דעות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דעות
שער גיליון דעות 66, יולי 2014, בנושא מקוואות
שער גיליון דעות 66, יולי 2014, בנושא מקוואות
סוג ביטאון
תדירות חמישה גיליונות בשנה
מו"ל נאמני תורה ועבודה
עורך ראשי גילעד הסה
תאריכי הופעה 1998–הווה (כ־26 שנים)
https://toravoda.org.il/גליונות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דעות הוא כתב עת שיוצא לאור בהוצאת תנועת נאמני תורה ועבודה החל משנת 1998. כתב העת עוסק בהגות יהודית אורתודוקסית מודרנית בישראל, ומעלה לדיון סוגיות חברתיות, הגותיות ותרבותיות. ייחודו של דעות הוא באופי תכניו, החריגים בפתיחותם וכן בחדשנותם לעומת כתבי עת אחרים היוצאים לאור בציבור הציוני דתי.

אפיון כתב העת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב העת דעות יוצא לאור על ידי תנועת נאמני תורה ועבודה משנת 1998 (החל משנת 2004 גם בשיתוף עם "מרכז יעקב הרצוג" השייך לתנועת הקיבוץ הדתי). בכתב העת כותבים אנשי רוח ואקדמיה, הוגי דעות, אנשי הקיבוץ הדתי, ורבנים מתונים, ביניהם גם רבנים בולטים המלמדים ועומדים בראש ישיבות הסדר. כתב העת יוצא לאור פעם בחודשיים, ורבים מתכניו מועלים גם לאתר האינטרנט שלו.

"דעות" עוסק בשאלות הנוגעות לדרכה של הציונות הדתית כגון: היחס בין פמיניזם ליהדות, היחס בין פוסטמודרניזם ליהדות, שילוב האקדמיה בעולם הדתי, היחס לזרמים יהודים לא-אורתודוקסיים, היחס לנוכרים ולדתות אחרות, ביקורת על מצב שירותי הדת בישראל (ובכלל זה בתי הדין הרבניים), משבר המנהיגות בחברה הדתית, היחס לניצול מיני ופגיעות מיניות בציבור הדתי, דרכה של מערכת החינוך הדתית, ועוד. לצד אלו עוסק כתב העת בסוגיות תרבותיות והגותיות כמו אמנות יהודית, שירה דתית, היחס לגוף בחברה הדתית (לכך הוקדש גיליון 43 של דעות), היחס בין הלכה לרוחניות (גיליון 40), ועוד.

לכתב העת סגנון כתיבה אקלקטי, והוא מכיל מאמרים תורניים, הגותיים ואקדמיים, ראיונות עם דמויות ציבוריות או מיוחדות, מדורי אמנות וביקורת תרבות, ועוד.

רוב קוראיו של "דעות" משתייכים לציבור האורתודוקסי-מודרני, אך בהיותו מופץ בקרב אנשי ציבור, רבנים, ובישיבות של הציונות הדתית, מהווה כתב העת צוהר לעולם רעיוני שונה גם עבור ציבורים שמרניים יותר.

גליונות ומאמרים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים עסק לעיתים כתב העת בסוגיות שנחשבו "רגישות" בציבור הציוני-דתי וחלק ממאמריו היו בגדר עיסוק ראשון באותם נושאים מעל במה אורתודוקסית. כמה מהמאמרים שפורסמו בדעות עוררו פולמוס רחב בעולם הדתי. כך למשל המאמרים:

  • "סלידה, סובלנות או מתירנות" (הרב רונן לוביץ', דעות 11, אלול תשס"א) - על היחס להומוסקסואלים. "דעות" היה הבמה הדתית הראשונה שבה הועלתה קריאה לגיבוש יחס סובלני אל אנשי הקהילה ההומו-לסבית.
  • "השלכות הפמיניזם על תאולוגיה יהודית אורתודוקסית" (תמר רוס, דעות 1, סיוון תשנ"ט) - מאמר שהציע לראשונה הכנסתן של תפיסות פמיניסטיות רדיקליות אל תוך עולם ההלכה.
  • "איסורים וייסורים" (תמר ויס, דעות 7, אלול תש"ס) - על תוכניות לחינוך מיני במערכת החינוך הדתית.
  • "בינו לבינה, בין הלכה למעשה" (יוסי גרייבר, דעות 20, מרץ 2005) - מאמר שבו הועלתה לראשונה מעל במה דתית פומבית התופעה של קיום יחסי מין לפני החתונה במגזר הדתי. מאמר נוסף העוסק בסוגיה זו התפרסם כתב העת תחת הכותרת "אתיקה מינית בעולם של רווקים ורווקות אורתודוקסיים" (ג'ני רוזנפלד, דעות 43, יולי 2009).
  • "שעוסקין בתורה ואין בהם יראת שמים" (תמר ויס, דעות 6, ניסן תש"ס) - על היחס ליוצאים בשאלה.
  • "ההלכה והלכות נידה: מצוי ורצוי - מייסוריו של גינקולוג דתי" (דניאל רוזנק, דעות 32, מאי 2007) - מאמר שקרא לשינויים בהלכות נידה וטהרת המשפחה. בעקבות המאמר התעורר פולמוס מעל דפי כתב העת.
  • מעל דפי כתב העת נחשף באופן פומבי פורום תקנה לטיפול בהטרדות מיניות בציבור הדתי, לפני שזה התפרסם בציבור בשל פרשת הרב מוטי אלון ("תקנה", יעל רוזנמן, גיליון 39, אוקטובר 2008).
  • גיליון 77 הוקדש לסקירה היסטורית של המעבר שביצעה הציונות הדתית מהשמאל הכלכלי אל הימין הכלכלי. מרבית המאמרים הביעו התנגדות לתהליך והציעו דרכים להתמודד עמו[1].

עורכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העורך הראשון של "דעות" הוא צחי מזומן, שייסד את העיתון בשנת 1998 יחד עם יו"ר נאמני תורה ועבודה באותה העת, מאיר רוט. מזומן ערך את כתב העת בשבע השנים הראשונות (גיליונות 1-19), ובתקופתו עוצב אופיו. בשנת 2005 החליפה אותו רבקה רוזנר, שערכה את גיליונות 20-32. את גיליונות 33-39 (אוגוסט 2009-אוגוסט 2008) ערך אבישי בר אשר. בשנים 2008-2011 ערך את כתב העת עמרי שאשא (גליונות 40-52). בשנים 2011-2013 ערך את כתב העת אוראל שרפ. בשנים 2014-2017 ערך את כתב העת אריאל הורוביץ (גליונות 64-80).[2] אביעד עברון ערך את כתב העת בשנים 2017–2019 (גליונות 81 - 89). רעות המבורגר ערכה את כתב העת בשנים 2019-2021 (גליונות 90-97). העורך כיום הוא גילעד הסה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דביר שוורץ, ‏"סקירת הספר", השילוח, 3, פברואר 2017
  2. ^ אריאל הורוביץ יערוך את כתב העת ´דעות´ באתר כיפה, 18 בפברואר 2014