חלוקה לרבעים (הרלדיקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלוקה ל-719 ריבועים בשושלת בת 5 משפחות

חלוקה לרבעים היא שיטה בהרלדיקה לשילוב שלטים הרלדים שונים במגן אחד על ידי חלוקת המגן לריבועים וציור שלט שונה בכל אחד.

באופן טיפוסי, המגן מחולק לארבעה חלקים שווים, שניים למעלה ושניים למטה (דוגמה טובה ניתן לראות בשלט האצולה של הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד, המחולק לארבעה חלקים ומציג את שלטיהן של אנגליה, סקוטלנד ואירלנד, עם חזרה נוספת על השלט של אנגליה, המשלים את ארבעת החלקים). במקרה שרק שני שלטי אצולה מיוצגים, יופיע כל אחד מהם פעמיים על מנת למלא את ארבעת הריבועים ההכרחיים. הרביע המכובד הוא הרביע השוכן בצד הדקסטרי של השלט – מיקום זה מוכר גם בשם "קנטון".

הגבלה על מספר הרבעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מסורת ההרלדיקה האנגלית אין הגבלה על כמות הרבעים המותרת. וכך ברשומות המכללה להרלדיקה שבלונדון מתועד שלט האצולה של משפחת לויד מהעיירה סטוקטון כמחולק ל-323 רבעים וכולל חזרה על שלטים משויכים לאצילים וולשים מהמאה ה-9 מספר פעמים. דוגמה נוספת ניתן לראות בשלט האצולה של משפחת פוויס-ליב, המחולק ל-64 ריבועים חוקים שונים קיימים בהרלדיקה הסקוטית ועשויים להכיל גם מדינות נוספות כגון קנדה ודרום אפריקה.

שלט האצולה של מלכת הממלכה המאוחדת הוא שלט של ריבונות על אדמה ומאחד את שלטי האצולה של כל הממלכות השייכות לה. רוב שלטי האצולה, לעומת זאת, מועברים בירושה, ולפיכך מצורפים ומשולבים יחדיו שלטי האצולה של אבותיהם של נושאי התואר.

החוקיות בשיבוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית חלוקה בסיסית של שלט הרלדי

קיימים חוקים נוקשים בנוגע לשאלה אילו שלטי \ ניתן לצרף ברבעים ומהו הסדר לפיו עליהם להופיע. גברים ונשים רשאים תמיד להציג את השלט ההרלדי המשפחתי, אך בדרך כלל לא ניתן בחלוקה לרבעים ייצוג לשלטי המשפחות המקושרות דרך נשים בלבד (לדוגמה, שלט הרלדי של אם או סבתא). יוצאות מן הכלל הן נשים אשר הן יורשות הרלדיות (נשים ללא אחים, או שאחיהם מתו). במקרים אלו רשאים הילדים לרשת את השלט ההרלדי של בית אימם ולהציגו בחלוקה לרבעים על מגניהם. אם אביה של יורשת הרלדית נשא בעצמו ריבוע אחד או יותר - מותר לצאצאים לשבץ ריבועים אלו במגן. הריבועים מוצגים על פי הסדר לפיו הושגו - כלומר, לפי סדר הנישואים - החל בנישואים הראשונים שהביאו ריבוע למשפחה. ניתן להשמיט רבעים מהמגן - אולם בהשמטת ריבוע אחד חלה חובה להסיר את שאר הרבעים המקושרים אליו (כלומר, יש למחוק את רבעי השושלת במלואה).

ככל שגדל מספר הרבועים - כך קטן השטח הנתון לכל אחד מהם. לפיכך, משפחות אשר בבעלותן ריבועים רבים בוחרות באילו מהם יעשה שימוש סדיר. דוכס נורפוק, למשל, משתמש בחלוקה לארבעה רבעים בלבד בשלט ההרלדי שלו (2) אף על פי שהוא רשאי לשאת עוד רבים נוספים. גם משפחת פוויס-ליב, למרות 64 הריבועים שבבעלותה, משתמשת בדרך כלל ברבעי המשפחות פוויס וליב בלבד. רבעים אלו אף הם אינם בשימוש, וזאת מכיוון שהרבעים אוחדו לשלט אחד בלתי ניתן להפרדה בשנת 1907. משמעות הדבר היא ששני הסמלים אוחדו לשלט אחד, ואין זה ראוי להציגם בנפרד. לפני 1907, חילקה המשפחה את השלט ההרלדי שלה כך שסמל משפחת פוויס היה ברבע השמאלי העליון (כלומר הראשון). אחרי 1907 עוצב השלט ההרלדי מחדש כשסמל משפחת ליב בפינה השמאלית העליונה - זאת מכיוון ש"ליב" מהווה את החלק האחרון בשם המשפחה.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ottfried Neubecker (1976). Heraldry: Sources, Symbols and Meaning. McGraw-Hill. ISBN 0-07-046308-5.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]