חיימה מנדוסה נאווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיימה מנדוסה נאווה
Jaime Mendoza-Nava
לידה 1925
לה פאס, בוליביה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 במאי 2005 (בגיל 80 בערך)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות בוליביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים סורבון, בית הספר ג'וליארד, הקונסרבטוריון המלכותי של מדריד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.jaimemendozanava.net
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיימה מנדוסה נאווהספרדית: Jaime Mendoza Nava; ‏ 1 בדצמבר 192531 במאי 2005) היה מלחין, פסנתרן ומנצח בוליביאני שהתיישב בארצות הברית.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדוסה נאווה, יליד לה פאס, הצטיין מילדותו כילד פלא בתחום המוזיקה. בגיל 7 ניגן בקונצרט פומבי שנועד להתרמות לבניית בית יתומים. בגיל 11 ניצח על תזמורת ילדים. מנדוסה למד באקדמיה למוסיקה בלה פאס אצל פישר, אומברטיו ויסקארה מונחה והוגו לנדסמן. המשיך את לימודיו הקונסרבטוריון "ספיסו" בבואנוס איירס. בשובו לבוליביה עבד כפסנתרן וכמנצח של תזמורת סימפונית. נסע לאחר מכן לארצות הברית כדי להשתלם בבית הספר ג'וליארד, בתחום ניצוח מקהלות, נגינה והלחנה, אצל מורים כמו סרגיי קוסביצקי, רוברט שו, ג'וזף ראייף, ויטוריו ג'אמין, ג'וליוס הרפורד, איליין בראון. אחר כך סיים תוך שנה קורס להלחנה שנועד לחמש שנים בקונסרבטוריון המלכותי של מדריד, אצל מורים כמו רוורנדו, נמסיו אוטאניו וקונראדו דל קמפו. הוא זכה בשנת 1950 לפרס הראשון של הקונסרבטוריון עבור הפתיחה הדרמטית "דון אלווארו". ערך בהמשך מסעות ארוכים בספרד, שווייץ (בכיתת פסנתר של אלפרד קורטו) ובצרפת, בה השתלם בסורבון ואצל נדיה בולאנז'ה. אחרי שניצח במדריד ובלימה כמנצח של התזמורת הסימפונית של פרו, חזר מנדוסה למולדת ובשנים 1952-1951 ניהל וניצח על התזמורת הסימפונית הלאומית של בוליביה. הוא העשיר את הרפרטואר של התזמורת ביצירות סימפוניות וקאמריות מודרניות רבות וערך איתה סיור הופעות ראשון ברחבי בוליביה.

בסופו של דבר מנדוסה נאווה התיישב בקליפורניה, בארצות הברית, והקדיש את עצמו בעיקר ליצירת מוזיקת סרטים. הוא עבד במחלקת המוזיקה של אולפני וולט דיסני ויצירותיו הוקלטו בחברת MGM. עבד גם כעורך פסקולים, וכמנצח ומנהל אמנותי של United Productions of America למשל, בהפקות את סדרות Mr. Magoo Cartoon. רבות מיצירותיו הושפעו על ידי המוזיקה העממית של ארצו וכן על ידי מלחינים כמו אהרן קופלנד, ארתור הונגר או איגור סטרווינסקי אותו הכיר אישית. מנדוסה הקליט בין היתר עם התזמורת הסימפונית של מינכן. מתחת ידיו יצאו פסקולים לתוכניות טלוויזיה כמו "זורו" ו"מועדון מיקי מאוס". מאוחר יותר הקים מנדוסה חברה עצמאית להפקות סרטים.

חיימה מנדוסה נאווה נפטר בשנת 2005 בגיל 79, בוודלנד הילס, לוס אנג'לס, עקב סיבוכים של מחלת הסוכרת. הוא השאיר אשה, בילי יוהנה מנדוסה לבית הרטינג (אותה נשא בשנת 1958) וחמישה ילדים.

בשנת 2004 פורסם תקליטור עם מבחר יצירותיו לקולנוע.

מבחר יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקת קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך כ-40 שנה הלחין מנדוסה מעל 250 פסקולים לסרטים. הוא שיתף פעולה עם במאי קולנוע כמו ג'וזף מאזוקה, כריס רובינסון, מייקל דוגן, קן קנדי, ג'ים רוברטסון, צ'ארלס בי. פירס,, ארל אי. סמית', גרודון איסטמן, סארקי מורדיאן, ראס הארווי, אנטוניו סנטיאן ואחרים.

בין הסרטים (בעיקר סרטי אימה והרפתקאות) בהם השתתף בשנות ה-1970- ה-1980 ניתן לציין את: Aloha, Bobby and Rose, The Boys in Company C, The Town That Dreaded Sundown, Mausoleum , The Legend of Alfred Packer, The Evictors, The Legend of Boggy Creek, The Vampire Hookers, The Quick and the Dead (1963 (1963), The Norseman], Grave of the Vampire, Equinox , The Brotherhood of Satan, A Boy and His Dog, Creature from Black Lake, Five Minutes to Love, Grayeagle, Garden of the Dead, and Death Wish Club מנדוסה הלחין גם מוזיקה לסרטים תיעודיים, סרטי פרסומות ותוכניות חדשות של הרשת NBC, כולל לתוכניות שהוקדשו לתוכניות החלל "אפולו".

מוזיקה כלית וסימפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

Gitana לפסנתר

יצירות לפסנתר של מנדוסה נאווה נכנסו לרפרטואר של הפסנתרנית הבוליביאנית גרייס רודריגס רדיץ'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]