טוברוק (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוברוק
Tobruk
בימוי ארתור הילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ין קורמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ליאו גורדון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה רוברט סי ג'ונסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רוק הדסון
ג'וזף סרג'נט
קורט לוונס
נורמן רוסינגטון
ליאו גורדון
ליאם רדמונד
רוברט וולדרס
גאי סטוקוול
ג'ק ווטסון
ג'ורג' פפארד
יאנג גרין
פרסי הרברט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ברוניסלב קפר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ראסל הארלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 בפברואר 1967 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 110 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טוברוקאנגלית: Tobruk) הוא סרט מלחמה אמריקאי משנת 1967, בבימויו של ארתור הילר ובכיכובם של רוק הדסון וג'ורג' פפארד. הסרט נכתב על ידי ליאו גורדון (ששיחק בסרט) והופק באולפני יוניברסל.[1]

עלילת הסרט מתרחשת בצפון אפריקה במהלך המערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה. זהו סיפור בדיוני על חברי קבוצת המדבר ארוכת הטווח של וקבוצת החקירה המיוחדת (SIG) מהצבא הבריטי שעורכות מבצע בעיר טוברוק בלוב במטרה להשמיד את מצבורי הדלק של קורפוס אפריקה הגרמני.

הסרט מבוסס על "מבצע הסכמה" – ההתקפה הבריטית על כוחות גרמניים ואיטלקיים בטוברוק. הסרט מתאר את המבצע כמוצלח כשבמציאות המבצע נכשל.

מבצע הסכמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלילה שבין 13 ל-14 בספטמבר 1942 נערך מבצע משולב גדול לתקיפת הנמל ומחסני הדלק הגרמנים והאיטלקים בטוברוק. מבצע הסכמה (Operation Agreement) כלל כוחות יבשתיים שהגיעו דרך נאת המדבר אל-כופרה במסע ארוך של כ-2700 ק"מ[2] שעקף את קווי הגרמנים מדרום, וניסיון להנחית כוחות קומנדו מהים. עיקר הכוח היבשתי הבריטי חופש ל"שבויי מלחמה" שעליהם "שמרו" חיילים מיחידת SIG לבושים כחיילים גרמנים. הלוחמים נסעו בכלי רכב גרמניים.

הנחיתה מהים נכשלה, והכוח היבשתי נאלץ להילחם מול כוחות איטלקים וגרמנים עדיפים. רוב הכוח הבריטי נהרג או נשבה ורק מעטים (ובהם קפטן באק מפד היחידה וחלק מאנשי יחידת SIG) הצליחו לחזור לקווי הבריטים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 1942 קורפוס אפריקה של רומל נמצא 144 ק"מ מתעלת סואץ ולכוחות הגרמנים יש מחסור חמור בדלק. הבריטים מאשרים תוכנית להשמדת בונקרים של מצבורי דלק גרמני בטוברוק בניסיון לשבש את מתקפת רומל.

מחבר התוכנית, מייג'ור דונלד קרייג (רוק האדסון) מקבוצת המדבר ארוכת הטווח, נלכד על ידי כוח וישי הצרפתי ומוחזק בשבי על ספינה בנמל של העיר אלג'יר. מכיוון שקרייג חיוני לפשיטה, קפטן קורט ברגמן (ג'ורג' פפרד) מקבוצת החקירה המיוחדת וכמה מאנשיו (יהודים דוברי גרמנית המשרתים ביחידת עילית בצבא הבריטי) מחלצים את קרייג. הארקר מסביר שיש להם שמונה ימים להגיע לטוברוק ולהשמיד את מצבור הדלק וסוללות ארטילריה הגרמנית שמגינה על על הנמל, לפני נחיתה אמפיבית והפצצת העיר על ידי מטוסים. התוכנית: פשיטה רכובה דרך שטח האויב. בשימוש בהונאה בה יתחזה כח "קבוצת המדבר ארוכת הטווח" לשבויי מלחמה שנשמרים על ידי "קבוצת החקירות המיוחדת" המתחזים לחיילים גרמנים. בהגעה לטוברוק מטרתם השמדת מצבורי הדלק התת-קרקעיים של רומל. ובהמשך יחברו לתקיפה של הצי המלכותי הבריטי וה-RAF על העיר.

קרייג מטיל ספק בהצלחת המבצע. הארקר מזהיר את קרייג שלא להניח לחילוקי דעות אישיים להפריע למבצע, הארקר מגלה שהוא זה ששכנע את הפיקוד לאשר את התוכנית המקורית של קרייג אך נוספו לה אלמנטים ימיים ואוויריים.

בדרך אל היעד מגלה הכוח סיור שריון איטלקי, שעוצר במרחק קצר מהכוח. מאוחר יותר באותו הלילה, רס"ם ג'ק טיין (ג'ק ווטסון) מבחין בטור טנקים שמתקרב מהכיוון ההפוך. הארקר, מניח שהטור המתקרב "חייב להיות גרמני כי איטלקים מפונקים מדי מכדי לנסוע בשעה כה מאוחרת", בשלב זה מייצר מניפולציה שגורמת לשתי היחידות לתקוף זו את זו בירי מרגמות מה שמאפשר לכח הפושט להמשיך ליעדו בחשאיות.

בדרך מותקף הכוח על ידי מטוס בריטי, הכוח מצליח להפיל את המטוס, אבל שמונה לוחמים נהרגים. משאית אחת, אספקת הדלק הרזרבית ושני מכשירי הקשר נפגעים. הלחימה מושכת לשם את אנשי שבט הטוארג שנמצאים בקשר עם הגרמנים. קרייג המדבר בשפתם ומחליף אקדחים ותחמושת בעד שני אסירים.

האסירים מתבררים כבוגדים בריטים. הנרי פורטמן (ליאם רדמונד), ובתו שריל (היידי האנט) שמוטסם הופל בזמן שטסו מבנגאזי לקהיר. מחזיקים ברשותם מסמך עליו חתם המופתי של ירושלים אמין אל-חוסייני והמרשל הגרמני אלברט קסלרינג. במסמך מפורטת תוכנית של קבוצת קציני צבא מצרים שמוכנים לפתוח ב"מלחמת קודש" ולמרוד נגד הבריטים. ועם נפילת מצרים, מדינות ערביות נוספות כמו טורקיה יצטרפו לצד מדינות הציר. שריל הוסיפה כי הטורקים יכולים להכניס ארבעה מיליון חיילים למלחמה נגד ברית המועצות.

באותו לילה, השבויים מקבלים מידע מחבר מ"קבוצת החקירות המיוחדת" מסתורי על התוכניות הבריטיות והיכן למצוא אקדח, מפה וטלפון בקרבת מקום. בעזרת טלפון זה יוכלו ליצור קשר עם הפיקוד הגרמני בטוברוק ולהתריע על ההתקפה הקרובה. כשהם מגיעים לטלפון הם נתקלים בסיור איטלקי. פורטמן נהרג, ובתו נפצעת קשה.

הארקר שולח את ברגמן וסמל קרוג (ליאו גורדון) אחרי הפורטמנים והם מחלצים את שריל מהאיטלקים. כשקרוג שואל כיצד ידעו על הטלפון, ברגמן עונה: "פשוט מאוד. אחד מאיתנו הוא האויב". ברגמן ואנשיו מקבלים שעתיים לזהות את הבוגד. הבוגד הורג את שריל. סגן מקס מוחנפלד (גיא סטוקוול), סגנו של ברגמן, מופיע ליד מנהרה ומודיע שהבוגד נמצא בהמשך הפיר. הם מגלים כי רב"ט ברוקנר (רוברט וולדרס), אחד מחבריו הקרובים ביותר של ברגמן נדקר למוות. שריל פורטמן מתה מציאניד, וטבליית ההתאבדות של ברוקנר נעדרת. ברגמן, לעומת זאת, אינו משוכנע שחברו היה הבוגד.

לאחר החדירה לטוברוק, מגלה הכח שרומל צבר כוח של שתי דיוויזיות שריון בעיר. הגילוי מסכן את התקיפה הימית, אולם לכוח אין דרך להזהיר את המפקדה, אלא אם כן יתפסו את המשדר הגרמני שבעיר.

חיל האוויר המלכותי מפציץ את טוברוק כמתוכנן. הכוח של "קבוצת המדבר ארוכת הטווח" מפוצץ שניים מתותחי הנמל, הארקר מורה לרב-סמל טיין לאותת לספינות לעצור את הנחיתה לפני שהטנקים הגרמנים יפגעו בהם. הארקר מורה לסגן בוידן (אנתוני אשדאון) לתפוס את המשדר הגרמני בעיר במטרה לעצור את הנחיתה ולהודיע למפקדה על מסמך קסלרינג. בוידן נהרג במהלך ההפצצה.

ברגמן ושלושה מאנשיו נמלטים מצליחים להשמיד טנק ולהרויח זמן של בשביל הארקר, ברגמן ואנשיו נהרגים בסופו של דבר. קרייג, קרוג ושני אנשי "קבוצת החקירות המיוחדת" נוספים מצליחים להשתלט על טנק גרמני ומשתמשים בו כדי להשמיד את מצבור הדלק. בשלב זה הארקר ואנשיו נכנעים.

לאחר שנכנע, חשף מוהנפלד שהוא קצין מודיעין גרמני בשם פון קרוגר, ומספר כי אמר את האמת בלילה הקודם, אך שינה כי "היהודי מצא אותי במנהרה" ומבקש מהארקר את מסמך קסלרינג. לאחר שראה את השמדת מצבורי הדלק, שרף הארקר את המסמך מתוך הבנת חשיבותו עבור הגרמנים. הארקר הורג את פון קרוגר באקדחו ונורה למוות.

קרייג, קרוג ושני האחרים מצליחים להימלט ולהינצל. לאחר צעידה של יותר מ-70 קילומטרים בהגיעים לנקודת מפגש בסאלום בגבול מצרים.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברט וויטלוק והווארד א. אנדרסון היו מועמדים לפרס האוסקר על האפקטים החזותיים הטובים ביותר.

במדיה אחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוליבר פאסינגהם עיבד את הסרט לגרסת קומיקס,[3] שפורסמה בהוצאת Lion Summer Spectacular.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tobruk, 1967-03-10, נבדק ב-2020-12-23
  2. ^ Operation Agreement - YouTube, www.youtube.com
  3. ^ Oliver Passingham, lambiek.net (באנגלית)