דגל ברית המועצות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל ברית המועצות
סוג הדגל עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש דגל אזרחי ומדיני, דגל הצי המדיני והאזרחי דגל אזרחי ומדיני, דגל הצי המדיני והאזרחי היסטורי
יחס אורך/גובה 1:2
הונף לראשונה הגרסה המקורית: 12 בנובמבר 1923
הגרסה האחרונה:15 באוגוסט 1980
קבלת מעמד רשמי 23 בנובמבר 1923
הונף לאחרונה 25 בדצמבר 1991
מוטיבים עיצוביים הכוכב האדום, הפטיש והמגל, הדגל האדום
גרסאות נוספות
צדו האחורי של דגל צדו האחורי של דגל
דגל הצבא האדום
עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש דגל צבאי דגל צבאי היסטורי
דגל הצי הסובייטי
עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש דגל הצי הצבאי דגל הצי הצבאי היסטורי
גרסאות היסטוריות
הדגל הסובייטי הראשון
עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש דגל לאומי ודגל ימי לאומי דגל לאומי ודגל ימי לאומי היסטורי
דצמבר 1922 - 12 נובמבר 1923
מצעד יום הניצחון במוסקבה בשנת 2018: הדגל המונף הוא הדגל הסובייטי.

דגל ברית המועצות היה דגלה הלאומי של ברית המועצות. הדגל כלל פטיש ומגל זהובים משולבים מתחת לכוכב זהוב, על רקע אדום. הדגל שימש בסיס לדגלי רפובליקות ברית המועצות, שכללו את הדגל בתוספות שונות. הדגל בוסס על הדגל האדום.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל קומוניסטי הראשון היה הדגל האדום המהפכני, ששימש בין היתר את הקומונה הפריזאית. עם הקמתה הרשמית של ברית המועצות ב-30 בדצמבר 1922, נקבע בחוקתה הראשונה כי 'לברית המועצות יש דגל לאומי וסמל', אך לא הוגדר דגל רשמי.

ב-6 ביולי 1923 אימצה ברית המועצות דגל רשמי ראשון. הדגל, שהיה בעל יחס ממדים חריג של 1:4, כלל לצד הדגל האדום את סמל ברית המועצות במרכזו. הדגל שימש כדגל רשמי למשך ארבעה חודשים, עד שהוחלט ב-13 בנובמבר 1923 להחליפו בדגל בו הוצגו הפטיש והמגל ומעליהם כוכב, עקב קשיים בייצור הדגל.

ב-15 באוגוסט 1980 הוחלט על שינוי קל בדגל - צדו האחורי הפך למשטח אדום בלבד, בלי פטיש, מגל, או כל קישוט אחר. שונה עיצובו של הפטיש והמגל. נוסף על כך, הוחלף גון הצבע האדום בגוון בהיר יותר.

עם פירוק ברית המועצות ב-25 בדצמבר 1991, הפסיק הדגל לשמש כדגל לאומי.

באפריל 1996 חתם נשיא רוסיה בוריס ילצין על צו נשיאותי שהעניק לדגל מעמד דומה למעמד דגל רוסיה, על מנת לאפשר את הנפת נס הניצחון, שהונף על ידי הצבא האדום מעל בניין הרייכסטאג במאי 1945, שנחשב לסמל ניצחון ברית המועצות על גרמניה הנאצית. הנס מוצג במהלך יום הניצחון.

באפריל 2022 אישר הפרלמנט של אסטוניה חקיקה האוסרת הצגה של "סמלים המשמשים בביצוע מעשה של תוקפנות, רצח עם, פשע נגד האנושות או פשע מלחמה במטרה לתמוך או להצדיק פשעים אלה". החוק לא כלל התייחסות מפורשת לסמל כל שהוא, אך בעיתונות נאמר כי החוק יאסור על הצגתם של דגלי הפדרציה הרוסית וברית המועצות, לצד מדים סובייטים.[1]

עיצוב ושימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל ברית המועצות הורכב ממשטח אדום ועליו פטיש מוצלב עם מגל וכוכב אדום, בחלק העליון של צד התורן. הפטיש סימל את עובדי התעשייה, והמגל סימל את העובדים בחקלאות. הכוכב האדום סימל את שלטון המפלגה הקומוניסטית.

דגל טרנסניסטריה הוא הדגל הלאומי האחרון המכיל את דגל ברית המועצות, המכיל קו רוחבי ירוק. ב-2017 אימצה טרנסניסטריה דגל לאומי נוסף, המבוסס על דגל רוסיה.

דגל נוסף אשר עדיין משתמש בדגל ברית המועצות הוא דגל מחוז ולדימיר, אשר דומה בעיקרו לדגל הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל ברית המועצות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Рийгикогу в преддверии 9 мая принял закон о запрете враждебной символики". ERR (ברוסית). 2022-04-22. ארכיון מ-2022-06-18. נבדק ב-2022-06-13.