חורשת טל

חורשת טל
אחד מפלגי המים עובר בחורשה
אחד מפלגי המים עובר בחורשה
אחד מפלגי המים עובר בחורשה
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 33°13′14″N 35°37′46″E / 33.22048333°N 35.62934722°E / 33.22048333; 35.62934722
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בריכת השחייה בחורשה

חורשת טלערבית بستان العشرة, שג'רת אל-עשרה, חורשת העשרה) הוא אתר נופש ובילוי ישראלי בצפון עמק החולה, ברובו גן לאומי ובחלקו שמורת טבע. חורשת טל נמצאת על כביש 99, מזרחית לקריית שמונה.

החורשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החורשה היאּ שריד ליער גדול שהשתרע בעבר על שטח גדול בארץ ישראל ממערב לנהר הירדן, בין הר החרמון לירקון דרך מישור החוף. בשמורה גם צומחים פרחים רבים ובהם ריכוז נדיר של מספר מיני סחלבים.

העצים המקוריים בחורשה הם ברובם עצי אלון התבור, שנשמרו ללא פגע מאות שנים הודות לקדושתם. קדושת העצים נובעת ממסורת ערבית הקשורה למקום, לצד קברו של שייח גלילי נודע בשם שייח עלי, שנקבר סמוך לעצים[1].

עד שנת 1948 שימש המקום כמקום תפילה ופולחן של תושבי תושבי הכפרים הסמוכים (אלחיסאס, אלמנסורה, אלסנבריה, אלמנשיה ולזאזה) במהלך מלחמת העצמאות התושבים גורשו מבתיהם והכפרים הוחרבו, קברו של שייח עלי חרב ומאמינים הפסיקו להגיע לאתר[1].

בשנות ה-50 של המאה ה-20 הכירה מדינת ישראל בחשיבות החורשה והיא נכללה במאי 1956 בתוכנית להכרזה על 50 שמורות טבע בישראל שהציג המדור להגנת הטבע בשיתוף עם אגף התכנון במשרד הפנים והחברה להגנת הטבע[2][3]. הרשויות רצו לפתח את האתר לתיירות ונופש. על המקום התנהל מאבק בין גופי תכנון ושמירת טבע על ייעודו של האתר ומידת ההתערבות בטבע ובנוף. לבסוף הוזמנו אדריכלי הנוף ליפא יהלום ודן צור לתכנן את האתר. הם חפרו בשטח האתר ברכות (בהן בריכת שחייה) ופלגי מים, המסתעפים מנחל דן ושתלו מדשאות רחבות ידיים וצמחים שונים, חלקם מחוץ לארץ. במקום קיימים גם מתקני נופש פעיל לסוגיו, כולל מתחם להקמת אוהלים, ומתחם המשמש כחניון לקראואנים[4]. בחורשה כ-240 עצי אלון גדולים בני מאות שנים. חלק מהחורשה נשאר כשמורת טבע ללא פיתוח נופי ובה כ-60 עצי אלון מתוך ה-240[1]. בנוסף, הריכוז הנדיר של הסחלבים כולל 11 מתוך 28 המינים שקיימים בארץ ישראל. עוד בשמורה, גרעין רבייה של יחמורים, שתשעה מהם שוחררו לטבע החל משנים 2021-2022[1]. החורשה נחנכה באוגוסט 1960[5] ונפתחה ביוני 1963[6].

שם החורשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו העברי של המקום ניתן על רקע הפסוק ”כטל חרמון שיורד על הררי ציון...”ספר תהילים, פרק קל"ג, פסוק ג'. שמו הערבי של המקום - שׁג'רת אל-עשׁרה (עץ העשרה) קשור באגדה ערבית לפיה עשרה ממלווי מוחמד חנו בפלגי הדן, אך לא היו באזור עצים לקשור אליהם את הסוסים. לפיכך תקעו המלווים את מקלותיהם באדמה וקשרו אליהם את הסוסים, והמקלות הכו שורשים והפכו לעצים גדולים, מהם התפתחה החורשה.

במערב השמורה, בקרבת גדר קיבוץ הגושרים, נובע עין טל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חורשת טל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]