טבעול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טבעול
נתונים כלליים
סוג חברה בשליטת אסם
מוטו גישה בריאה לחיים
מייסדים אביעזר (גזי) קפלן
ד"ר מיכה שמר
תקופת הפעילות 1985–הווה (כ־39 שנים)
חברת אם אסם (100%)
משרד ראשי קריית גת, ישראל
מוצרים עיקריים מזון צמחוני מעובד
 
[1]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טבעול (בכיתוב לועזי: Tivall) היא חברה ישראלית להנדסת מזון, אחת המובילות בעולם בתחום פיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי מזון צמחוניים וטבעוניים. החברה נוסדה ב-1986 בקיבוץ לוחמי הגטאות וב-1995 נרכשו 58% אחוזים ממנה על ידי חברת אסם השקעות, במרץ 2010 הושלמה רכישת החברה על ידי אׂסם. אחזקות הקיבוץ בחברה נמכרו לאׂסם ב-462 מיליון ש"ח המשקפים שווי שוק של 1.1 מיליארד ש"ח לחברה[1].

מפעלי הייצור של טבעול מצויים בישראל ובצ'כיה והיא משווקת תוצרת מגוונת בבריטניה, הולנד, גרמניה, שוודיה, איטליה ובלגיה.

החברה רשמה מספר רב של פטנטים עולמיים בתחום המזון[2].

היסטוריית החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות השמונים הקימה משפחת פרנקנטל את חברת "פדקו", שייצרה מוצר סויה חדשני בשם "טבעול". אבי הרעיון היה טכנולוג המזון ד"ר מיכה שמר. החברה פיתחה אותו לייצור תעשייתי והוא נרשם כפטנט עולמי. בשנת 1985 נמכר "טבעול" לקיבוץ לוחמי הגטאות. החברה נוסדה בסנדלרייה של קיבוץ לוחמי הגטאות על ידי חבר הקיבוץ (ולימים מנכ"ל אׂסם) אביעזר (גזי) קפלן וד"ר מיכה שמר, שפיתח את טכנולוגיות המזון ליצירת שניצל מסויה, שידמה את חוויית האכילה של בשר.

במהלך שנת 1989 העסיק המפעל של טבעול כ-150 עובדים שעבדו בשלוש משמרות. למרות זאת, הביקוש בישראל למוצרי טבעול עלה על ההיצע, והמשווקת סנפרוסט, כעסה על כך שטבעול ממשיכה לייצא מתוצרתה במקום להפנות אותו לשוק המקומי[3]. בעקבות הצלחתה של טבעול, שמכרה בשנת 1988 כ-400 טון בחודש של מוצרים צמחוניים, הקימה חברת עזרא ובניו בשותפות עם זאב טנא את חברת טיוונביל שייצרה מוצרים דומים תחת המותג "צמחון"[4][3]. בתחילת 1990 טבעול רכשה את המוצר והתחייבה להעסיק את זאב טנא במשך חמש שנים בתמורה לסגירת החברה[5], דבר שביסס את טבעול כמובילה בתחום פיתוח המזון הצמחוני בישראל.

בדצמבר 1989 הקימה טבעול עם קיבוץ איילון את חברת שף הים לשיווק משותף של התוצרת הצמחונית של טבעול ותוצרת הדגים של קיבוץ אילון[3]. המיזם המשותף לא צלח ובשנת 1993 עזבה טבעול את השותפות, והמותג בבעלות קיבוץ אילון המשיך לייצר ולמכור תוצרת צמחית מתחרה לטבעול[6].

ביולי 2019 החליטה נסטלה-אסם שהמפעל בתחום תחליפי בשר בקיבוץ לוחמי הגטאות יעבור למתקני אסם בקריית גת[7]. לצורך כך, הנהלת החברה חתמה על הסכם עם 170 עובדי טבעול, המאפשר להם להיקלט בשאר מפעלי החברה או לפרוש בתמורה לפיצויים מוגדלים[8].

מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממוצרי טבעול

מוצרי הדגל של החברה הם שניצלים, המבורגר ונקניקיות צמחוניים בטעם בשר, שווארמה צמחונית וארוחות מוכנות כמו פסטה עם רוטב בולונז מבוסס על סויה ותבשילים שונים בהם מחליפים נתחי סויה מעובדים נתחי בשר. לחלק מהמוצרים משווקות גם גרסאות מופחתות קלוריות. כמו כן מייצרת החברה מוצרים על בסיס ירקות כמו שניצל ירקות (תירס, אפונה, גזר, תרד), קציצות תרד, ונגיסי גבינה וירקות. כל המוצרים נמכרים קפואים או מצוננים וניתנים לחימום והכנה בתנור אפייה, מיקרוגל או בטיגון.

החברה מציגה עצמה כיצרנית של "מוצרי מזון מוכנים מן הצומח"[2], אך חלק ממוצרי החברה מכילים רכיבים מן החי, כמו חלבון ביצה או גבינה[9]. מוצרי החברה המוכנים מן הצומח ומתאימים לטבעונים, כמו "טחון מן הצומח", "חטיפי כרובית", ומוצרים נוספים, מסומנים בתווית של עמותת "Vegan Friendly".

מעבר לכשרות הרבנות הרגילה, מוצרי טבעול הם בהשגחת הבד"צ של מחזיקי הדת, וגם של בד"ץ שארית ישראל.

תחת המותג "טבעול" משווקים בארץ גם מוצרים של חברת "נסטלה", המיוצרים בשווייץ, כגון לזניה קפואה להכנה בתנור.

מתוך סרט פרסומת ל"טבעול" (משנת 1990 לערך)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עמירם כהן, ג'קי חורי, מכירת טבעול - האקזיט של לוחמי הגטאות: "קיבוצניקים ראו כסף והסתנוורו", באתר TheMarker‏, 19 במרץ 2010
  2. ^ 1 2 מפעל "טבעול", באתר אסם השקעות.
  3. ^ 1 2 3 אורי גינוסר, חי צומח, מעריב, 14 בנובמבר 1989
  4. ^ נווית זומר, עזרא ובנו יתחרו בטבעול, חדשות, 18 באוגוסט 1988
  5. ^ נילי שחק בופמן, מלחמות השניצלים, מעריב, 5 בינואר 1990
  6. ^ דנ"א 4465/98 טבעול (1993) בע"מ נ' שף-הים (1994) בע"מ, ניתן ב־19 באוגוסט 2001
  7. ^ נווית זומר, אחרי 35 שנה: מפעל טבעול עוזב את קיבוץ לוחמי הגטאות, באתר ynet, 14 ביולי 2019
  8. ^ שניצל תירס עובר לדרום, באתר כיפה, 1 בינואר 2020
  9. ^ רינה רוזנברג, חי או צומח? מוצרי טבעול המכילים ביצים משווקים כמאכלים "מהצומח", באתר TheMarker‏, 10 באוגוסט 2009