פרובינקיה גרמאניה סופריור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גרמאניה סופריור)
מיקום פרובינקיית גרמאניה סופריור באימפריה הרומית

גרמאניה סופריורלטינית: Germania Superior; בעברית: גרמניה עילית) הייתה פרובינקיה רומית באזור גרמאניה שהשתרעה מדרום לריין במעלה הנהר בניגוד לגרמאניה אינפריור שהשתרעה במורד הריין. הפרובינקיה השתרעה על האזורים הכלולים היום בדרום-מערב גרמניה, מערב שווייץ ומחוזות אלזס ויורה שבצרפת. היישובים העיקריים בפרובינקיה היו בזאנסון, שטרסבורג, ויסבאדן ובירת הפרובינקיה, מיינץ. האזור של הריין הזורם דרך גרמאניה סופריור נקרא "הריין התיכון".

האזור של גרמאניה סופריור נכבש על ידי יוליוס קיסר בשנת 58 לפני הספירה. בין השנים 28–32 לפני הספירה לקח אוגוסטוס קיסר לאחריותו הישירה את האזור, ביחד עם פרובינקיות נוספות, בטענה שהוא מצוי בסכנה.

בשנת 27 לפני הספירה הכליל אוגוסטוס קיסר את האזור בתוך פרובינקיית גאליה בלגיקה.

בשנים הבאות הוצבו יחידות צבא רבות באזורי גרמאניה סופריור ותחתית במסגרת ההגנה מפני השבטים הגרמאניים ויציאה למסעות כיבוש וענישה בגרמאניה. במסגרת זאת הוקמו בגרמאניה סופריור מבצרים במיינץ, קסנטן (אנ') (קסטרה וטרה) ששימשו כבסיסי יציאה עבור הלגיונות הרומיים, בין השאר של דרוסוס יוליוס קיסר. במיוחד בוצר קטע הגבול בין הריין לדנובה המכונה הלימס של גרמאניה סופריור-רייטיה.

בשנים 69–70 התרחש באזור המרד הבטאווי אשר הצליח בהתחלה בהשמדת ארבעה לגיונות רומיים, והשמדת כל המבצרים הרומיים לאורך הריין. עם תפיסת השלטון על ידי אדריאנוס הוא יצא למסע לכיבוש מחדש של האזור והמבצרים נבנו מחדש. בסביבות שנת 90 לספירה ארגן הקיסר דומיטיאנוס מחדש את פרובינקיית גאליה בלגיקה וחילק אותה בין אזור אזרחי לאזור צבאי[1]. האזור הדרום מזרחי של הפרובינקיה הפך לפרוביניקת גרמאניה סופריור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mary T. Boatwright, Daniel J. Gargola and Richard J. A. Talbert. A Brief History of the Romans (New York: Oxford University Press, 2006), p. 224.