גלגל ניפקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלגל ניפקו

גלגל ניפקוב או דיסק ניפקוב (מאנגלית: Nipkow disk) הוא מכשיר מכני היוצר דימוי תמונה, באמצעות יצירת נקודות אור בתנועה מהירה העוברות את סף מספר התמונות הנקלטות בעין מידי פרק זמן קצוב. יש המחשיבים את המכשיר כמסך הטלוויזיה הראשון. הגלגל נקרא על שם ממציאו פאול גוטליב ניפקוב.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1883 בערב חג המולד על פי הסיפור המקובל, שהה פאול גוטליב ניפקוב לבדו בביתו, והביט במנורת שמן דולקת. כשראה את הלהבה מרצדת לסירוגין מבעד לחרירים, עלה במוחו הרעיון לנצל את העניין ליצירת מכשיר אשר ישתמש בתכונה זו ליצירת תמונה. ניפקוב שירטט את מבנה המכשיר אך מעולם לא יישם אותו בפועל. הוא רשם עליו פטנט אשר היה בתוקף ל-15 שנים, ומשפג תוקפו מימשו רבים את רעיונו בהצלחה. היו שראו ב"גלגל ניפקוב" את מסך הטלוויזיה הראשון, שכן כל טכנולוגיות המסכים הבאות (LCD פלזמה) פועלות באמצעות עקרונות דומים: נקודה הנעה במהירות על-פני מסך ומתוך כך נוצרת תמונה.

תיאור המתקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלגל ניפקוב מורכב בבסיסו מדיסקה שטוחה המחוברת אל מנוע אלקטרוני המסובב אותה במהירות. הדיסקה נקובה בחורים היוצאים ממרכזה וממשיכים בצורה ספירלית אל חלקה החיצוני. מצדה הפנימי (הבלתי נראה לעיני הצופה) של הדיסקה קיימת נורה חשמלית אשר עוצמתה ניתנת לכוונון, ובינה לגלגל ניתן להכניס שקפים. הצופה מביט מתוך מסגרת אל צדה החיצוני של הדיסקה, ובעת סיבובה תראה לפניו מעין תמונה המורכבת מקווים מאוזנים ומעוגלים קמעה (בשל סיבוב הדיסקה). במידה ויוכנס שקף אל צדה האחר של הדסקה תתקבל השתקפות של תוכן השקף בעיני הצופה. ניתן גם להוסיף ממד חזותי נוסף באמצעות שינויים מחושבים בעוצמת מקור האור - הנורה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלגל ניפקו בוויקישיתוף