דגל הוואי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל הוואי
סוג הדגל דגל מדיני ואזרחי דגל מדיני ואזרחי
הונף לראשונה 1959
מוטיבים עיצוביים דגל הממלכה המאוחדת בקנטון עם שמונה פסים מתחלפים בלבן אדום וכחול
דגל הוואי מונף

דגל מדינת הוואי או קא האה הוואיאנגלית: Flag of Hawaii) הוא הדגל הרשמי של מדינת הוואי ושל ממלכת הוואי. דגל הוואי הוא הדגל היחידי של מדינה בארצות הברית שנשאר זהה לדגל שהונף תחת ממשלים קודמים, וכן היחיד מדגלי מדינות ארצות הברית שבו מופיע היוניון ג'ק - דגל בריטניה.

תיאור הדגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקנטון הדגל (הרביע העליון הקרוב לנס הדגל) נמצא היוניון ג'ק. שאר הדגל מחולק לשמונה פסים אדומים, כחולים ולבנים המסמלים את שמונת האיים העיקריים של הוואי. הפס העליון ביותר לבן, ותחתיו פס אדום וכחול, ולאחר מכן שוב לבן, אדום וכחול, לבן והפס התחתון ביותר הוא אדום.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל הונף לראשונה על ידי מלך הוואי, קאמהאמהא הראשון לאות חברותו של המלך עם רב החובל הבריטי ג'ורג' ונקובר. דגל זה הוענק למלך על ידי ונקובר כמתנה ממלך הממלכה המאוחדת ג'ורג' השלישי. מאוחר יותר יועצי המלך יעצו לו להוריד את הדגל מאחר שהנפתו תציב את הוואי כתומכת בבריטניה שבאותה עת נלחמה בארצות הברית, ובעקבות המלצתו הדגל הורד. בהמשך, בעת מלחמת 1812 הונף דגל ארצות הברית על בית המלוכה - ואף זה הורד לאור מחאות קצינים בריטיים שנכחו בחצר המלוכה. כתוצאה מכך, ועל מנת למנוע טענות משני הצדדים הורה המלך בשנת 1816 על הנפת דגל המשלב בין שני הדגלים.

במקור היו בדגל שבעה פסים אדומים לבנים, אולם בשנת 1845 שונה מספר הפסים רשמית לשמונה.

יום קה האה הוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 הכריז מושל הוואי ג'ון ד. וייהי השלישי על 31 ביולי בכל שנה כיום הדגל או "יום קה האה הוואי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל הוואי בוויקישיתוף