גשר מתרומם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גשר מתרומם בפונטה דה באנדיירה, בלאגוס שבפורטוגל.
אופן הפעולה של גשר מתרומם

גשר מתרומםאנגלית: Drawbridge) הוא גשר נפתח אשר מורם על ידי משיכת קצהו הרחוק מעלה (באמצעות חבל או שרשרת) בעוד קצהו האחר מחובר לציר. גשרים מסוג זה נבנו בעת העתיקה בחזית של טירות מעל לחפיר הטירה או מעל לחפיר ביצורי עיר בשערי הכניסה שבחומת העיר. הגשר איפשר כניסה לתוך הטירה או העיר בעיתות שלום, ומניעת הכניסה בעיתות סכנה.

הגשר הופעל לרוב באמצעות מערכת משקולות שיכלה לשאת את משקל הגשר ולהרימו. הגשרים היו לרוב עשויים עץ וחוברו בציר לצד הטירה של החפיר.

בעת החדשה ועם התפתחות התחבורה והצורך לבנות גשרים מעל נהרות בהן עברו אוניות סוחר, נבנו גשרים מתרוממים שאיפשרו מחד מעבר כלי רכב מעל הנהר ומאידך מעבר אוניות גבוהות בנהר בדרכן לנמל. אחת הדוגמאות הידועות לגשר מסוג זה הוא גשר מצודת לונדון שאיפשר מעבר אוניות לנמל שהיה ממוקם בבריכה של לונדון.

גשר מצודת לונדון כשהוא פתוח על מנת לאפשר מעבר ספינות. סוג זה של גשר מכונה באנגלית Bascule

גשרים מתרוממים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם בישראל קיימים גשרים מתרוממים, בין שני חלקיה של הטיילת באילת נמצא הגשר המתרומם הגדול ביותר והיחיד שעדיין פעיל, ניתן לראות את הגשר מתרומם בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הערב בעת תנועת כלי שיט גבוהים במיוחד, הגשר קיבל פרסום נוסף ומיוחד בשל העובדה שצעירים רבים נוהגים לקפוץ ממנו אל המים באופן לא חוקי. באילת ישנם עוד שני גשרים מתרוממים שאינם פעילים, האחד בצמוד למלון שלמה המלך והשני בצמוד למלון מרינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר מתרומם בוויקישיתוף