ז'ק קנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'ק קנו
ז'ק קנו בביתו בחיפה, 2015
ז'ק קנו בביתו בחיפה, 2015
לידה 1938 (בן 86 בערך)
בריסל, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'ק קנו (נולד בבריסל, בלגיה בשנת 1938) הוא מחזאי, שחקן וסופר ישראלי. כתב שישה ספרים, ביניהם מחזות, סיפורת, נובלה וספרי עיון. הלך לעולמו ב 3.12.2022

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנו  נולד בשנת 1938 בעיר בריסל שבבלגיה ברובע אנדרלכט למרים (לוונמייר) קנו ולאהרון קנו (כהנא).

בזמן השואה בבלגיה נמסר לאימוץ למריה ופרנסוא קנופס על ידי הכומר יאן ברוילנדטס, שפעל מיוזמתו להציל ילדים יהודים שהתגוררו בשכונתו.

יאן ברוילנדטס, ומריה ופרנסואה קנופס הוכרו כחסידי אומות העולם על ידי "יד ושם".

אחרי המלחמה שבו הוריו, אספו את בנם והיגרו לעיר רסיפה בברזיל בשנת 1947.

קנו עלה לישראל מברזיל. הוא התחנך בתנועת הנוער השומר הצעיר, ועלה במסגרת גרעין לקיבוץ גבעת עוז בשנת 1961. בנוסף לעבודתו בענפי הקיבוץ עסק בכתיבה ופרסם את מאמריו בעיתון "על המשמר", בשבועון "חותם", בירחון "הדים" (ביטאון לשאלות החברה הקיבוצית), וב"בשער" (במה לבעיות חברה ותרבות).

בשנת 1983 התיישב ביישוב ספיר בערבה התיכונה ושימש כמורה להיסטוריה ואזרחות, כמזכיר המועצה האזורית הערבה התיכונה וכמנהל מחלקת החינוך במועצה.

בשנת 1993 עבר לחיפה והחל להרצות על בעיות בסכסוך הערבי יהודי במסגרת מכללת הגליל המערבי. בשנים הבאות כתב את ספריו ועיבד מהם את המחזות שביים והציג במסגרות שונות של תיאטרון חובבים. קנו הדריך טיולים בחיפה וחיבר עם הסופר עמיקם יסעור את הספר "לסייר בחיפה בעקבות סופרים".

בשנות ה-90 המאוחרות נשלח קנו לאוקראינה ללמד עברית בהתנדבות. כשחזר ארצה החליט לעזור לתושבים להיקלט בארץ וכך במשך 20 השנים הבאות לימד בהתנדבות במרכז הקהילתי של שכונת בת גלים בחיפה, עברית, היסטוריה וספרות לעולים חדשים.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנו כתב שישה ספרים, ביניהם מחזות, סיפורת, נובלה וספרי עיון.

בין השנים 1972–1980, בתקופת היותו חבר קיבוץ, קנו פרסם מאמרים באופן קבוע בעיתון "על המשמר", ובמוסף שלו, "חותם", וכן פרסם בירחון "בשער" ובירחון "הדים".

בין מאמריו ניתן למצוא את המאמר "לדמותה המעמדית של התנועה הלאומית הערבית בארץ ישראל" (גיליון 144, אפריל 1979) בירחון "בשער". ואת המאמר "מדוע הפסקתי לבוא לשיחות קיבוץ", בירחון "הדים" (גיליון 107, 1978).

קנו חיבר שני ספרי עיון אשר דנים בפרשת הסכסוך הקרקעי בארץ ישראל בין יהודים לערבים בין השנים 1917–1990.

הספר " פרשת הסכסוך הקרקעי בארץ ישראל בין יהודים לערבים" (הוצאת המרכז ללימודים ערביים בגבעת חביבה, 1980), והספר "בעיית הקרקע בסכסוך הלאומי בין יהודים לערבים" (ספריית פועלים, 1992).

עבודות אלו מעלות את סלע המחלוקת, ואת הזכות על הקרקע של שני העמים היושבים עליה. הספרים שואפים לרכז מידע עשיר ומפורט בנושא מורכב זה. הטקסטים מתמקדים בשלוש תקופות היסטוריות עיקריות: תקופת השלטון הבריטי, התקופה שבין הקמת המדינה ומלחמת ששת הימים והתקופה שלאחריה.

אחד מהספרים ("בעיית הקרקע בסכסוך הלאומי בין יהודים לערבים", ספריית פועלים, 1992) תורגם לערבית.

בשנת 1990 חיבר נובלה בשם "המסע לעבר הצלוב" המגוללת את סיפור ההישרדות של ילד יהודי בימי השואה בבלגיה. הילד שאומץ על ידי משפחה נוצרית קתולית חמה ואוהבת, מגלה אחרי המלחמה את הוריו הביולוגיים ונאלץ להתמודד עם הבעיות שליוו אותו מאז קרע הפרידה. הספר גדוש ביסודות אוטו-ביוגרפיים, והוא תורגם לפורטוגזית בשתי מהדורות.

הספר עובד להצגה שהועלתה לראשונה ב-2001 במסגרת המפעל "פותחים מסך" של תיאטרון בית לסין. לאחר מכן העלה אותו כמחזה עם להקת שחקנים חובבים שנקראה "החצר האחורית" והיא הוצגה כ-50 פעמים, בעיקר בחיפה וסביבתה.

בשנת 2005 הוציא לאור בהוצאת פרדס את הספר "מדריך לנוסע לניו-יורק ועוד סיפורים", קובץ סיפורים קצרים, המפגיש את הקורא עם המציאות הישראלית. הדמויות פוגשות מצבים המקבלים גוון הומוריסטי-סאטירי שהופך לסוריאליסטי עד כדי אבסורד כואב. הסיפורים השונים מסוגננים במבט אירוני משעשע ובהומור.

הסיפורים נוגעים בקשת רחבה ומגוונת של החברה הישראלית העכשווית. גם בעקבות ספר זה כתב קנו מספר מחזות שהוצגו בחיפה וסביבתה. ביניהם המחזה "החלוצה מעין ירוקים" שהוצג בפסטיבל ההצגות בשכונת נווה יוסף.

שניים מהמחזות זכו למענק עיריית חיפה, שהוביל ליצירת הספר "שני מחזות קצרים" בהוצאת פרדס (שנת 2005).

בשנת 2010 הושק הספר "לסייר בחיפה בעקבות סופרים". הספר נכתב בשיתוף עם עמיקם יסעור לאחר שקנו הדריך טיולים בעקבות סופרים משוררים ואמנים בחיפה והקריות. בספר הסיורים מחולקים לפי שכונות: בת גלים, העיר התחתית, ואדי סאליב, הדר הכרמל, קריית חיים מערבית וקרית חיים מזרחית. הטקסטים השונים שהובאו בספר, נכתבו בידי סופרים ומשוררים מתוך התייחסות לאותם נופים קונקרטיים. בספר נכללות גם סקירות היסטוריות על תולדות אותן שכונות ומפות המראות את המסלולים.

יוסף שחורי הפיק במסגרת הטלוויזיה הקהילתית "זמן חיפה" סדרת סרטונים המבוססת על הספר "לסייר בחיפה בעקבות סופרים".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנו תושב העיר חיפה. הוא בוגר החוג להיסטוריה באוניברסיטה הפתוחה. נשוי ואב לשתי בנות ובן וסב לשישה נכדים.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרשת הסכסוך הקרקעי בארץ ישראל בין יהודים לערבים, הוצאת המכון ללימודים ערביים גבעת חביבה, 1980
  • המסע לעבר הצלוב, הוצאת ירון גולן, 1999
  • מדריך לנוסע לניו-יורק ועוד סיפורים הוצאת פרדס, 2005
  • שני מחזות קצרים, הוצאת פרדס, 2007
  • לסייר בחיפה בעקבות סופרים, הוצאת פרדס, 2010

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]