הימאצ'ל פרדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הימאצ'ל פרדש (מדינה)
हिमाचल प्रदेश
מדינה הודוהודו הודו
ראש השרים סוקווינדר סינג סוקו
רשות מחוקקת האספה המחוקקת של הימאצ'ל פרדש עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה שימלה
שפה רשמית הינדי ופאהארי
תאריך ייסוד 1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 55,673 קמ"ר (דירוג: 17)
גובה 2,319 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 6,864,602 (דירוג: 20, 2011)
 ‑ צפיפות 109 נפש לקמ"ר (דירוג: 22, 2001)
קואורדינטות 30°04′N 77°07′E / 30.06°N 77.11°E / 30.06; 77.11
אזור זמן UTC +5:30
himachal.nic.in

לחצו כדי להקטין חזרה

דלהיגואהדאדרה ונאגר האוולי ודאמאן ודיודאדרה ונאגר הוואלי ודאמאן ודיופודוצ'ריפודוצ'ריפודוצ'ריפודוצ'ריצ'אנדיגארטמיל נאדוקרלהאנדרה פרדשארונאצ'ל פרדשאסאםביהרצ'האטיסגארגוג'ראטהריאנההימאצ'ל פרדשג'אמו וקשמיר (טריטוריית איחוד)לדאקג'הרקאנדקרנאטקהמאדהיה פרדשמהאראשטרהמניפורמגהלאיהמיזוראםנאגאלנדאודישהפנג'אבראג'סטאןסיקיםטלנגאנהטריפורהאוטראקהאנדאוטר פרדשמערב בנגלאיי אנדמן וניקוברלקשאדוויפאזור בשליטת הודו במדינת ארונאצ'ל פרדש, סין טוענת לבעלותאזור בשליטת הודו במדינת אוטראקהאנד, סין טוענת לבעלותבשליטת סין העממית, הודו טוענת לבעלותבשליטת סין העממית, הודו טוענת לבעלותבשליטת פקיסטן, הודו טוענת לבעלותבשליטת פקיסטן, הודו טוענת לבעלותקרחון סיאצ'ן - במחלוקת בין הודו ופקיסטןג'אמו וקשמיר - בשליטת הודו דה פקטו, פקיסטן טוענת לבעלותהאיים המלדיבייםסרי לנקהאינדונזיהאפגניסטןנפאלבהוטןבנגלדשפקיסטןהרפובליקה העממית של סיןמיאנמרתאילנדטג'יקיסטן
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הימאצ'ל פרדשהינדי: हिमाचल प्रदेशהאזנה?‏; באנגלית: Himachal Pradesh) היא מדינה בצפון הודו אשר גובלת מדרום בהריאנה, בדרום מזרח באוטר פרדש במזרח באוטראקהאנד, במערב בפנג'אב, במזרח בטיבט ובצפון בג'אמו וקשמיר. השם "הימאצ'ל פרדש" מורכב מצירוף מילים בסנסקריט ובהינדי ומשמעותו "ארץ הרי השלג".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הימאצ'ל פרדש הוקמה ב-1949, כאיחוד של מספר מדינות נסיכותיות בהודו הבריטית. המדינה הוגדרה כמדינה חלק ג', סיוג שהתייחס לחלקי הנספח לחוקת הודו שהגדיר את מעמד המדינות השונות ואשר המדינות שנכללו בו היו בעלי מידה מועטת של שלטון עצמי, והועמד בראשה נציב כללי. לצד הנציב, הוקמה האספה המחוקקת של הימאצ'ל פרדש, גוף מחוקק בן 36 חברים. ב-1954 אוחדה בילספור, גם היא מדינה חלק ג', עם הימאצ'ל פרדש.[1]

בוועדה לארגון מחדש של המדינות ב-1956 תמכה דעת הרוב באיחוד המדינה עם פנג'אב, אך בחוק ארגון מחדש של המדינות הוחלט להפוך את המדינה לטריטוריית איחוד.[1]

ב-1966 ו-1967 הוספו מחוזות נוספים להימאצ'ל פרדש מפנג'אב, שאורגנה מחדש. ב-25 בינואר 1971 היא הוכרזה כמדינה לכל דבר - אחרי פיצול של מדינת פנג'אב לשלוש המדינות פנג'אב, הימאצ'ל פרדש והריאנה.

טופוגרפיה, גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טופוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדינה שוכנת ברובה בתחום ההימאלאיה ההודית ולכן מורכבת מפסגות הרים ועמקים בהם זורמים נחלים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה המומלצת לביקור בהימאצ'ל פרדש היא ממרץ עד מחצית יולי, וממחצית ספטמבר עד לתחילת נובמבר.

כלכלה ותיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנזר קי

בעמקי ההרים כעמק קולו מגדלים מטעי פרי נשירים, בעיקר תפוחים.

המדינה מהווה יעד תיירותי חשוב בשל נופי ההרים המרשימים שלה ומסלולי הטרקים שבה ואף אתרי הסקי כסולאנג נולה.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבהונטאר הסמוכה לקולו יש שדה תעופה, ופועלות ממנו טיסות יומיות לניו דלהי, ישירות או דרך שדה התעופה ג'ובר האטי, 25 ק"מ משימלה. שדה תעופה שלישי נמצא בגאגל, בסמוך לקנגרה. תנאי מזג האוויר הקשים בחורף מגבילים את אפשרויות הטיסה, כמו גם קוצר המסלולים המאפשר המראה ונחיתה של מטוסים קטנים יחסית כמטוסי הדורניר בני 18 המושבים הפועלים בהם.

רכבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח ההררי של הימאצ'ל פרדש מקשה על סלילת מסילות ברזל, אך לשימלה מגיעה מסילה צרה, מסילת קאלקה-שימלה. בקו זה פועלת רכבת ה"שיואליק אקספרס" האיטית למדי, אך המצטיינת בנופים מרהיבים, בהישג ההנדסי המרשים של הקמתה ובמעברה ב-103 מנהרות וגשרים רבים.

מסילה נוספת מחברת את הערים פאתאנקוט שבפאנג'אב וג'וגינדרנגאר. גם היא פועלת בעיקר בשל ערכה התיירותי.

כבישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמונה דרכים ראשיות באורך כולל של 1235 ק"מ נסללו במדינה. בנוסף להן קיימת רשת מסועפת של דרכים אזוריות, אך רובן עבירות רק בחלק מהשנה בשל שלג, הצפות מונסון, גלישות בוץ והתמוטטויות מצוקים. הכביש ממנאלי ללה נסגר למעבר למשך מרביתו של החורף.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת המחוזות

שמות המחוזות לפי המספרים שבמפה:

  1. צ'אמבה
  2. לאהול וספיטי (בירה: קילונג) - המחוז הגדול ביותר.
  3. קנגרה (בירה: דרמסאלה)
  4. קולו (בירה: קולו) - יישובים חשובים: נאגאר ומנאלי (בעמק קולו, הכפר היחיד בו השפה המדוברת היא קנאשי), מניקארן וקאסול (עמק פרוואטי).
  5. אונה
  6. המירפור (בירה: המירפור)
  7. מאנדי (בירה: מאנדי)
  8. בילאספור (בירה: בילאספור)
  9. קינור (בירה: רקונג פאו) - עמק קינור
  10. סולן (בירה: סולן)
  11. שימלה (בירה: שימלה, כמו כן בירת המדינה)
  12. סירמאור (בירה: נאהאן) - במחוז זה נהרות, נחלים ואגמים רבים (ביניהם אגם רנוקה - האגם הטבעי הגדול ביותר בהימאצ'ל פרדש) ופארק לחיות בר. גבולו המזרחי של המחוז הוא נהר היאמונה. בנאהאן (הבירה) קיימים מבנים משנת 1621 ובה גם מרכז אדמיניסטרטבי, שוק, ארמון עתיק (ראג'ה מאהאל) ותחנת אוטובוס. בגבול המחוז עם אוטר פארדאש ואוטרנצ'ל, על גדות היאמונה, נמצאת עיירת מסחר חשובה - פאונטה סאהיב, ובה מקדש לגובינד סינג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הימאצ'ל פרדש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]