המנזר הכחול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המנזר הכחול
ლურჯი მონასტერი
מידע כללי
סוג מנזר עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום טביליסי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גאורגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°25′22″N 44°28′19″E / 41.4228°N 44.472°E / 41.4228; 44.472
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המנזר הכחולגאורגית: ლურჯი მონასტერი, לוּרג'י מוֹנָסטֶריָה) הוא מנזר על הגדה הימנית של נהר הקורה בטביליסי גאורגיה. שם המנזר ניתן לו בעקבות הגגות הכחולים של המנזר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי האגדה, נוסדה כנסיית יוחנן כותב הבשורה במאה ה-7 לערך. כנסיית אנדריה הקדוש נוסדה על ידי הארכ-אפיסקופ הקודם בזיל בשנת 1180. כנסייה זו נהרסה בידי הפרסים במאה ה-16 ושוחזרה מאוחר יותר. לאחר סיפוח גאורגיה על ידי האימפריה הרוסית ניזוק המנזר קשות, בעקבות הפיכת המנזר למחסן נשק. בעקבות כך בוטלו הטקסים הדתיים במנזר.

בשנת 1858 הוחלט להטיל על הארכי-כומר[1], גריגול צ'רלאשווילי והמהנדס-טכנולוג, פון ביהולד, לבדוק מה נדרש לעשות כדי להביא לחידוש הטקסים הדתיים במנזר. בשנת 1860 הם הגישו את מסקנותיהם וציינו שדרושים תיקונים קטנים בלבד כדי לחדש את הטקסים במנזר. אולם רק בשנת 1871 פינה הצבא את מתחם המנזר, והעבודות לחידוש המנזר החלו זמן קצר לאחר מכן בהנהגת הארכיבישוף יואנה בסחרוב ועל פי תכנונו של ארכיטקט האיפרכיה, אל צ'יז'וב. גגות המנזר נבנו בסגנון אדריכלי של בצל המאפיין את הסגנון האדריכלי שבו בנויות הכנסיות הרוסיות, שלא התאימה לסגנון האדריכלי הגאורגי וחייבה שינוי מוחלט של פני המנזר. בשנת 1873 חודשו הטקסים הדתיים במנזר.

בתקופת השלטון הסובייטי בגאורגיה, בשנות ה-50 של המאה ה-20, נפתחה מנסרה במנזר, ומאוחר יותר מוזיאון להיסטוריה של הרפואה. בשנת 1990 שופץ המנזר שוב והגגות בסגנון הבצל הוחלפו בגגות בצורת אוהל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המנזר הכחול בוויקישיתוף
  • המנזר הכחול(הקישור אינו פעיל), באתר הרשמי של העיר טביליסי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארכי-כומר (Archpriest) - תואר בכנסייה המזרחית שהוחלף בתואר ויקאר.