דבר העובדים בארץ ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דבר העובדים בארץ ישראל
סוג עיתונות מקוונת
סלוגן אתר החדשות החברתי של ישראל
תקופת הפעילות 7 ביוני 2016 – הווה (7 שנים ו־42 שבועות)
בעלות הסתדרות העובדים הכללית החדשה
שירותים עיקריים חדשות, פובליציסטיקה
http://www.davar1.co.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דבר העובדים בארץ ישראל, שנקרא קודם לכן דבר ראשון, הוא אתר חדשות ופובליציסטיקה בבעלות ובהוצאה לאור של הסתדרות העובדים הכללית החדשה. האתר נקרא על שמו של עיתון ההסתדרות "דבר" אשר נסגר בשנת 1996, ובימיו האחרונים נקרא "דבר ראשון"[1]. השקפות האתר הן סוציאליסטיות וציוניות. האתר החל לפעול ביוני 2016, נסגר למספר שבועות באפריל 2019 ועלה לאוויר בשמו החדש ב-1 במאי 2019.

האתר מבקר תכופות את תפיסת העולם הנאו-ליברלית, ומעודד מדיניות כלכלית-חברתית של מדינת רווחה והרחבה תקציבית. בסיקור באתר מושם דגש על התאגדויות אנושיות בכלל, ועל התאגדויות עובדים בפרט ועל סוגיות הנוגעות בזכויות עובדים. כאתר בבעלות ארגון עובדים, ביקש האתר להוות חלופה תקשורתית שאינה נשלטת על ידי בעלי הון. בין תחומי הסיקור של האתר: כלכלה, עבודה, רווחה, בריאות, תשתיות, חינוך, ביטחון, חדשות חוץ, ספורט - בדגש על ספורט נשים ונכים ועוד. האתר על פי רוב נוקט עמדה תומכת כלפי הסתדרות העובדים הכללית.

מרבית הכתבים באתר הם פעילי התנועה החינוכית דרור-ישראל, שעברו הכשרה לשם הכתיבה באתר[2].

דבר ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל האתר בשמו הראשון
סמליל האתר לאחר פתיחתו המחודשת
צילום מסך של "דבר העובדים בארץ ישראל"
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
גיליון מודפס מיוחד של דבר ראשון, לכבוד ועידת הסתדרות המעו"ף ה-17

אתר 'דבר ראשון' עלה לאוויר ב-7 ביוני 2016, לאחר קרוב לשנה של הכנות והכשרת קבוצת הכתבים. האתר העיד על עצמו עם הקמתו כי ערכיו הם שאיפה לצדק חברתי ולשוויון, ואמונה בציונות ובמדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עם זאת האתר מבקש להביא לידי ביטוי מנעד של השקפות עולם, ולהיות מחויב לכללי האתיקה העיתונאית[3]. מיום הקמתו ועד תחילת שנת 2018 היה יניב כרמל העורך הראשי באתר. החל מ-1 בינואר 2018 נכנס לתפקיד שי ניב[4].

במהלך הבחירות בהסתדרות ב-2017, נמתחה עליו ביקורת בטענה כי הביע תמיכה ביו"ר המכהן אבי ניסנקורן בהתמודדותו מול שלי יחימוביץ' על תפקיד היו"ר. ב-8 באפריל 2019, יום לפני הבחירות לכנסת ה-21, נסגר אתר "דבר ראשון" בהוראת יושב ראש ההסתדרות, ארנון בר-דוד[5]. עורך האתר שי ניב התפטר, ורמז כי הסרת האתר מהאוויר נגרמה בעקבות כתבות ביקורתיות שפרסם כנגד משה כחלון[5].

דבר העובדים בארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגזינים של דבר 2020

ב-1 במאי 2019, כשלושה שבועות לאחר סגירת האתר, הוא נפתח מחדש באותו URL, ועם מרבית צוות הכותבים הקודם תוך שינוי שמו ל"דבר העובדים בארץ ישראל"[6] והחלפת העורך הראשי. האתר תיאר את השינוי שעבר:

לאחר תהליך בחינה וארגון מחדש שערכה ההסתדרות לאתר החדשות שבבעלותה, הוחלט למקד את האתר בסיקור תוכני הליבה של העבודה המאורגנת והאדם העובד בישראל. "דבר העובדים בארץ ישראל" יביא לקדמת הבמה את זרם חייהם של העובדים והעובדות בישראל ויסקר את פועלם בחיי היום יום ובמקומות העבודה, בארגונם, במאבקיהם ובהישגיהם. האתר גם יתמודד עם המגמות הכלכליות המבקשות להדיר חלקים נרחבים מהחברה הישראלית[6].

באוקטובר 2019 השיק האתר גם מהדורה אנגלית תחת השם Davar - workers society and economy in israel (דבר - עובדים, חברה וכלכלה בישראל)[7], ובינואר 2020 השיק מהדורה ערבית תחת השם دڤر - صوت العمال في إسرائيل (דבר - קול העובדים בישראל)[8]. עוד הושק בסוף ינואר 2020 גם מגזין מודפס רבעוני מבית דבר העובדים[9].

בדצמבר 2020 נכנס האתר לרשימת מאה האתרים הניצפים בישראל, בהתאם למדד אלכסה[10].

בפברואר 2021 השיק האתר עיצוב חדש לעמוד הבית שלו, במסגרתו הוחזר סמליל האתר לצבעי השחור לבן שאפיינו את עיתון דבר המודפס בעבר. העיצוב החדש של האתר, שנעשה על ידי חברת RGB-Media, הפך את דף הבית לדינמי ומודולרי יותר, כך שיציג יותר כתבות בהתאם ל'מתחמי הסיקור' הנוגעים לנושאי הליבה השונים של האתר, תוך מתן הדגשה רבה יותר לכתבות המגזין[11].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דני ואזנה, מאוגדים - התחדשות העבודה המאורגנת בישראל, הוצאת שחקים 2017. עמ' 422 (שובו של עיתון "דבר" - קולות מן העבר)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]