טורניאריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטורניאריה
טורניאריה
תקופה
יורה עליון, 150 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
משפחה: דיפלודוקיים
סוג: טורניאריה
מין: Tornieria africana
שם מדעי
Tornieria
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טורניאריה (שם מדעי: Tornieria) הוא סוג של דינוזאור ענקי ממשפחת הדיפלודוקיים אשר חי ביורה העליון במזרח אפריקה. הוא כלל מין יחיד - Tornieria africana, אשר תואר בידי החוקר ריצ'רד שטרנפלד ב-1911. דינוזאור זה קרוי על שם החוקר הגרמני גוסטב טורניאר (אנ'). לאורך השנים הועבר מין זה לסוגים שונים.

הטורניאריה היה דינוזאור גדול ממשפחת הדיפלודוקיים, בה נכללו הדיפלודוקוס, האפטוזאורוס והבארוזאורוס. עצם הירך הענקית שלו הגיע לאורך 138 סנטימטרים ואורכו הכולל הגיע ל-26 מטרים ומשקלו ל-23 טונות. הוא היה בעל צוואר וזנב ארוכים, אך בניגוד לקרוביו היה בעל רגליים קצרות באופן יחסי ובעל מבנה חוליות זנב שונות מעט. הוא קרוב בעיקר אל הדינהרוזאורוס האירופי.

מיון ושמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממצאים הראשונים שלו הגיעו מתצורות טנדגורו (אנ') שבטנזניה שנחפרו ב-1907 בידי החוקר אברהרד פראס (אנ'). הממצאים כללו שלד ובו עצמות רבות, מעל 650, אשר ייתכן שהשתייכו רק לפרט אחד. עם זאת מרביתם הושמדו במהלך הפצצה אווירית באזור במלחמת העולם השנייה. מהדינוזאור נותרו רק 150 עצמות.

העצמות ששרדו את ההפצצות נחשבו לממצאים מסוג גיגנטוזאורוס (Gigantosaurus) ובו של שלושה מינים שונים: G. africanus ,G. robustus ומין שלישי בשם G. dixeyi. ואולם המינים הועברו לסוג אורניתופסיס, אך הוא נחשב בטל וגם הגיגנטוזאורוס התבטל.

השם שנתן שטרנפלד נחשב לשם זהה לבארוזאורוס, אליו הועבר המין G. africanus. מין שני הועבר לסוג ג'ננסיה והמין G. dixeyi, משויך כיום לסוג מלאוויזאורוס. עם זאת בשנת 2006 ממחקרים שנעשו על הבדלים העצמות בין הבארוזאורוס האמריקני לאפריקני, החוקר קריסטיאן רמס החליט להפריד את הטורניאריה לסוג עצמאי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טורניאריה בוויקישיתוף