דוב אינגרסוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדוב אינגרסוס
תקופה
סוף פליסטוקן, כ-410–30 אלף שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי כלב
משפחה: דוביים
סוג: דוב
מין: דוב אינגרסוס
שם מדעי
Ursus ingressus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוב אינגרסוס (שם מדעי: Ursus ingressus) הוא מין נכחד של דוב פרהיסטורי, שחי בתקופת הפליסטוקן במרכז אירופה. המאובנים שלו התגלו באוסטריה במערת גמזולזן (Gamssulzen Cave), ממנה קיבל את שמו העממי: "דוב מערת גמזולזן". הדוב הוגדר למדע ב-2004 וממצאיו דמו לשרידי דוב חום. ממצאיו התגלו באזורים גבוהים באירופה ובעיקר בהרי האלפים, הרי אורל וברכס ההררי שוויבישה אלב בגרמניה. עם זאת הוא כנראה הותאם גם לאקלימים יבשים יחסית[1].

דוב זה התקיים בסוף הפליסטוקן שהיה בעל מבנה רגליים חזקות ושריריות ובצורתו דמה לדוב המערות. הוא הגיע למשקל של 150 עד 500 ק"ג, כך שהיה מעט קטן יותר מהדוב שעלה לעיתים על 1 טון אך לרוב שקל 350 עד 600 ק"ג. המדענים חלוקים האם דוב זה היה צמחוני שהתבסס על עשבים כמו דוב המערות או שהיה אוכל-כול כמו הדוב החום. מרבית המדענים סוברים שדוב זה ניזון בדומה לדוב המערות אך כאשר התנאים השתנו הוא גיוון בתפריטו. עם זאת הוא היה היפוקרניבור שמיעט באכילת בשר[2].

דוב זה חי במערות שמנעו ממנו לקפוא בתקופת הקרח ובהם הוא התחמם. עם זאת ממצאים מגרמניה של שבר בגולגולת שנגרם מנשיכת טורף אחר - כנראה אריה מערות או צבוע מערות מראים שלעיתים היו נוצרים מלחמות על אתרי המחסה שלעיתים הדוב הפסיד בהם לטורפים אחרים.

דוב זה התפתח מהמין דוב דנינגרי לצד דוב המערות בטווח שנים מוערך של לפני 173,000 עד 414,000 שנה כשחלק מהחוקרים חושבים שהתפתחו לפני 600,000 שנים. ישנם חוקרים הרואים בשני הדובים תת-מינים של דוב דנינגרי. הוא חי עד שהמאובנים האחרונים תוארכו ללפני 30,000 שנה, ממש לפני סיום תקופת הקרח. הדוב נכחד אולי כתוצאה משינויי אקלים גדולים או שניצוד או נדחק בידי שבטים אנושיים עד להכחדתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Baca, Mateusz, Stankovic, Anna, Stefaniak, Krzysztof, Marciszak, Adrian, Hofreiter, Michael, Nadachowski, Adam, Węgleński, Piotr, and Mackiewicz, Paweł. 2012. Genetic analysis of cave bear specimens from Niedźwiedzia Cave, Sudetes, Poland. Palaeontologia Electronica Vol. 15, Issue 2;21A,16p
  2. ^ [1] Palaeoclimatic information from isotopic signatures of Late Pleistocene Ursus ingressus bone and teeth apatite (Loutra Arideas Cave, Macedonia, Greece)