טינה סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טינה סמית'
Tina Smith
סמית', ינואר 2019
סמית', ינואר 2019
סמית', ינואר 2019
לידה 4 במרץ 1958 (בת 66)
אלבקרקי, ניו מקסיקו, ארצות הברית
שם מלא טינה פלינט סמית'
שם לידה Christine Elizabeth Flint עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת סטנפורד, דארטמות' קולג'
עיסוק פוליטיקאית, אשת עסקים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
www.smith.senate.gov
סנאטורית מטעם מדינת מינסוטה
3 בינואר 2018 – מכהנת
(6 שנים ו־14 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טינה פלינט סמית'אנגלית: Tina Flint Smith; נולדה ב-4 במרץ 1958) היא פוליטיקאית אמריקאית, המכהנת כחברת הסנאט של ארצות הברית מאז ראשית ינואר 2018. היא נבחרה על ידי מושל מינסוטה, מארק דייטון, לייצג את מינסוטה בסנאט עד שתערכנה בחירות לתפקיד, עם התפטרותו של הסנאטור אל פרנקן על רקע הטרדות מיניות[1]. סמית' חברת מפלגת העבודה-הדמוקרטית-חקלאית של מינסוטה, המסונפת למפלגה הדמוקרטית, וכיהנה מטעמה כסגנית המושל תחת דייטון בשנים 2015–2018.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' נולדה באלבקרקי שבניו מקסיקו ב-4 במרץ 1958. לפני שלמדה לימודים גבוהים עבדה בקו צינור הנפט טראנס-אלסקה שבצפון אלסקה. היא בוגרת במדע המדינה מאוניברסיטת סטנפורד ולאחר מכן הוסמכה במנהל עסקים מדארטמות' קולג'. סמית' עברה לראשונה למינסוטה עבור עבודת שיווק בחברת ג'נרל מילס[2]. מאוחר יותר ייסדה חברת שיווק עצמאית בבעלותה, שם ייעצה לעסקים ועמותות. בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20, סמית' הייתה מעורב בפוליטיקה המקומית, כמתנדבת במסעות הבחירות של מפלגת העבודה-דמוקרטית-חקלאית של מינסוטה. היא ניהלה את מסע הבחירות של טד מונדייל, חבר הסנאט של מינסוטה, למושל מינסוטה. לאחר שהסנאטור ממינסוטה המכהן מאז 1991, פול ולסטון, נהרג באורח פתאומי בתאונת מטוס ימים בודדים לפני הבחירות, סמית' ניהלה את מסע הבחירות של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, וולטר מונדייל, למושבו הישן בסנאט אותו פינה בבחירות 1976 לנשיאות ארצות הברית.

ב-2006 התמנתה לראשת המטה של ראש עיריית מיניאפוליס, ריימונד תומאס רייבאק. ב-2010, נבחרה לנהל את מסע בחירתו של רייבאק למושל מינסוטה. לאחר מכן הצטרפה סמית' לצוותו של מארק דייטון. אחרי שדייטון ניצח את מועמד המפלגה הרפובליקנית, טום אמר, סמית' נבחר לתפקיד יושבת ראש שותפה של תקופת המעבר בממשל. דייטון מינה את סמית' לראשת מטהו כאשר נכנס לתפקידו ב-2011.

בבחירות 2014 נבחרה להיות עמיתתו למרוץ של דייטון בבחירות למושלות המדינה. סמית הושבעה לסגנית המושל ב-5 בינואר 2015 וכיהנה בתפקיד זה עד להתפטרותה ב-2 בינואר 2018[3]. במהלך כהונתה, סמית' תוארה על ידי פרשנים פוליטיים רבים כבעלת מעורבות גבוהה ברשות המבצעת וכמי שמשמשת תפקיד משמעותי במשא ומתן חקיקתי מאשר קודמיה. מחליפתה בתפקיד הייתה נשיאת הסנאט המדינתי מישל פישבאך. בשלהי 2017 הואשם הסנאטור המכהן ממינסוטה אל פרנקן, שכיהן בתפקיד מאז 2009, בהתנהגות מינית בלתי הולמת[4]. תחילה סירב להתפטר[5], אך משעשה זאת החליט דייטון למנות את סמית' לנציגת מינסוטה (הזוטרה) בסנאט עד לקיום בחירות לתפקיד.

סמית' נבחרה לכהונה מלאה בסנאט בבחירות בנובמבר 2018.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טינה סמית' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]