הרצון לעוצמה (סדרת משחקים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עטיפת המשחק הרביעי

הרצון לעוצמהאנגלית: Quest For Glory) הוא שמה של סדרת משחקי מחשב של חברת Sierra, ששילבה בין ז'אנר משחקי ההרפתקה וז'אנר משחקי התפקידים. הסדרה שילבה בה הומור, חידות, רקעים ודמויות השאובים מאגדות ומיתוסים שונים, והיא אחת מהסדרות הזכורות לטובה ביותר מבית היוצר של Sierra.

במקור נקרא המשחק הראשון "Hero's Quest", במסורת השמות של משחקים אחרים דוגמת "מסע המלך", אך מכיוון שכבר היה קיים משחק בשם דומה, חברת Sierra נאלצה לשנות את שם הסדרה ל-"Quest For Glory", ובשם זה היא מוכרת.

המשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה כללה חמישה משחקים כאשר כל אחד מהם ממשיך במקום שבו קודמו הפסיק. כל משחק כלל אזכורים רבים למשחקים שקדמו לו, כולל הופעות חוזרות של דמויות. כל משחק שאב השראה מתרבות ומיתולוגיה אחרות: הראשון מהפולקלור הגרמני ומסיפורי מעשייה, השני מהתרבות הערבית ומסיפורי אלף לילה ולילה, השלישי מהמיתולוגיה המצרית והאפריקנית, הרביעי מהתרבות המזרח אירופאית ומסיפורי האימה הגותיים, והאחרון מהתרבות הים תיכונית והמיתולוגיה היוונית. מדי פעם שולבו אלמנטים שלא התאימו לאווירה הכללית - למשל, המכשפה באבא יאגה הלקוחה מהמיתולוגיה הסלאבית שולבה במשחקים הראשון והרביעי. כמו כן שולבו במשחק מספר אנכרוניזמים מתוכננים היטב - למשל, מדען חובב פיצה מטורף, בן דמותו של פרנקנשטיין, במשחק הרביעי.

במשחק הראשון משחק השחקן דמות של "גיבור" שזה עתה יצא מבית הספר לגיבורים, וטרם צבר לעצמו מוניטין. בהתאם, שמו של המשחק נקרא בלגלוג "Quest For Glory: So You Want to be a Hero". הגיבור נאלץ להוכיח את עצמו, ובמשחקים שלאחר מכן הוא כבר צובר מוניטין מה, אך בכל המשחקים התבנית הבסיסית זהה: הגיבור מגיע לארץ חדשה, שזקוקה לגיבור שיגן עליה מפני סכנה מתקרבת, ושם עליו להסתגל לעולם החדש ולסכנות שבו, לזכות לאמונם של התושבים, לפתח את יכולותיו וכישוריו, ובסופו של דבר להתמודד מול הסכנות ולהשמיד אותן.

בבסיסם, המשחקים התבססו על סגנון משחק הרפתקה ממוחשב של Sierra - הגיבור מדבר עם דמויות, מוצא חפצים ומשתמש בהם, ומנסה לפתור מצבים בהם הוא נתקל. החידוש שבמשחק היה שילוב אלמנטים של משחק תפקידים - תכונות הגיבור יוצגו באמצעות סטטיסטיקות (למשל, כושר הלחימה שלו, כושר פריצת המנעולים שלו וכדומה) וכדי להצליח במשחק היה הגיבור צריך לפתח את הכישורים הללו באמצעות שימוש בהם. גם עלילת המשחק נתנה חופש במידת מה לשחקן להחליט מה ברצונו לעשות, אף על פי שהיא שמרה על ליניאריות עלילתית (סיום כל משימות החובה כאשר הגדולות שבהן לפי סדר). עם סיום המשחק, לשחקנים ניתנה האפשרות לשמור את הדמות שלהם ולהעביר אותה למשחק הבא, עם הכישורים שצברה, וכך ניתן היה לפתח את אותה הדמות תוך כדי מעבר על כל משחקי הסדרה.

בפני השחקן היו שלוש דמויות שונות שיכול היה לבחור לפני שהחל לשחק - לוחם, קוסם או גנב, כשמצבים שונים במשחק יכולים להיפתר בצורה שונה, בהתאם לדמות שאותה משחקים (למשל, אפשר להילחם במינוטאור חזק אם אתה לוחם, להתגנב מאחוריו אם אתה גנב, או להרדים אותו באמצעות כישוף אם אתה קוסם). במשחק הראשון ההבדל בין הדמויות התבטא בעיקר בכישורים שונים, אך דמות שניחנה בכל הכישורים יחד יכלה לנקוט באיזו גישה שרצתה. במשחקים שלאחר מכן ההבדלים בין הדמויות היו חדים יותר. כמו כן נוספה דמות נוספת - פלאדין, אך היא הייתה אפשרית רק למי שהפך לפלאדין בסוף המשחק השני או המיר אליה את הלוחם לקראת סיום השלישי (לחלופין, מהמשחק השלישי היה ניתן להמיר כל דמות לפלאדין בזמן היבוא).

סדר המשחקים ושנת הוצאתם:

  • 1989 Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero; בשנת 1991 יצאה גרסה רשמית מחודשת של המשחק
  • 1990 Quest for Glory II: Trial by Fire; בשנת 2008 יצאה גרסת מעריצים מחודשת של המשחק
  • 1992 Quest for Glory III: Wages of War
  • 1994 Quest for Glory IV: Shadows of Darkness
  • 1998 Quest for Glory V: Dragon Fire

הרעיון המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, הסדרה חוברה כטטרולוגיה, המונה 4 משחקים, עם הנושאים והמחזורים הבאים: ארבע רוחות השמים, ארבעת היסודות, ארבע עונות השנה וארבע מיתולוגיות.

כך תכננו היוצרים את הסדרה במקור:

משחק רוחות
השמיים
יסוד
בסיס
עונה מיתולוגיה
Quest for Glory I: So You Want to be a Hero מערב אדמה אביב גרמנית
Quest for Glory II: Trial by Fire דרום אש קיץ ערבית
Quest for Glory III: Shadows of Darkness מזרח רוח סתיו סלבית
Quest for Glory IV: Dragon Fire צפון מים חורף יוונית

אולם, כאשר הגיעה השעה לכתוב את Shadows of Darkness, חשבו היוצרים שיהיה קשה לגיבור באותו שלב לעבור מארץ שַׁפּיר (Shapier) ישירות לארץ מורדביה (Mordavia), ולהילחם באפל (The Dark One). לכן החליטו להוסיף משחק נוסף, Wages of War, אשר לא נכלל בתכנון המקורי שלהם, וגרם למיספור מחדש של הסדרה. עדות לכך ניתן למצוא בסופו של Trial by Fire בו נכתב כי המשחק הבא יהיה Shadows of Darkness וברקע נראה ירח ערפדי מעוטר בניבים - רמז לנושאו של המשחק הבא.

יוצרי המשחק דיברו על כך במהדורת סתיו 1992 של מגזין סיירה InterAction, ובחדר צ'אט אינטרנטי:

הפרק השלישי המקורי היה אמור להיות Shadows of Darkness, ממוקם בטרנסילבניה - המזרח - בסתיו, תוך שימוש ברוח כיסוד המרכזי.
Wages of War הוא הגשר. אתה מתחיל עם אנשים שאתה מכיר על מנת שיעזרו בהתחלה. אבל בבוא העת לקרב, אתה זה שנמצא שם, שאמור לפתור את המסתורין. תוך כדי התקדמות, כאשר אתה כבר חושב שאתה לבדך, בעלי בריתך שבים אליך, אולם אתה נדרש להתמודד עם האתגר הסופי בעצמך.

לורי קול, למהדורת סתיו 1992 של מגזין סיירה InterAction

Blackwine: השאלה שלי היא בנוגע לעולם של גלוריאנה באופן כללי. אני יודע שכל משחק היה אמור להתאים לכיוון מסוים על המצפן (כמו צפון, דרום, מזרח, מערב) ולעונה. למשל שפילבורג (Spielburg) הייתה צפון, והעונה הייתה אביב. שַׁפּיר (Shapier) - דרום, קיץ. היכן מוקמה טרנה? מורדביה (Mordavia) הייתה סתיו, וסילמריה (Silmaria) תהיה חורף, אבל היכן הן ממוקמות?
Lori C: טרנה (Tarna) שברה את החוקים. היא מוקמה בפריקנה, הלא היא אפריקה. הוספנו את Wages of War לסדרה מכיוון שהמשחק דרש זאת. אז שברנו את המטאפורה של עצמנו.

לורי קול, חדר צ'אט

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]