חיוג רכבות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסילה מקבילה עם מסוט בתחנה התפעולית נחל שורק

חיוג רכבות הוא היפוך כיוון התנועה של רכבת. שיטת הפעולה המדויקת תלויה בציוד הנייד המשמש להפעלת הרכבת המחויגת, החל מלחיצת כפתור פשוטה בציוד המיועד לפעולה דו־כיוונית וכלה בהפיכה פיזית של הציוד ביחס למסילת הרכבת.

מקור שם הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, כאשר שימשו קטרי קיטור להובלת הרכבות, מנע אופן הפעלת הקטר את הפעלתו בשני הכיוונים באופן זהה. כתוצאה מכך היה צורך לסובב פיזית את הקטר בהגיעו לתחנה הסופית, להעבירו לצידה השני של הרכבת ולחברו מחדש. סיבוב הקטר בוצע באמצעות גשר שעליו מותקנת מסילה, הנקרא סובבןאנגלית: Railway Turntable או Wheelhouse). הקטר היה עולה על הסובבן, ואז היו מסובבים אותו ב-180 מעלות והקטר היה ממשיך בדרכו בכיוון ההפוך. מפעולת הסיבוב הקטרים נוצרה המילה "חיוג".

קטרים מודרניים (דיזל או חשמליים) בנויים לעבודה בשני הכיוונים ולכן התייתר הצורך בפעולה מורכבת זו. עם זאת, שם הפעולה נשאר (כפי שהמילה "קטר" נגזרה מ"קיטור") ומציין את הפעולה של הפיכת כיוון נסיעת הרכבת.

אופני חיוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברכבת גרורת קטר רגילה, יש צורך בהעברת הקטר מצידה האחד של הרכבת לצידה השני. לשם כך יש צורך בקיומה של מסילה מקבילה המחוברת במסוטים למסילה עליה עומדת הרכבת. הקטר מנותק מן הרכבת, עובר למסילה המקבילה וחוזר למסילה המקורית מצידה השני של הרכבת שם הוא מתחבר אליה שוב. בתחנות רכבת רבות ובפרט בתחנות תפעוליות ניתן לבצע חיוג באופן הזה, אולם קיימות תחנות קצה בהן הדבר בלתי אפשרי ורכבות שאינן מסוג מו-דו לא יכולות להגיע לתחנות אלו.
  • אפשרות נוספת היא שימוש בשני קטרים, אחד בכל קצה של הרכבת, כאשר הקטר האחורי אינו עובד ורק נגרר. החיוג במקרה זה כולל את כיבוי הקטר בצידה האחד של הרכבת, מעבר הנהג לקטר שבצידה השני והפעלתו. קיימות אף רכבות מו-דו בהן נעשה שימוש בשני קטרים, כאשר הקטר הקדמי מושך ואילו הקטר האחורי דוחף.
  • ברכבות מו-דו גרורות קטר, יש קטר בצד אחד של הרכבת ובצידה השני קרון ניהוג המאפשר שליטה מלאה ברכבת. פעולת החיוג במקרה הזה היא פשוטה בהרבה וכוללת רק את מעבר הנהג מצדה האחד של הרכבת לצידה השני.
  • ברכבת הבנויה מקרונועים, יש לרוב תאי ניהוג בשני קצותיה (ולמעשה בכל קצה של מערך קרונועים) כך שזו רכבת מו-דו לכל דבר.
  • חיוג מלא של רכבת, כלומר הפיכתה המלאה ביחס למסילה, ניתן לבצע באמצעות משולש מסילות. חיוג כזה נדרש לפעמים כדי למנוע שחיקה לא סימטרית של גלגלי הציוד הנייד.
  • דרך נוספת לביצוע חיוג מלא היא באמצעות מסילה בצורת לולאה בקצה הקו.