המכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פורפיראון (תל שקמונה) לחופה של חיפה

המכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן שבאוניברסיטת חיפה ממוקם על הר הכרמל בחיפה. המכון הוקם בשנת 1988 בתרומת בטי ופיליפ זינמן מארצות הברית. בהיות המכון ממוקם על רכס הכרמל, הוא שם לו למטרה להתמקד בעיקר במחקר הארכאולוגי של צפון ארץ-ישראל, בד בבד עם חפירות הנערכות גם במרכזה ודרומה של ישראל. במכון חוקרים, עמיתי מחקר ותלמידי מחקר מהחוג לארכאולוגיה באוניברסיטת חיפה וחוקרים נוספים מהישראל והעולם שתחום מחקרם נושק למגוון תחומים ותקופות; החל מן התקופות הפרהיסטוריות, דרך המקראיות, הקלאסיות וכלה בימי-הביניים והתקופות המוסלמיות. בנוסף, במכון מספר מעבדות מחקר ושירות.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת מחקרי השדה במכון מתקיימות בכל שנה מספר חפירות וסקרים ארכאולוגיים. בין אלה ניתן לציין את החפירות באתר המורשת העולמית נחל מערות, תל צף, תל אסור, סקר הר מנשה, אתרים בני התקופה הכלקוליתית והברונזה הקדומה בבקעת הירדן (שייח' דיאב 2, פצאל 2 ועוד), ירושלים, סוסיתא, המונפור, אתר המורשת העולמית בית שערים, מחצבות נשר-רמלה, ואתרים נוספים בגולן, בגליל התחתון והעליון, ובבקעת הירדן. בשנים האחרונות מעורב המכון בפעילות ארכאולוגית, שימורית וציבורית בגן לאומי שקמונה (פורפיראון) שלחופה של חיפה, עם הפיכתו לגן קולט קהל.

המכון מעניק יעוץ ועורך חפירות הצלה מגוונות בכל רחבי הארץ עבור גופים ממשלתיים, ציבוריים ופרטיים. עם סיום חפירות ההצלה משוחרר בדרך כלל השטח בידי רשות העתיקות להמשך פיתוחו בידי היזם.

מעבדות המכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במכון פועלות מספר מעבדות מחקר ושירות.

  1. המעבדה לחקר כלי אבן ועיבוד קדום של מזון – המעבדה חוקרת את השימוש בכלי אבן החל מן התקופות הפרהיסטוריות וכלה בהיסטוריות. במעבדה מנסים להתחקות אחר אופן השימוש בכלים, מקור החומר הגולמי ואופן עיבוד המזון בעת העתיקה.
  2. המעבדה לחקר סימני שימוש – המעבדה מתמחה באיתור סימני שימוש מיקרוסקופיים על גבי כלי אבן וכלי צור. סימני השימוש השונים מאפשרים את זיהוי הפעולה שהביאה יצירת סימני השימוש ועל ידי כך גם לשחזר את הכלי ואופן השימוש בו. לדוגמה השימוש בלהבי צור לחיתוך דגניים, בשר או בתעשיית הקדרות.
  3. המעבדה לשימור – המעבדה מתמחה בשימור של מגוון ומרים וממצאים עתיקים, ובעיקר שימור מתכות קדומות הכולל גם ניקוי ושימור מטבעות, שמקרום בחפירות חוקרי המכון וגם כשירות עבור מחקרי שדה חיצוניים.
  4. המעבדה לפטרוגרפיה – המעבדה מתמחה בהכנת שקפים פטרוגרפיים מגוונים של ממצאים עתיקים ודגימות גיאולוגיות לשם ניתוחם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]