גרגואר קאייבנדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרגואר קאייבנדה
Grégoire Kayibanda
לידה 1 במאי 1924
Musambira, רואנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בדצמבר 1976 (בגיל 52)
Kabgayi, רואנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רואנדהרואנדה רואנדה
מפלגה Parmehutu עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא רואנדה
26 באוקטובר 1961 – 5 ביולי 1973
(11 שנים)
Dominique Mbonyumutwa
ראש ממשלת רואנדה
19 באוקטובר 1960 – 1 ביולי 1962
(שנה ו־36 שבועות)
Sylvestre Nsanzimana
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרגואר קאייבנדהצרפתית: Grégoire Kayibanda; ‏1 במאי 1924 - 15 בדצמבר 1976) היה מנהיג שבט ההוטו ונשיאה הראשון של רואנדה מעצמאותה ב-1962 ועד הדחתו בהפיכה צבאית ב-1973.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בדרום רואנדה, אז חלק ממלכת רואנדה-אורונדי, שנשלטה על ידי שבט הטוטסי, בתמיכת השלטון הקולוניאליסטי הבלגי. לפני שנכנס לפעילות פוליטית היה עיתונאי.

בשנת 1957 פרסם את המאמר Note sur l'aspect social du problème racial indigène au Rwanda ("הערה על ההיבט החברתי של הבעיה הגזעית המקומית ברואנדה") שנודע כ Manifeste des Bahutu ("מניפסט ההוטו"). המסמך בן עשרת העמודים קרא להגדרה עצמית והחזרת זכויות קבוצת הרוב של ההוטו שדוכאה על ידי שלטון המיעוט של הטוטסי. במקביל ייסד קאייבנדה את מפלגת Parmehutu - Parti du Mouvement de l'Emancipation ("תנועת האמנציפציה") כתנועה פוליטית לקידום ההוטו ככוח פוליטי בעל הכרה עצמית. בשנים 19591961 התגבשה המפלגה כמיליציה ואנשיה ערכו ההוטו מהפכה נגד ממלכת הטוטסי שנתמכה על ידי השלטון הקולוניאליסטי הבלגי. בני הטוטסי התארגנו במקביל במיליציית Union Nationale Rwandaise - UNAR ("האיחוד הלאומי של רואנדה"). המהפכה, שכללה רדיפה וטבח של בני טוטסי, הובילה להעברת התמיכה הבלגית מהטוטי להוטו ולבסוף להענקת עצמאות לרואנדה.

ב-26 באוקטובר 1961 פירקו הבלגים את ממלכת רואנדה-אורונדי וערכו בחירות, בהם נבחר קאייבנדה לנשיא המדינה. ב-1 ביולי 1962 קיבלה הרפובליקה של רואנדה את עצמאותה. קאייבנדה גיבש משטר חד-מפלגתי, שבו Parmehutu היא המפלגה החוקית היחידה (לאחר מכן נקרא שמה של המפלגה Mouvement Démocratique Republicain - MDR, התנועה הדמוקרטית רפובליקאית). נטייתו הייתה פרו-מערבית והוא צידד במדיניות ארצות הברית בנושאים שונים (כגון הכרה בטאיוואן ועמדה פרו-אמריקאית בסוגיות כגון הסכסוך הישראלי-ערבי ומלחמת וייטנאם), כך שמחתרת ה-UNAR של הטוטסי נסמכה על תמיכת הגוש המזרחי והמדינות הבלתי-מזדהות (ברית המועצות, קובה וסין העממית). ב-1965 וב-1969 קיים קאייבנדה בחירות לנשיאות, בהם היה המועמד היחיד.

ב-1972 פרצו מהומות דמים בין הטוטסי וההוטו בבורונדי השכנה. אנשי הוטו מצפון רואנדה הפצירו בקאייבנדה לצאת במסע עונשין נגד הטוטסי ולסייע לאחיהם בני ההוטו בבורונדי, אך קאייבנדה (שהיה "הוטו דרומי") סירב. בנוסף, משטרו של קאייבנדה היה נגוע בשחיתות שלטונית. על רקע זה הודח קאייבנדה ב-5 ביולי 1973 על ידי שר ההגנה שלו, ז'ובנאל הביירימאנה (Juvénal Habyarimana) לאחר שכחמישים תומכי משטר נאסרו והוצאו להורג. הפרלמנט פוזר ופעילות מפלגתו של קאייבנדה, MDR, הופסקה. קאייבנדה ואשתו נאסרו במקום סודי וככל הנראה הורעבו למוות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרגואר קאייבנדה בוויקישיתוף