חגים ומועדים בתאילנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

חגים ומועדים בתאילנד מוסדרים על ידי הממשלה, ורובם מצוינים הן על ידי המגזר הציבורי, והן במגזר הפרטי. בדרך כלל יש 19 חגים ומועדים בשנה, אך הממשלה יכולה להכריז על מועדים נוספים. מועדים נוספים – הן רשמיים והן בלתי-רשמיים, הן מקומיים והן בינלאומיים – מצוינים בדרגות שונות בכל רחבי תאילנד.

כל החגים הציבוריים מצוינים על ידי סוכנויות ממשלתיות, בעוד הבנק של תאילנד מסדיר את החגים בבנק, אשר שונה במקצת מאלה שמצוינים על ידי הממשלה. עסקים פרטיים נדרשים על ידי חוק הגנת העבודה לקיים לפחות 13 חגים בשנה, כולל יום העבודה הלאומי, אבל הם יכולים לבחור את שאר המועדים שהם מציינים. אם החג נופל על סוף שבוע, הממשלה מציינת אותו ביום העבודה הבא.

החגים והמועדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2017, יש 17 חגים ציבוריים שהתקבלו על ידי הממשלה:

תאריך שם החג/מועד שם מקומי תעתיק הערות
1 בינואר ראש השנה האזרחית วันขึ้นปีใหม่ Wan Khuen Pi Mai חגיגות תחילת שנת השמש והשנה הגרגוריאני. בשנים 1889–1941, החגיגות נחגגו ב-1 באפריל.
פברואר, ירח מלא, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-3 מאגה פוג'ה วันมาฆบูชา Wan Makhabucha הנצחה בודהיסטית להנצחת ההוראה של בודהה של עובדה פאטימוקה.
6 באפריל יום הזיכרון של צ'אקרי วันจักรี Wan Chakkri מנציח את הקמתה של שושלת צ'אקרי ואת הקמתה של בנגקוק על ידי המלך פוטאיוטפה צ'ולאלוק בשנת 1782.
13 באפריל עד 15 באפריל פסטיבל סונגקראן วันสงกรานต์ Wan Songkran מסורתית תאילנדית של השנה החדשה, ואת החג הגדול של השנה. אנשים רבים חוזרים הביתה עבור המפגשים המשפחתיים בתקופה זו. היום הראשון ידוע בשם วัน มหาสงกรานต์ ‏(Wan Maha Songkran), השני נקרא วันเนา ‏(Wan Nao), והשלישי נקרא วันเถลิงศก ‏(Wan Thaloeng Sok). ב-14 באפריל מצוין גם יום המשפחה.
מאי, תאריך שרירותי טקס החרישה המלכותי, יום האיכר วันพืชมงคล Wan Phuetchamongkhon טקס הענקת ברכה לחקלאים. מוכר באופן רשמי วันพระราชพิธีพืชมงคลจรดพระนังคัลแรกนาขวัญ ‏(Wan Phra Ratcha Phithi Phuetcha Monkhon Lae Charot Phra Nangkhan Raek Na Khwan). כל שנה התאריך נקבע אסטרולוגית ומוכרז על ידי הלשכה של בית המלוכה.
מאי, ירח מלא, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-6 וסק วันวิสาขบูชา Wan Wisakhabucha שמירה בודהיסטית המנציחה את הלידה, הארה והעברת הבודהה. מצוין גם כיום העץ הלאומי.
28 ביולי יום הולדתו של המלך מאהה וצ'יראלונגקון วันเฉลิมพระชนมพรรษาสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวมหาวชิราลงกรณ บดินทรเทพยวรางกูร Wan Chaloem Phra Chonmaphansa Somdet Phra Chao Yu Hua Maha Wachiralongkon Bodinthrathepphayawarangkun מנציח את יום הולדתו של המלך מאהה וצ'יראלונגקון בשנת 1952
יולי, ירח מלא, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-8 אסלהה פוג'ה วันอาสาฬหบูชา Wan Asanhabucha התבוננות בודהיסטית המנציחה את השיח הראשון של הבודהא, דהאמאקקאבאטאנה סאוטה.
יולי, הירח המתמעט הראשון, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-8 תחילת ואסה วันเข้าพรรษา Wan Khao Phansa שמירה בודהיסטית המציינת את תחילתו של ואסה, הידוע גם בשם בודהיסט מושאל.
12 באוגוסט יום הולדת למלכה סיריקיט קיטיאקון วันเฉลิมพระชนมพรรษาสมเด็จพระนางเจ้าสิริกิติ์ พระบรมราชินีนาถในรัชกาลที่ ๙ Wan Chaloem Phra Chonmaphansa Somdet Phra Nang Chao Sirikit Phra Borom Rachininat Nai Ratchakan Thi Kao מנציח את יום ההולדת של המלכה סיריקיט בשנת 1932; זהו גם יום האם (วันแม่แห่งชาติ; ‏Wan Mae Haeng Chat).
13 באוקטובר יום השנה למותו של המלך פומיפון אדוניאדט วันคล้ายวันสวรรคตพระบาทสมเด็จพระปรมินทรมหาภูมิพลอดุลยเดช บรมนาถบพิตร Wan Khlai Wan Sawankot Phra Bat Somdet Phra Paramin Maha Phumiphon Adunyadet Borommanat Bophit מנציח את מותו של המלך פומיפון אדוניאדט בשנת 2016.
23 באוקטובר יום המלך צ'ולאלונגקורן วันปิยมหาราช Wan Piyamaharat מנציח את מותו של המלך צ'ולאלונגקורן בשנת 1910.
5 בדצמבר יום הולדת למלך פומיפון אדוניאדט วันคล้ายวันเฉลิมพระชนมพรรษาพระบาทสมเด็จพระปรมินทรมหาภูมิพลอดุลยเดช บรมนาถบพิตร Wan Khlai Wan Chaloem Phra Chonmaphansa Phra Bat Somdet Phra Paramin Maha Phumiphon Adunyadet Borommanat Bophit מנציח את יום ההולדת של המלך פומיפון אדוניאדט בשנת 1927. זהו יום לאומי וגם יום האב.
10 בדצמבר יום החוקה วันรัฐธรรมนูญ Wan Ratthathammanun מנציח את ההכרזה על החוקה הקבועה הראשונה בשנת 1932.
31 בדצמבר ערב ראש השנה האזרחית วันสิ้นปี Wan Sin Pi היום האחרון של שנת השמש.

יום פגרה רשמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חגים שמצוינים על ידי מוסדות פיננסיים (לא להתבלבל עם ימי פגרה רשמיים בבריטניה) מוסדרים על ידי הבנק של תאילנד. אלה בדרך כלל שונים מהחגים הממשלה כי הבנקים אינם מציינים את יום החורש המלכותי (Phuetchamongkhon) או תחילת ואסה (קאו פאנסה), אבל במקום הם צופים את 1 מאי כמו יום העבודה הלאומי ואת 1 יולי כמו באמצע השנה הבנק חג. (לפני שנת 2007, תחילתו של ואסה צוינה כחג ולא באסלה פוגה). ראש השנה הסיני, עיד אל-פיטר ועיד אל-אדחא מיועדים גם לחגים למוסדות פיננסיים במחוזות נרת'יוואט, פטאני, יאלה וסאטון אם הם כבר לא נופלים בסוף שבוע או בחופשה.

מועדים לאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדים אלה מוסדרים על ידי הממשלה, אך אינם מצוינים באותו אופן כמו חגים. השמירה בפועל משתנה, וחלקם מצוינים רק על ידי מגזרים ספציפיים.

תאריך מועד שם מקומי תעתיק הערות
יום השבת ה-2 של ינואר יום זכויות הילד הלאומי วันเด็กแห่งชาติ Wan Dek Haeng Chat נחגג במיוחד, בעיקר על ידי סוכנויות ממשלתיות, עם פעילויות רבות לילדים. יום זה נחגג מאז 1965; נחגג ביום שני הראשון של אוקטובר בין השנים 1955–1964.
4 בינואר יום הפרשים והשריון วันทหารม้า Wan Thahan Ma העם התאילנדי ראו את החשיבות של אומץ בבאן פראן נוק בתקופה איוטהאיה של המלך טקסין הגדול בעוד עדיין פראיה וואצ'יראפרקאן. חוגג את התפקיד של חיל הפרשים של הצבא המלכותי התאילנדי בהיסטוריה הצבאית התאילנדית.
13 בינואר יום התעופה הלאומי วันการบินแห่งชาติ Wan Kanbin Haeng Chat
14 בינואר יום שימור היער הלאומי วันอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้ของชาติ Wan Anurak Sapphayakon Pamai Khong Chat שמירה על שימור יערות האומה והעבודה נגד כריתת יערות.
16 בינואר יום המורה วันครู Wan Khru מעניק כבוד למורים בכל רחבי הארץ. בתי הספר יכולים לציין את היום הזה כחג, במיוחד אלה הנמצאים תחת סמכותו של משרד החינוך הבסיסי הנציבות. נחגג מאז 1957.
18 בינואר יום הכוחות המזוינים המלכותיים של תאילנד วันกองทัพไทย Wan Kongthap Thai מנציח את ניצחונו של המלך נאראסואן בדו-קרב הפילים מול אפאראג'א הבורמזי, שהתרחש לפי החישוב בשנת 1593 מצוין בתאריך זה מאז 2007 (לפני כן, בין 1960–1980, צוין ב-8 באפריל; ובין 1981–2006 צוין ב-25 בינואר)
2 בפברואר יום הממציא วันนักประดิษฐ์ Wan Nakpradit מנציחה את רישום פטנט של המלך בהומיבול של צ'אי פאטהאנה גלגל ההגה בשנת 1993. נצפה מאז 1995.
3 בפברואר יום הוותיקים วันทหารผ่านศึก Wan Thahan Phan Suek מנציח את הקמת ארגון ותיקי המלחמה של תאילנד. טקסי זיכרון מתקיימים באנדרטת הניצחון.
10 בפברואר יום ההתנדבות วันอาสารักษาดินแดน Wan Asa Raksa Dindaen יום הקרן של חיל התנדבות.
24 בפברואר יום האמן הלאומי วันศิลปินแห่งชาติ Wan Sinlapin Haeng Chat האמנים הלאומיים זוכים לכבוד ביום זה, המנציח את הולדתו של המלך ראמה השני.
25 בפברואר יום הרדיו הלאומי วันวิทยุกระจายเสียงแห่งชาติ Wan Witthayu Krachai Siang Haeng Chat
26 בפברואר יום שיתופי לאומי วันสหกรณ์แห่งชาติ Wan Sahakon Haeng Chat
5 במרץ יום העיתונאים วันนักข่าว Wan Nakkhao
13 במרץ יום הפיל הלאומי วันช้างไทย Wan Chang Thai ב-26 במאי 1998, הממשלה התאילנדית הכריזה כי 13 במרץ בשנה יהיה יום הפילים הלאומי התאילנדי או יום הצ'אנג התאילנדי (בתאית: วันช้างไทย). המועד הוצע על ידי קרן הפיל הפילוסופית של תאילנד והוגשה לוועדת המשנה לתיאום שימור הפילים התאילנדים. התאריך נבחר כי מחלקת היער המלכותית מינה את הפיל הלבן כחיה הלאומית של תאילנד ב-13 במרץ 1963.
31 במרץ יום הזיכרון למלך נאנגקלאו วันที่ระลึกพระบาทสมเด็จพระนั่งเกล้าเจ้าอยู่หัว Wan Thi Raluek Phra Bat Somdet Phra Nang Klao Chao Yu Hua מנציח את יום הולדתו של המלך ראמה השלישי; מאז 1998.
1 באפריל יום שירות אזרחי วันข้าราชการพลเรือน Wan Kharatchakan Phonlaruean מנציח את חקיקת חוק השירות האזרחי הראשון בשנת 1928; מאז 1979.
2 באפריל יום שימור המורשת התאילנדית วันอนุรักษ์มรดกไทย Wan Anurak Moradok Thai מנציחה את יום ההולדת של הנסיכה סירינדהורן; מאז 1995.
9 באפריל יום חיל האוויר המלכותי התאילנדי วันกองทัพอากาศไทย Wan Kongthap Akat Thai יום הקרן של חיל האוויר המלכותי התאילנדי ב-1937.
25 באפריל יום המלך נארסואן วันสมเด็จพระนเรศวรมหาราช Wan Somdet Phra Naresuan Maharat נארסואן מת ב-1605.
30 באפריל יום הגנת הצרכן วันคุ้มครองผู้บริโภค Wan Khumkhrong Phuboriphok נצפה מאז 1980.
1 במאי יום הפועלים הלאומי วันแรงงานแห่งชาติ Wan Raeng-ngan Haeng Chat עולה בקנה אחד עם יום הפועלים הבינלאומי. נצפו כחג על ידי בנק תאילנד והמגזר הפרטי.
9 ביוני יום אנאנדה מאהידון วันอานันทมหิดล Wan Ananthamahidon המלך אנאנדה מאהידון ראמה השמיני, מלך תאילנד מת ב-1946.
26 ביוני יום סאנטהורן פו วันสุนทรภู่ Wan Sunthon Phu מנציח את יום הולדתו של סאנטהורן פו ב-1786.
1 ביולי יום הארגון הלאומי לצופים วันสถาปนาลูกเสือแห่งชาติ Wan Sathapana Luksuea Haeng Chat המלך ואג'יראווד ייסד את הארגון הצופים הלאומי של תאילנד בשנת 1911.
29 ביולי יום הלאומי לשפה התאית วันภาษาไทยแห่งชาติ Wan Phasa Thai Haeng Chat
1 באוגוסט יום הנשים התאילנדיות วันสตรีไทย Wan Satri Haeng Chat כבוד של המלכה סיריקיט.
16 באוגוסט יום השלום התאילנדי วันสันติภาพไทย Wan Santiphap Thai יום הזיכרון לחללי מלחמת העולם השנייה.
18 באוגוסט יום המדע הלאומי วันวิทยาศาสตร์แห่งชาติ Wan Santiphap Thai מנציח את תחזיתו של המלך מונגקוט ואת תצפית של ליקוי חמה הכולל בשנת 1868.
20 בספטמבר יום הנוער הלאומי วันเยาวชนแห่งชาติ Wan Yaowachon Haeng Chat מנציח את תאריכי הלידה של מלכים צ'ולאלונגקורן ואת אנאנדה מאהידון.
24 בספטמבר יום מהידול วันมหิดล Wan Mahidon מנציח את מותו של נסיך האב מהידול אדוליאדג', "האבא של הרפואה המודרנית התאילנדית".
28 בספטמבר היום הדגל התאילנדי הלאומי วันพระราชทานธงชาติไทย Wan Phraratchathan Thongchat Thai המלך ואג'יראווד העניק את דגל תאילנד בשנת 1917.
13 באוקטובר יום המשטרה הלאומי วันตำรวจ Wan Tamruat
21 באוקטובר יום האחיות הלאומי วันพยาบาลแห่งชาติ Wan Phayaban Haeng Chat מנציח את לידתה של סרינגרינדה, אמא הנסיכה.
20 בנובמבר יום הצי המלכותי התאילנדי วันกองทัพเรือ Wan Kongthap Ruea יום הקרן של חיל הים המלכותי התאילנדי ב-1906.
25 בנובמבר יום המלך ואג'יראווד วันกองทัพเรือ Wan Thi Raluek Somdet Phra Maha Thirarat Chao מנציח את מותו של המלך ואג'יראווד בשנת 1925.
1 בדצמבר יום דמרונג רג'נובהב วันดำรงราชานุภาพ Wan Damrongrachanuphap מנציח את מותו של הנסיך דמרונג רג'נובהב. נצפה מאז 2001.
4 בדצמבר יום איכות הסביבה התאילנדית วันสิ่งแวดล้อมไทย Wan Singwaetlom Thai נצפה מאז 1991.
16 בדצמבר יום הספורט הלאומי วันกีฬาแห่งชาติ Wan Kila Haeng Chat מנציח את מדליית הזהב של המלך בהומיבול בהפלגה ב-1967 במשחקי חצי האי דרום מזרח אסיה. נצפה מאז 1986.
28 בדצמבר יום הזיכרון למלך טקסין วันที่ระลึกสมเด็จพระเจ้าตากสินมหาราช Wan Thi Raluek Somdet Phra Chao Tak Sin Maharat מנציחה את הצטרפותו של המלך טקסין בשנת 1768.

מועדים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך מועד שם מקומי תעתיק הערות
היום הראשון של לוח השנה הסיני (ינואר, פברואר) ראש השנה הסינית วันตรุษจีน Wan Trut Chin נחגג על ידי תאילנדים סינים במגזר הפרטי שלהם. בדרך כלל נחגג במשך שלושה ימים, מתחיל ביום לפני ערב ראש השנה הסינית. ראש השנה הסיני מצוין כחג ציבורי במחוזות יאלה, פאטאני, נראטהיוואט, וסאטון.
2 בפברואר יום החקלאות הלאומי วันเกษตรแห่งชาติ Wan Kaset Haeng Chat
14 בפברואר יום ולנטיין วันวาเลนไทน์ חג מערבי המוקדש לרומנטיקה ואהבה, המיובאים בעשורים האחרונים. יום פופולרי לחתונות.
ירח הולך ונעלם ה-8, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-6 (מאי, יוני) אנת'מי פוג'ה วันอัฐมีบูชา Wan Atthamibucha הנצחה בודהיסטית לזכר שריפת הבודהה.
היום החמישי, לוח השנה הירחי הסיני ה-5 חג סירות הדרקון วันไหว้ขนมจ้าง Wan Wai Khanom Chang פסטיבל סיני
1 ביולי יום הצופים הלאומי วันลูกเสือแห่งชาติ Wan Luksuea Haeng Chat מנציח את הקמתו של ארגון הצופים הלאומי של תאילנד על ידי המלך ואג'יראווד בשנת 1911.
היום החמישה עשר, לוח השנה הירחי הסיני ה-7 (אוגוסט) פסטיבל הרוחות วันสารทจีน Wan Sat Chin ידוע כסאט צ'ין להבדיל מסאט תאי.
היום החמישה עשר, לוח השנה הירחי הסיני ה-8 (ספטמבר) פסטיבל אמצע הסתיו วันไหว้พระจันทร์ Wan Wai Phrachan פסטיבל סיני
ירח חדש, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-10 (ספטמבר, אוקטובר) סאט תאי วันสารทไทย Wan Sat Thai הפסטיבל המסורתי באמצע השנה, עכשיו חגגו בעיקר בנאקון סי טמרט.
היום הראשון עד התשיעי, לוח השנה הירחי הסיני ה-9 (ספטמבר עד אוקטובר) פסטיבל צמחוני เทศกาลกินเจ Thetsakan Kin Che בדרך כלל מתאים יום סאט תאי, בהתאם ההבדלים בין לוחות השנה התאילנדים והסינים.
ירח מלא, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-11 (אוקטובר) פאואראנה/וואן אוק פהאנסה วันออกพรรษา מסמן את הסוף של שלושה חודשים ואסה ותחילת התקופה קאטהינה למחרת.
ירח מלא, לוח השנה הירחי התאילנדי ה-12 (נובמבר) לוי קראטונג วันลอยกระทง Wan Loi Krathong נחגג כמו פסטיבל יי פנג (ยี่เป็ง) בצ'יאנג מאי.
25 בדצמבר חג המולד วันคริสต์มาส חג נוצרי החוגג את הולדתו של ישו המשיח.
1 שוואל בלוח המוסלמי עיד אל-פיטר วันตรุษอีดิ้ลฟิตรี ‏(วันรายอปอซอ) חג מוסלמי החוגג את צום סוף חודש הרמדאן. נצפו כחופשה ציבורית במחוזות יאלה, פאטאני, נראטהיוואט, וסאטון.
10 ד'ו אל-חיג'ה בלוח המוסלמי חג הקורבן วันตรุษอีดิ้ลอัฎฮา ‏(วันรายอฮัจยี) חג מוסלמי המנציח את נכונותו של איברהים להקריב את בנו אסמעיל כמעשה של ציות לאללה. נצפו כחופשה ציבורית במחוזות יאלה, פאטאני, נראטהיוואט, וסאטון.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]