דיאספורה (רשת חברתית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, הגהה, ויקיזיציה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, הגהה, ויקיזיציה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

דִּיאַסְפּוֹרָהאנגלית: diaspora* - תפוצות) היא רשת חברתית מקוונת ללא כוונות רווח, המבוססת על תוכנה חופשית וממשק מבוזר, שהושקה בשלהי 2010. הרשת מתבססת על שמירת המידע על גבי ריבוי שרתי אינטרנט אישיים, כאשר כל המידע האישי והפרטי אודות כל משתמש נמצא ומוחזק בבעלותו הבלעדית. התוכנה מותקנת על גבי שרתים שונים בבעלות פרטית, המכונים "פודים" ומחוברים ביניהם ליצירת הרשת החברתית. מקור השם הוא במילה היוונית diaspora (διασπορά), שפירושה "פזורה", "תפוצות" או "גלות".

הפרויקט הוקם על ידי ארבעה צעירים בגילאי 19–22: מקסוול זלצברג, דן גריפי, רפאל סופיר ואיליה ז'יטומירסקיי – סטודנטים במכון למדעי המתמטיקה באוניברסיטת ניו יורק, מתוך מטרה אידאולוגית להקים חלופה לתאגיד רב העוצמה פייסבוק – הרשת החברתית המקוונת הגדולה בעולם. במרכז האידאולוגיה -שמירה על הזכות לפרטיות ונתינת מלוא הכוח והזכויות על המידע הפרטי של כל משתמש בידיו. הארבעה קיבלו את ההשראה למיזם לאחר ששמעו הרצאה של פרופ' איבן מוגלן מאוניברסיטת קולומביה למשפט, בו תיאר את הרשתות החברתיות כ"מרגלות חופשיות". בריאיון לעיתון הניו יורק טיימס אמר זלצברג "כשאתה נותן את המידע הזה, אתה נותן את אותו לנצח ... הערך שהן (הרשתות החברתיות) נותנות לנו זניח בקנה המידה של מה שהן עושות, והעובדה שאנחנו מוותרים על כל הפרטיות שלנו."[דרוש מקור] סופיר אמר "מה שפייסבוק נותן לך כמשתמש הוא לא כל-כך מורכב לייצור. כל המשחקים הקטנים, הוול (הקיר האישי בפייסבוק), קלות השיחה... אלה לא באמת דברים נדירים. הטכנולוגיה כבר קיימת."[דרוש מקור] עם זאת, זלצברג אמר כי "פייסבוק היא לא המודל שלנו לחיקוי."[דרוש מקור]

דף משתמש ופעילות אחרונה, ברשת החברתית המקוונת דיאספורה.

הרשת מנוהלת על ידי תאגיד ציבורי, "דיאספורה בע"מ", אשר איננו בשליטה של אדם אחד או גוף. על המבנה המבוזר של הרשת אמרו המפתחים בשנת 2011: "העיצוב המבוזר שלנו לא יאפשר לאף תאגיד גדול לשלוט אי-פעם בדיאספורה. דיאספורה לעולם לא תמכור את חייך החברתיים למפרסמים, ולא תאלץ אותך לציית לחוקים השרירותיים של מישהו או להסתכל מעבר כתף לפני שאתה מדבר."

ב-27 באוגוסט 2012 הודיעו המפתחים כי דיאספורה הופכת לפרויקט בניהול קהילתי.

להבדיל מרשת פייסבוק, רשת דיאספורה מאפשרת שימוש בשמות בדויים.

תכונות ומאפייני הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאספורה נועדה לענות על הרצון בפרטיות בתחום הרשתות החברתיות, בכך שהיא מאפשרת למשתמשיה להגדיר את השרת (או ה"פוד") שיאחסן את התוכן שלהם, ואפילו להתקין שרת פרטי כזה על המחשב האישי שלהם. פודים יכולים לקיים אינטראקציה ביניהם: לשתף עדכוני סטטוס, תמונות, ונתונים חברתיים אחרים. התשתית, שנבנתה ברובה ב-Ruby on Rails, היא תוכנה חופשית וניתנת לעריכה על ידי מפתחים חיצוניים. חלק מרכזי בתפיסת עיצוב תוכנת דיאספורה הוא שהיא צריכה לפעול תוך שילוב של הרשתות החברתיות הקיימות, כך שהיא מאפשרת ייבוא של הודעות מפייסבוק, Tumblr וטוויטר. כפי שכתב כתב ה"ווילג' וויס" ניק פינטו: "הרעיון הוא שזה מוריד את החסמים להצטרפות לרשת, וככל שיותר מהחברים שלך מצטרפים, אתה כבר לא צריך להפיץ הודעות דרך פייסבוק. במקום זאת, אתה יכול לתקשר ישירות, באופן מאובטח, ולא להיות תחת עיניהם הבולשות של צוקרברג ושותפיו לעסקים."[דרוש מקור]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיוס כספים ראשוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשם מימון פעילותה, הארבעה פנו לגיוס כספים באמצעות אתר מימון ההמונים "Kickstarter". הם הציבו יעד לגיוס של 10,000$ והצליחו לגייס עד תום קמפיין הגיוס ב-1 ביוני 2010 למעלה מ-200,000$ מ-6,479 תורמים (מעניין לציין, שבין התורמים היה גם מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שתרם מכיסו הפרטי 1,000$ לטובת המיזם, וטען ש"זה מגניב" ושהוא "רואה קצת מעצמו בהם").

גיבוש זהות החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר תום הגיוס המוצלח, הארבעה עברו למשרדים בסן פרנסיסקו, קליפורניה, שסופקו להם בחינם על ידי חברת "Pivotal Labs", והחלו בפיתוח נמרץ ואינטנסיבי מאוד של התוכנה.

למרות החזון האידאולוגי שלהם והתמיכה האדירה שלה זכו, הן מהתורמים והן מגולשים אחרים ברשת האינטרנט, הם ייסדו את דיאספורה באופן רשמי כחברה למטרות רווח; זאת למרות, שמבחינה טכנית, זהותם, מבחינה טכנית, הייתה יותר כמו זו של מלכ"ר. משך זמן רב, הפיתויים הרבים שנחשפו אליהם בעמק הסיליקון וההצעות שקיבלו מקרנות הון-סיכון רק הוסיפו לרמות המתח והלחץ, שהיו קיימים ממילא, והקשו על שמירת נאמנות לאידאולוגיה המקורית שהניעה אותם. ז’יטומירסקי, התנגד במיוחד לזניחת האידאולוגיה המקורית, ואמר: "זה חשוב שנהיה עצמאיים ושניתפש כעצמאיים."[דרוש מקור]

פיתוח מואץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסת תצוגה מקדימה, עם מספר חורי אבטחה, שוחררה ב-15 בספטמבר 2010. ב-23 בנובמבר, המערכת עוצבה מחדש, כהכנה לשחרור גרסת האלפא. בגרסת האלפא תוקנו כבר חורי האבטחה המוקדמים שנתגלו.

לאחר שהושלמה כתיבת התוכנה, המפתחים של דיאספורה התכוונו להתרכז ביצירת "סוללה של תוספים" כדי "להקל על כל סוג של תקשורת", ובתוכנית להציע שירות שרתי אירוח בתשלום עבור "פודים" של דיאספורה.

גרסת הבטא של התוכנה הייתה אמור להשתחרר כבר בחודש נובמבר 2011, אך נדחתה בשל הצורך להוסיף תכונות חדשות לעיצוב וגם עקב התאבדותו של אחד המפתחים - איליה ז'יטומירסקיי. בחודש פברואר 2012, המפתחים ציינו כי הם סיימו את העבודה על עורף התוכנה, שתשפר את מהירות התגובה באתר. בחודש מאי 2012 החל השלב הבא בפיתוח, שהתמקד בביצוע שיפורים בממשק המשתמש, שישפרו את האופן בו משתמשים יוצרים אינטראקציה, והציפייה הייתה שגרסת הבטא תשוחרר מאוחר יותר בשנת 2012. צוות הפיתוח הוסיף אפשרויות חדשות לארגון והצגת הודעות משתמש, והוסיף תמיכה בפרסום סוגים שונים של מדיה, כגון: טקסט, תמונות ווידאו. הדגש הושם על התאמה אישית וביטוי אישי. המפתחים הרגישו שאִפְשוּר יצירתיות בהודעות יבדל את דיאספורה מרשתות חברתיות מתחרות.

פיתוח קהילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש יוני 2012, צוות הפיתוח היה אמור לעבור למאונטיין ויו, קליפורניה, כחלק מעבודה עם חברת הייעוץ "Y Combinator", אך באוגוסט 2012 הודיעו כי הם נותנים לקהילה להשתלט על ניהול הפרויקט, בזמן שהם עצמם, ימשיכו בפיתוח, אולם ייקחו תפקידים מינוריים יותר.

בחודש אוקטובר 2012, הפרויקט שחרר את השחרור הקהילתי הראשון שלו, גרסה 0.0.1.0, תוך הסרת כל ההפניות לגרסאות הקודמות. בנוסף, נעשו מאמצים כדי לשחרר חבילות התקנה של התוכנה עבור לינוקס ומערכות הפעלה נוספות.

חלקם בפיתוח של מייסדי החברה המקוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות הצהרותיהם, מייסדי החברה פנו לפיתוח הקריירה שלהם:

  • מקסוול זלצברג - הקים סטארט־אפ אחר עם רוזנה יאו, העובדת הראשונה שהועסקה בדיאספורה
  • דן גריפי - החל לעבוד בחברת התוכנה Pivotal, שבמשרדיהם התארחו בחינם לצורך פיתוח דיאספורה
  • רפאל סופיר - סיים את לימודיו האקדמיים והתגייס לצי

המשך פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדיאספורה יש מעל ל-1.1 מיליון משתמשים, והיא מנוהלת כתוכנה חופשית על ידי קהילת המשתמשים שלה, שמפעילים אותה ללא מטרות רווח במסגרת המרכז המשפטי לתוכנה החופשית (FSSN) - ארגון גג, שמנוהל על ידי פרופ' איבן מוגלן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאספורה בוויקישיתוף