טנגרם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טנגרם
כללי
סוגה חידות חיתוך והרכבה עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור סין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קוביות טנגרם מעץ, המסודרות בצורת ריבוע - נקודת הפתיחה המקובלת במשחק.

טָנְגְרָם הוא משחק סיני, בו יש להרכיב דגמים שונים בעזרת שבע צורות גאומטריות המתקבלות מחיתוך של ריבוע.

חלקי הטנגרם הם: ריבוע, מקבילית וחמישה משולשים ישרי זווית שווי שוקיים בגדלים שונים. על פי רוב נהוג להתחיל את המשחק כאשר החלקים מסודרים בצורת ריבוע. לאחר מכן יש להרכיב מהן צורות שונות.

זהו ככל הנראה המשחק הפופולרי ביותר שמבוסס על חידות חיתוך והרכבה. הטנגרם הוא דוגמה למשחק פשוט, עם כללים מעטים אך האפשרויות בו רבות מאוד.

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריבוע המשחק לפני שפורק למרכיביו
ציור של איש מורכב מחלקי הטנגרם

העיקרון הטמון במשחק הוא להרכיב משבעה חלקים (ריבוע, מקבילית וחמישה משולשים בגדלים שונים) צורות שונות. אחרי שמפרקים את הריבוע למרכיביו, חייבים להשתמש בכל שבע הצורות.

יש מספר רב מאוד של אפשרויות בהרכבת הצורות וזה נתון ליד הדמיון של השחקן. לעיתים מצורף לריבוע הטנגרם אוסף של צורות, ועל המשחק ליצור צורות הדומות לאלו שבאוסף.

ניתן לשחק בטנגרם לבד, בזוגות או בקבוצה. בפורמט רב משתתפים המשחק יכול להיות שיתופי או תחרותי על פי החלטת השחקנים. כלומר, בעוד שכל שחקן יכול לנסות לפתור צורה מסוימת בכוחות עצמו, מספר שחקנים יכולים לשתף פעולה במציאת פתרון שיוביל להרכבת הצורה הרצויה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק טנגרם תלת-ממדי, ישראל 2005

לא ברור מתי הטנגרם הומצא. העדות הכתובה הראשונה למשחק מגיעה מספרון סיני המתוארך לשנת 1813, אך משערים[דרושה הבהרה] שהספר נכתב כבר במאה ה-16. ייתכן מאוד שהחידה עתיקה אף יותר מזה, אך מכיוון שהיא שימשה בעיקר כמשחק לנשים וילדים היא לא נחשבה לחשובה מספיק בשביל תיעוד. ייתכן שהטנגרם החל בתור מערכת ריהוט ומאוחר יותר הפך למשחק מעץ.

החידה זכתה להצלחה רבה גם במערב. החידונאי סם לויד היה אחד הראשונים להציג את הטנגרם למערב, כאשר פרסם ספרון המכיל כ-4,000 צורות ליצירה מטנגרם (מאוחר יותר התברר כי לא כולן אפשריות). לבד מהטנגרם הוא פרסם חידות חיתוכים רבות ומגוונות. יש הטוענים[דרוש מקור] שברשות נפוליאון בונפרטה היה סט של טנגרם, כולל ספר הוראות, בתקופת מאסרו בסנט הלנה. גם לואיס קרול, מחבר הרפתקאות אליס בארץ הפלאות (וחידונאי מוכשר) היה חובב טנגרם מושבע[דרוש מקור].

האגדה עתיקה מספרת אודות חכם סיני זקן בשם טן. לטן היה ריבוע יקר ערך שעבר מדור לדור (גרם) . כאשר ביקש טן להעביר את הריבוע החרס לנכדו לפני מותו, נשמט הריבוע מידו ונשבר לשבעה חלקים גאומטריים שונים. כאשר ניסה טן הזקן לחבק שוב את שבעת חלקי החרס, הוא גילה כי בכל ניסיון שעשה קיבל צורה הנדסית שונה. זאת הייתה למעשה ראשיתו של המשחק טנגרם[דרוש מקור].

תרומה קוגניטיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל משחקי החשיבה גם הטנגרם יכול לתרום להתפתחות הקוגניטיבית, במיוחד בתחום התפיסה המרחבית. הוא מאפשר למידה על ידי ניסוי וטעייה יחד עם הסקת מסקנות. באופן זה ניתן לפתח את יכולת פתרון הבעיות.

בהתאם לכך הטנגרם משמש רבות ככלי טיפולי מהנה ויעיל במסגרת הוראה מתקנת וריפוי בעיסוק. הוא יכול גם לסייע בהוראת המתמטיקה, בעיקר בתחום הגאומטריה.

שימוש בטנגרם יכול לעודד למידה שיתופית כאשר מספר שחקנים מנסים למצוא את הפתרון לבעיה מסוימת יחדיו.

דוגמאות לצורות הרכבה של טנגרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, ישנן צורות רבות אשר ניתן להרכיבן תוך שימוש בכל חלקי הטנגרם. לדוגמה:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]