האגודה האמריקנית לכימיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האגודה האמריקנית לכימיה
American Chemical Society
סמליל האגודה האמריקנית לכימיה
סמליל האגודה האמריקנית לכימיה
בניין מטה האגודה האמריקנית לכימיה בוושינגטון די. סי.
בניין מטה האגודה האמריקנית לכימיה
בוושינגטון די. סי.
שפה רשמית אנגלית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מטה הארגון וושינגטון די. סי.
סינוף ארצי 185 סניפים בארצות הברית
סינוף בינלאומי 25 סניפים בעולם
חטיבות 32 חטיבות טכניות
מקום פעילות עולמי
מייסדים צ'ארלס פרידריך צ'נדלר
חברים 155,000
נשיא ה' נ' צ'נג
יושב ראש Judith C. Giordan עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1876–הווה (כ־148 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס סדן הכסף (1986)
  • פרס סדן הכסף (1988) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.acs.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האגודה האמריקנית לכימיהאנגלית: The American Chemical Society; בראשי תיבות: ACS) היא אגודה מקצועית הממוקמת בארצות הברית ותפקידה לספק תמיכה למחקר מדעי בשטחי הכימיה. האגודה נוסדה בשנת 1876 באוניברסיטת ניו יורק. לאגודה כרגע מעל 155,000 חברים בכל רמות התארים ובכל שטחי הכימיה, ההנדסה הכימית ובתחומים בעלי זיקה לכימיה. האגודה מקיימת מפגשים לאומיים פעמיים בשנה. במפגשים מכוסים כל תחומי הכימיה. בנוסף מתקיימות ועידות רבות בתחומים ממוקדים. אגף הפרסום של האגודה מפיק מספר כתבי עת ביניהם הכתב העת של האגודה האמריקנית לכימיה. מקור ההכנסה העיקרי של האגודה מגיע משירות תקצירים בכימיה ומפרסומי האגודה. "חדשות הכימיה וההנדסה" הוא מגזין חדשות שבועי היוצא לאור על ידי האגודה ונשלח לכל חבריה.

ההיסטוריה של האגודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשי האגודה בקבוצה קטנה של 35 כימאים אשר נפגשו ב־6 באפריל 1876 בבנין אוניברסיטת ניו יורק.[1] אף על פי שבאותה תקופה הייתה קיימת אגודת מדע אמריקנית (האיגוד האמריקאי לקידום המדע) הרי שההתפתחויות שאירעו בשטח הכימיה דרבנו את אלו שהתכנסו תחת הנחייתו של פרופסור צ'ארלס צ'נדלר מבית הספר למכרות בקולומביה להקים את האגודה האמריקנית לכימיה. צ'נדלר סבר שהאגודה "תהווה זרז רב השפעה למחקר מקורי...,תעורר ותפתח כישורים אשר כעת מתבזבזים בשל חוסר שיתוף פעולה,... תיצור קשר הדוק בין חברי האגודה ותוודא קיום הערכה ראויה למדע הכימיה בקרב הציבור הרחב."

בשלב מסוים הוחלט על המבנה הארגוני של האגודה ואומצה חוקה. צ'נדלר היה מועמד טבעי לנשיא האגודה מאחר שהיה מקימה אולם הוא חש שפרופסור ג'ון ויליאם דרייפר היה בעל שיעור הקומה הראוי כמדען להוביל ארגון לאומי כדוגמת האגודה. בגיל 65 נבחר דרייפר כנשיא האגודה האמריקנית לכימיה. מטה האגודה שכן בניו יורק. נשיאותו של דרייפר הייתה חשובה יותר בשל שמו והמוניטין שיצא לו ופחות בשל השתתפותו הפעילה הארגון.

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חטיבות טכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה האמריקנית לכימיה הקימה לראשונה חטיבות טכניות בשנת 1908 כדי לטפח חילופי מידע בין מדענים העובדים בתחומי כימיה או תחומי עניין מקצועיים מסוימים. הפעילויות כוללות ארגון מפגשים טכניים בישיבות האגודה, פרסום ספרים ומשאבים, ניהול פרסים והרצאות וניהול אירועים אחרים. חמש החלוקות המקוריות היו: 1) כימיה אורגנית, 2) כימאים תעשייתיים ומהנדסים כימיים, 3) כימיה חקלאית ומזון, 4) כימיה של דשנים, 5) כימיה פיזיקלית ואי־אורגנית. נכון לשנת 2020, יש 32 חטיבות טכניות:

סניפים ארציים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סניפים ארציים מקומיים אושרו בשנת 1890 והם יחידות אוטונומיות של האגודה האמריקנית לכימיה. הסניפים בוחרים מנהלים משלהם ובוחרים נציגים בארגון האגודה האמריקנית לכימיה הלאומי. הסניפים המקומיים מספקים גם הזדמנויות פיתוח מקצועי לחברים, מארגנים אירועי הסברה לקהילה, מציעים פרסים ומנהלים פעילויות אחרות. הסניף ברוד איילנד היה הסניף המקומי הראשון של האגודה שניפתח בשנת 1891. נכון לשנת 2020, יש 185 סניפים מקומיים של האגודה האמריקנית לכימיה בכל 50 המדינות, מחוז קולומביה ופוארטו ריקו.

סניפים בין־לאומיים למדעי הכימיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סניפים בין־לאומיים למדעי הכימיה מאפשרים לחברי האגודה האמריקנית לכימיה מחוץ לארצות הברית להתארגן באופן מקומי לחילופים מקצועיים ומדעיים. נכון לשנת 2020, יש 25 סניפים בין־לאומיים למדעי הכימיה:

פעילות חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה מממנת את אולימפיאדת הכימיה האמריקנית הלאומית, תחרות שבאמצעותה נבחר לבסוף צוות בן ארבעה אנשים לייצג את ארצות הברית באולימפיאדת הכימיה הבינלאומית. האגודה מחלקת החינוך בתחום הכימיה מספקת מבחנים עבור תת־תחומים מגוונים של הכימיה. שני המבחנים היותר שכיחים הם מבחנים ברמת סטודנטים לתואר ראשון עבור כימיה כללית וכימיה אורגנית כל אחד מהמבחנים מכיל 75 שאלות רבות ברירה. הזמן המוקצה לכל מבחן הוא 110 דקות.

המחלוקת בנוגע ל PubChem[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמת בסיס הנתונים לתרכובות כימיות, המכונה PubChem, על ידי המרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגי שידלה האגודה את המרכז ואת הגופים המפקחים עליו להפסיק את מאמצי הרחבת בסיס הנתונים. הסיבה היא שהאגודה משווקת את שירות התקצירים בכימיה הפרטי שלה. ב־23 במאי, שנת 2005, יצאה האגודה בהצהרה לעיתונות :

"האגודה מאמינה אמונה שלמה שהממשל הפדרלי אינו צריך להפוך למוציא לאור הנתמך בכספי משלם המיסים. על ידי איסוף, ארגון והפצת מידע אודות מולקולות קטנות אשר מהווה שכפול לשירות התקצירים בכימיה של האגודה, החל המרכז הלאומי למידע ביו־טכנולוגי לצעוד במסלול למחקר מדעי בלתי מוגבל..."

הצהרת האגודה לעיתונות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]