארגון יוצאי ברהובו-ברגסס והסביבה בשנת 1989.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שנה נערך בישראל כנס של יוצאי ברהובו-ברגסס. בכנס הניצולים העלו זיכרונות וחוויות מהעיר שלפני המלחמה. בכנס של שנת 1990 חולקו עותקים של הספר "יהדות ברהובו-ברגסס בתמונות" לניצולי העיר ולמשפחותיהם.

על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נכתב בשתי שפות: עברית והונגרית. זאת על מנת שהניצולים שאינם קוראים בעברית יוכלו לקרוא בו. בנוסף מצורפים בספר הסברים באנגלית. הוא נכתב כדי לשמש כאנדרטת זיכרון עבור עיירה יהודית שלמה שנמחקה במלחמת העולם השנייה.

המידע בספר נאסף במשך שנים על ידי ניצולי השואה, מזיכרונות של בני הדור השני לשואה. מצורפות בו תמונות שנמצאו אצל אנשים פרטיים, ומסמכים שונים המעידים על חיי העיר, האווירה וחיי הקהילה היהודית הענפים שהיו לפני המלחמה והשואה. הספר נכתב נערך ומומן על ידי אנשים פרטיים מקהילת יהודי ברהובו-ברגסס, כאמצעי זיכרון של החיים לפני המלחמה וכן להנצחת הנספים. הספר מנציח את כל שמות הנספים מהעיירה, הן בשואה והן במלחמות ישראל.

תוכן הספר מביא מידע ובו מבוא על העיר וההיסטוריה שלה. בספר מובאים פרטים וסיפורים מחיי הקהילה לפני מלחמת העולם השנייה, מלווים בתמונות מחיי הקהילה. הוא מזכיר מוסדות ואישים יהודים חשובים בעיירה. הוא מספר את ראשית התנועות הציוניות שפעלו בה באותה תקופה. מזכיר בתים ועסקים יהודים, וכולל סיפורים משפחתיים בליווי תמונות. כך למשל מוצגים יהודים בבתי הספר, תמונות ותיעוד חיי הקהילה, ספורט, משפחות שחיו בעיירה ומראות העיר לפני המלחמה. כמו כן מציג את השלטון ההונגרי אחרי השואה. מסמכים שונים שנמצאו בעיר אצל אנשים ששרדו את המלחמה. בנוסף מוצגת בספר רשימת קורבנות השואה מהעיר לפי משפחות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]