חלזונות עתיקים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחלזונות עתיקים
תקופה
דבון–היום, כ-408,000,000–0 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: רכיכות
מחלקה: חלזונות
תת־מחלקה: חלזונות עתיקים
שם מדעי
Vetigastropoda
Salvini-Plawen, 1987
מאובן של חילזון מהמין Discohelix tunisiensis, מתצורת מטמור שבמכתש הגדול בישראל המתוארכת לאמצע תור היורה

חלזונות עתיקים או זיפניות (שם מדעי: Vetigastropoda) הוא ענף של חלזונות, שלעיתים מסווג כתת-מחלקה ולעיתים כעל-סדרה. ענף זה כולל כ-3,700 מיני חלזונות ימיים שחיים כיום ועוד מינים רבים שנכחדו. החלזונות בענף זה הם החלזונות העתיקים והפרימיטיביים ביותר, ובעלי היסטוריה אבולוציונית ארוכה שראשיתה עוד בתקופת הדבון (כ-400 מיליון שנה לפני זמננו). המינים בענף זה נמצאים בכל האוקיינוסים בעולם ובסביבות רבות: מאזור התהומות עד לאזור הכרית (גאות ושפל). מינים רבים שנכללו בעבר בסדרה חלזונות קדומים (Archaeogastropoda), שבוטלה בשל היותה פרפילטית (לא ענף), שויכו לענף זה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאפיין העיקרי של ענף זה הוא מבנה מוצלב של לוחות הקונכייה. רבים מהם בעלי קונכייה עם חריצים או פתחים נוספים ומבנה פנימי מוצלב של לוחות הקונכייה.

צורת הקונכייה נעה מקונכיות מגדליות גבוהות לקונכיות כדוריות. המרקם על הקונכיות גם הוא מגוון ונע מקונכייה יחסית חלקה דרך קונכיות שבהם רואים בקושי את קווי הגדילה לקונכיות בעלות צלעות בולטות. פתח הקונכייה הוא בדרך כלל אליפטי ולעיתים קרובות משיק לציר הפיתול. לרוב המינים יש אופרקולום, מכסה קשיח על הרגל שסוגר את הקונכייה כאשר החילזון מתכנס לתוכה.

גודלם של החלזונות העתיקים נע בין 2 מילימטר ל-300 מילימטר (30 סנטימטר). רוב המינים בענף זה הם בעלי צבעים דהויים ואפרוריים, אך במספר קבוצות, כגון ה-Tricolioidea וה-Pleurotomarioidea, המינים מאופיינים בצבעים בהירים ומגוונים וקונכיות בוהקות.

לחלזונות יש זו משושי ראש וחוטם בולט המכיל את הפה. בצידי הגוף יש איברי חישה. בנוסף, יש להם חוסר סימטריה בחלק מאיבריהם הפנימיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חלזונות עתיקים בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.