השערת גלפנד-קירילוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השערת גלפנד-קירילוב היא השערה אלגברית בתורת ההצגות הגאומטרית, שהוצעה על ידי ישראל גלפנד ואלכסנדר קירילוב ב-1966. ההשערה הופרכה בניסוחה הכללי, אך מקרים פרטיים חשובים שלה הוכחו ברבות השנים.

ניסוח ההשערה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהי אלגברת לי (מרוכבת) מממד סופי המתאימה לחבורה אלגברית. תהי המעטפת האסוציאטיבית האוניברסלית שלה ויהי חוג השברים של . השערת גלפנד-קירילוב טוענת ש- איזומורפי לחוג השברים של אלגברת וייל מסדר כלשהו, מעל שדה הפונקציות הרציונליות .

מקרים תקפים ודוגמות נגדיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההשערה תקפה עבור אלגברות לי פתירות או פשוטות למחצה מטיפוס . בשנת 1996 בנו Alev, Ooms ו-Van den Bergh דוגמה נגדית להשערת גלפנד-קירילוב[1] דוגמה זו נבנית כמכפלה ישרה למחצה של אלגברת לי המתאימה לחבורת לי אלגברית קשירה לא-מיוחדת פשוטה למחצה עם הצגה סוף ממדית שלה בעלת מייצב גנרי טריוויאלי. מתברר שבדוגמה זו מתקיימת גרסה חלשה של השערת גלפנד-קירילוב: חוג השברים של אלגברת המעטפת אמנם אינו איזומורפי לחוג השברים של אלגברת וייל, אך לאחר הרחבת סקלרים (טרנסצנדנטית טהורה) הוא נעשה כזה.

ב-2010, הראה Permet[2] כי אם השערת גלפנד-קירילוב תקפה לגבי אלגברת לי מסוימת, אזי שדה הפונקציות הרציונליות מעליה במאפיין חיובי גדול דיו הוא הרחבה טרנסצנדנטית טהורה של תת-שדה האינווריאנטים (ביחס לחבורה). בשילוב עם עבודות קודמות, הדבר אפשר לו להסיק כי אלגברות לי מטיפוסים (עבור ), (עבור ), ו- אינן מצייתות אף הן להשערת גלפנד-קירילוב.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Alev, Jacques; Ooms, Alfons; Van den Bergh, Michel; A class of counterexamples to the Gelʹfand-Kirillov conjecture, Transactions of the AMS, 1996.
  2. ^ Permet, Alexander; Modular Lie algebras and the Gelfand-Kirillov conjecture, Inventiones Mathematicae, 2010