הסחוס הקיתוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסחוס הקיתוני
שיוך laryngeal cartilages עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנטומי בית הקול עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (1075) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) cartilago arytenoidea עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A06.2.04.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 983 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 55109 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.165.507.083 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D001193 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0003943 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסחוס הקיתוני (TA: Cartilago arytenoidea. מיוונית: arytaina, בעל צורה של תרווד) הוא אחד משני סחוסים קטנים בצורת פירמידה משולשת הנמצאים בגרון. אל הסחוסים הקיתוניים מחובר צד אחד של רצועות הקול, עליהן מושתתים מיתרי הקול.

חלקי הסחוס הקיתוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודקוד העליון של הסחוס הקיתוני בצורת הפירמידה הוא החוד (Apex cartilaginis arytenoideae), הקצה הקדמי הוא זיז הקול (Processus vocalis cartilaginis arytendideae) והקצה הצידי הוא הזיז השרירי (Processus muscularis artilaginis arytenoideae). לפירמידה יש 3 פאות: פאה תיכונה, פאה אחורית, ופאה קדמית-צידית.

מפרקי הסחוס הקיתוני, תנועתו ומיקומו בגרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסחוסים הקיתוניים ממוקמים על הסחוס הטבעתי, אליו הם מחוברים במפרק סינוביאלי דמוי אוכף אשר נקרא מפרק הסחוס הטבעתי קיתוני (Articulatio cricoarytenoidea). מפרק זה מאפשר את תנועת הסחוסים הקיתוניים על פני השוליים העליונים של הסחוס הטבעתי בשלושה מישורים: החלקה זה לעבר זה וזה מזה (תנועה תיכונית ותנועה צידית), החלקה פנימה והחוצה (תנועה אחורית ותנועה קדמית) וסיבוב פנימי וחצוני. תנועתם מזיזה את מיתרי הקול המחוברים אל זיז הקול של הסחוסים האלו באמצעות רצועות הקול.

רצועות הקול מתחברות בצידן השני אל סחוס התריס (Thyroid cartilage). הסחוסים הקיתוניים נמצאים בחלל שבתוך סחוס התריס, שכאמור, נמצא מעל הסחוס הטבעתי.

שרירים המחוברים לסחוסים הקיתוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריר הקיתוני (musculus arytaenoideus) אשר מחולק לשלושה חלקים: שני שרירי הקיתון המלוכסנים (Musculus arytenoideus obliquus) ושריר הקיתון הרוחבי (Musculus arytenoideus transversus). כאשר שריר זה מתכווץ, הוא מושך את שני הסחוסים הקיתוניים זה אחד אל השני (החלקה תיכונה), דבר אשר גורם לסגירת המתירים הארי-אפיגלוטים, המקשרים בין הסחוסים הקיתוניים לבין מכסה הגרון, ובכך גורמים לסגירת פתח הגרון.

שריר הקיתון המלוכסן מחבר את הפאה האחורית של הסחוסים הקיתוניים, זה אל זה, בצורה אלכסונית, ושריר הקיתון הרוחבי מחבר את הפאות הללו בצורה אופקית. גם שריר הקיתון וכסוי הגרון (musculus aryepiglotticus) עוזר לפעולה זו. שריר זה מתחבר גם הוא לחלק האחורי של הסחוסים ואל סחוס מכסה הגרון. בנוסף קיימים שרירים המתחברים לסחוס הקיתוני, בעיקר לזיז השרירי, אשר מזיזים את הסחוסים הקיתוניים לשם הזזת מיתרי הקול במישור האופקי:

  • השריר האחורי של הסחוס הטבעתי והקיתוני (Musculus cricoaryteoideus posterior). כיווצו גורם לסחוסים לבצע סיבוב חיצוני, אשר גורם להרחקת מיתרי הקול אחד מהשני. שריר זה מתכווץ בעת שאיפה מאומצת.
  • השריר הצידי של הסחוס הטבעתי והקיתוני (Musculus cricoarytenoideus lateralis). גורם לסיבוב פנימי של הסחוסים הקיתוניים. יוצא מן הצד הצידי של הלוחית הנמצאת באחורי הסחוס הטבעתי, ומתחבר לזיז השרירי של הסחוסים הקיתוניים.
  • שריר סחוס התריס והקיתון (Musculus thyroarytenoideus). שריר זה גורם לסיבוב פנימי ולהחלקה תיכונה של הסחוסים הקיתוניים, ובכך מצר את הפתח שבין מיתרי הקול, או מרפה את מיתרי הקול. תחילתו בחלק הפנימי של סחוס התריס ואחיזתו בפאה הקדמית-צידית של הסחוס הקיתוני.
  • שריר הסחוס הטבעתי והתריס (Musculus cricothyroideus). שריר זה יוצא מהצד הקדמי של קשת הסחוס הטבעתי, ונאחז בצד הקדמי של סחוס התריס. למרות ששריר זה איננו מחובר לסחוסים הקיתוניים, הוא מותח את מיתרי הקול, בכך שמרחיק את סחוס התריס מזיז הקול שבסחוסים הקיתוניים (שכאמור, בין סחוסים אלו עוברים מיתרי הקול), ובכך מותח את מיתרי הקול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסחוס הקיתוני בוויקישיתוף