טירגארטן

טירגארטן
Tiergarten
שדרת עצים בטירגארטן
שדרת עצים בטירגארטן
מידע
עיר ברלין
על שם טירגארטן עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 5.17 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה 13,934 (30 ביוני 2015)
קואורדינטות 52°31′00″N 13°22′00″E / 52.516666666667°N 13.366666666667°E / 52.516666666667; 13.366666666667
שכונות נוספות בברלין

לחצו כדי להקטין חזרה

האקנפלדהפאלקנהאגנר פלדהאזלהורסטזימנסשטאטשטאקןשפנדאווילהלמשטאטגאטוקלאדופרונאוהייליגנזההרמסדורףויידמנסלוסטליבארסקונרדסהההטגלבורסיגוואלדהויטנאומרקישס פירטלרייניקנדורףבלנקנפלדהבוךפרצזיש בוכהולץקארו (שכונה)וילהלמסרורוזנטאלנידרשנהאוזןבלנקנבורגפנקו (שכונה)היינרסדורףשטאטראנדזידלונג מאלכופרנצלאואר ברגוייסנזהמאלכווארטנברגפאלקנברגנוי-הוהנשנהאוזןאלט-הוהנשנהאוזןפנפפולליכטנברגרומלסבורגפרידריכספלדהקרלסהורסטמרצאןהלרסדורףביסדורףקאולסדורףמאלסדורףשרלוטנבורג-נורדוסטנדשרלוטנבורגגרונוולדהאלנזהשמארגנדורףוילמרסדורףודינגגזונדברונןמואביטמיטה (שכונה)האנזה פירטלטירגארטןקרויצברגפרידריכסהייןואנזה (פרבר)ניקולאסזהצלנדורףדאהלם (ברלין)שטגליץליכטרפלדהלאנקוויץפרידנאושנברגטמפלהוףמריינדורףמריינפלדהליכטנראדהנויקלןבריץבוקובוקוגרופיוסשטאטרודואלט-טרפטופלנטרוואלדבאומשולנווגאוברשנוויידהיוהאניסתאלנידרשנוויידהאדלרסהוףקפניקפרידריכסהאגןראנסדורףאלטגליניקהבוהנסדורףגרינאומיגלהייםשמקוויץברנדנבורג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ביצה בטירגארטן

טִירגַארְטןגרמנית: Tiergarten) הוא רובע בברלין בירת, הגובל בוודינג בצפון, מיטה במזרח, קרויצברג בדרום-מזרח, שנברג בדרום ושרלוטנבורג במערב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתוצאה מרפורמת הרבעים של ברלין, אוחד הרובע רשמית בשנת 2001 עם ודינג ומיטה לישות מנהלתית אחת. הרובע המאוחד נקרא גם הוא מיטה, אך האיחוד הוא רשמי בלבד, ובפועל ההבדל בין מיטה העשירה והגרמנית, לוודינג וטירגארטן העניות בהן שוכנים זרים רבים, נשאר כשהיה.

השם טירגארטן נובע מהפארק הגדול טירגארטן שבשטחה של השכונה (שיש מכנים אותו "הסנטרל פארק" של ברלין). משמעות השם בגרמנית הוא "גן חיות", אך בפארק אין ולא היה מעולם גן חיות אלא אזור ציד. בתוך הפארק אגמים ושבילים רבים, יערות קטנים, אזורי דשא ופרחים והוא גובל בשער ברנדנבורג במזרחו. במרכז הפארק נמצא כיכר הכוכב הגדול (Großer Stern), כיכר ובאמצעה עמוד הניצחון, עמוד בגובה 67 מטרים, שבראשו אלת הניצחון במיתולוגיה הרומית, ויקטוריה והוא נבנה לזכר ניצחון גרמניה ב-1864 במלחמתה עם דנמרק. בפארק נמצא גם בית תרבויות העולם ומשכנה של התזמורת הסימפונית של ברלין וברחוב המקשר בין שער ברנדנבורג וכיכר הכוכב הגדול, רחוב ה-17 ביוני עוברות תהלוכות ופסטיבלים רבים, הידוע בהם הוא מצעד האהבה השנתי (Love Parade).

קרוב לפארק נמצאות גם המשרדים החדשים של קנצלר גרמניה, שגרירויות רבות, ביניהן השגרירות המאוחדת של מדינות סקנדינביה המורכבת מבניין אחד כלפי חוץ כאשר בפנים ישנם בניינים נפרדים לכל מדינה וכן הגלריה הלאומית החדשה ובגבולה גם הרייכסטאג, בניין הפרלמנט הגרמני. גם אזור כיכר פוטסדאם, בנייני המשרדים (ביניהם המרכז האירופי של דיימלר-קרייזלר וסוני) ומרכזי הקניות שבו נמצאים בתחומי השכונה.

מדרום לפארק, ברחוב קורפירסטן (Kurfürstenstraße), מתנהלת סצנת ההרואין והזנות של ברלין, שעליה נכתב הספר וצולם הסרט "אני, כריסטיאנה אף". מצפון, בחלק הגובל עם ודינג, נמצאים רבעים מוזנחים וחסרי ייחוד המאוכלסים בצפיפות במהגרים רבים ומהווה אזור עני במרכזה הגאוגרפי של העיר.

האזור בו שוכן כיום רובע הנזה (Hansaviertel) נחרב כליל במלחמת העולם השנייה וב-1957 הזמינה עיריית ברלין ארכיטקטים בעלי שם לתכנן את הרובע וכל אחד מהם תכנן בניין אחד. התוצאה הייתה רובע יוקרתי של בתי קומות בסגנונות שונים, אך עם השנים לא נוצרה סימביוזה בין חלקי הרובע והוא ירד מגדולתו והוזנח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טירגארטן בוויקישיתוף