דיסופסאליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדיסופסאליס
מבנה הלסת העליונה של הדיסופסאליס
מבנה הלסת העליונה של הדיסופסאליס
תקופה
אמצע-סוף מיוקן 8 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: קראודונטים
משפחה: האינודונים
סוג: דיסופסאליס
מינים
  • Dissopsalis carnifex
  • Dissopsalis pyroclasticus
שם מדעי
Dissopsalis
פילגרים, 1910
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיסופסאליס (שם מדעי: Dissopsalis) הוא סוג של יונק נכחד ממשפחת ההאיניילוריים שבסדרת הקראודונטים, אשר היה קרובו של ההאיניילורוס. סוג כולל 2 מינים: Dissopsalis pyroclasticus שהתגלה בקניה ותוארך לאמצע תקופת המיוקן ו-Dissopsalis carnifex שחי באסיה באמצע ובסוף המיוקן ונתגלה בפקיסטן, הודו וסין. הסוג הוגדר ב-1910 בידי החוקר הבריטי גאי אלקוק פילגרים (אנ').

הדיסופסאליס היה אחרון הקראודונטים שחיו מעולם, אם כי היה קרוב בתקופתו להאינדון מהמין Hyaenodon weilini שגם חי לקראת סוף המיוקן בסין. עם זאת ההאינדון נכחד מעט לפני סוף המיוקן והדיסופסאליס שרד קצת אחריו.

הוא היה יונק מעט קטן יותר מקרוביו והגיע לאורך 1.2 מטר, לגובה 50 סנטימטרים ולמשקל של 30 עד 40 קילוגרם בממוצע. הוא היה בעל רגליים קצרות יחסית שמנעו ממנו לרוץ היטב אך היה בעל לסתות גדולות עם ניבים חדים וארוכים בקדמת הלסת וטוחנות גדולות ורחבות שעזרו לו לרסק טרף ביעילות. ייתכן שהיה אוכל נבלות שגנב טרף של טורפים אחרים.

עם זאת הוא הפסיד בתחרות עם יונקים מסדרת הטורפים שהיו מומחים בציד ממנו. בנוסף אולי הוא נכחד עקב שינויי אקלים גדולים שהתחוללו בסוף המיוקן וגרמו להתייבשות גדולה ולהתקררות אזורים רחבים בעולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיסופסאליס בוויקישיתוף