טרה נוליוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת משולש חלאיב וביר טוויל.
גבול קרואטיה-סרביה על יד נהר הדנובה. השטחים בצהוב נמצאים בריבונות סרביה אשר במחלוקת עם קרואטיה. ארבעת השטחים בירוק הם טרה נוליוס אשר נמצאים דה פקטו בריבונות קרואטיה (ישנו שטח חמישי הנקרא ריד, הממוקם מול העיר הסרבית אפאטין, אך בגלל גודלו הזעיר לא ניתן לזהותו במפה).
ארץ מרי בירד באנטארקטיקה, השטח הגדול בעולם שלא נקבעה עליו ריבונות.

טֵרָה נוּלְיוּסלטינית: Terra nullius) הוא ביטוי שמקורו במשפט הרומי ומשמעותו: "אדמה שאינה שייכת לאיש". הוא משמש כיום בתחום המשפט הבינלאומי לתיאור שטח אשר מעולם לא היה כפוף לריבונות של מדינה, או שכל גוף ריבוני קודם ויתר בצורה מפורשת או מרומזת על ריבונותו בו. החלת ריבונות על שטח שנחשב כ"טרה נוליוס" אפשרית על ידי כיבוש, אם כי ייתכן שצעד זה יהווה הפרה של אמנה או חוק בינלאומי.

טריטוריות "טרה נוליוס"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטריטוריות הבודדות בעולם המוגדרות כיום כ"טרה נוליוס" הן:

"טרה נוליוס" במדינת ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון של טרה נוליוס ביחס לארץ ישראל התבטא במחשבה הציונית מאז תחילתה ברעיונות כמו ״עם ללא ארץ לארץ ללא עם״. ישנן עמדות משפטיות ישראליות המתייחסות לשטחי יהודה ושומרון וחבל עזה כאל "טרה נוליוס", משום שלאחר פקיעת המנדט ב-1948 לא הוקמה ישות ערבית עצמאית בשטחים אלו, והם נכבשו והוחזקו, באופן לא מוכר בינלאומית, בידי מצרים וירדן. גם לאחר מלחמת ששת הימים, שבה כבשה מדינת ישראל שטחים אלו, היא לא החילה בהם ריבונות דה יורה (חוץ מבמזרח ירושלים).

מדינת ישראל עמדה פעמיים בפני מצב של טרה נוליוס. בפעם הראשונה הדבר קרה ב-1967, בעקבות מלחמת ששת הימים: המפות הישראליות הציגו את הכפר העלווי ע'ג'ר כחלק משטחה של לבנון, בעוד שמבחינתן של סוריה ולבנון ומבחינתם של תושבי הכפר, הכפר היה סורי, ועל כן, מתוקף שליטתה של ישראל ברמת הגולן, הוא אמור להיות בשליטתה. כעבור חצי שנה ישראל הכירה בכפר. בפעם השנייה הדבר קרה ב-1985, בעקבות שיחות טאבה: "המשולש הימי" בגבול הימי שבין ישראל למצרים נותר חסר דרישה לריבונות, עד שנת 2003, שבה החילה ישראל את ריבונותה בשטח, על ידי משטרתה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרה נוליוס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.