היפראילוריקטיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהיפראילוריקטיס
תקופה
מיוקן 17.5–12.7 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
סוג: היפראילוריקטיס
מינים
  • Hyperailurictis intrepidus
  • Hyperailurictis marshi
  • Hyperailurictis skinneri
  • Hy'perailurictis stouti'
  • Hyperailurictis validus
שם מדעי
Hyperailurictis
קרצוי, 1929
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היפראילוריקטיס (שם מדעי: Hyperailurictis) הוא סוג חתול קדום, שחי במהלך המיוקן באמריקה הצפונית שלפני 17.5 עד 12.7 מיליון שנה מזמננו, והוא נחשב לחתול הקדום ביותר שהתקיים באמריקה, אליה היגר מאסיה. מקובל להחשיב סוג זה כשייך לסוג פסדאלורוס (Pseudaelurus), ממנו הופרד בידי החוקר ההונגרי מיקלוש קרצוי (אנ') ב-1929. כמה חוקרים גם סיווגו אותו כחלק מהסוג שונר (Lynx) וחתול (Felis), אליו סווג החתול הראשון מהסוג בידי החוקר ג'וזף ליידי ב-1858 על סמך ממצאי לסת תחתונה שבורה שנמצאה סביב הנהר ניוברארה בנברסקה. לאורך הזמן התווספו עוד כמה ממצאים, אך אלה נחשבו לשייכים לסוג פסדאלורוס, שתפוצתו הייתה גלובלית.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג זה אם היה סוג תקף, כלל בתוכו 5 מינים: המין H. validus תואר ב-2001 וחי באזור של נברסקה וניו מקסיקו. המין H. skinneri התגלה ב-2003 גם בנברסקה והוא המין החדש ביותר שהתגלה. המין H. intrepidus התגלה ב-1858 מטקסס, קליפורניה, קולורדו, נבדה ונברסקה. H marshi מ-1922 התגלה בטקסס, קליפורניה, קולורדו ונברסקה. המין H. stouti מ-1972 התגלה בנברסקה וניו מקסיקו. מין נוסף שבוטל, H. aeluroides, התגלה גם הוא בנברסקה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיפראילוריקטיס היה קרוב כנראה לחתולים הקטנים, אך היה בינוני בגודלו, דומה לנמר קטן אצל המינים הגדולים שהגיעו למשקל 35 קילוגרם ואולי גם יותר. הוא היה נראה דומה לשונר בהסתמך על צורת הלסתות והגולגולת הדומה יחסית. עם זאת הוא לא שייך לקבוצת החתולים הקטנים וייתכן, שהיה בעל אבות פרימיטיביים דמויי-גחניים כמו הפרואילורוס. הוא חי באזורי היערות וההרים האמריקאים ושם ניזון ממכרסמים ומפרסתנים בינוניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]