גומצן אורוטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגומצן אורוטו
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: צפעיים
סוג: גומצן
מין: גומצן אורוטו
שם מדעי
Bothrops alternatus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גומצן אורוטו (שם מדעי: Bothrops alternatus, לעיתים נקרא גם אימתן אורוטו) הוא מין של צפע מתת-משפחת צפעוני גומה, החי ביערות גשם וביצות באמריקה הדרומית. הוא ארסי מאוד ותוקפני מה שנתן לו את הכינוי אימתן.


מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחש זה מוצק וגדול מאוד ויכול להגיע לאורך 2 מ' אבל באופן כללי אורכו הוא 80-120 ס"מ. הנקבות גדולות וכבדות יותר מהזכרים. הוא בעל רצועות שחורות של קשקשי גב לאורך הגוף הן מלמעלה והן מלמטה וגם כמה על הפנים. צבעו יכול להיות חום, שזוף או אפור ואף בצבע זית. הראש בדרך כלל שחור או חום למעט האזורים התחתונים הלבנים. נחש זה נע באופן מגושם מעט עם צוואר הפונה מעלה בתנועה. הוא חי בעיקר על קרקע היער.

הנחש חי ביערות גשם, יערות שפילה, ביצות רדודות ומישורים לחים ואף לאורך החופים בדרום מזרח ברזיל, פרגוואי, אורוגוואי וצפון ארגנטינה במדינות: בואנוס איירס, קטמרקה, קורדובה, קוריינטס, צ'אקו, אנטרה ריוס, פורמוסה, לה פמפה, מיסיונס, סן לואיס, סנטה פה, סנטיאגו דל אסטרו וטוקומאן.

נחשים אלה בניגוד לרוב הזוחלים ממליטים ולדות חיים. בדרך כלל שתי המלטות בעונת רבייה אחת, בהן 3-12 צאצאים העוזבים את הוריהם אחרי הבקיעה.

הם ציידים קטלניים בעיקר עקב הארסיות שלהם שמפחידה גם אנשים החיים באזורם. בשל הארס והקולות המפחידים שהוא עושה כשהוא מתגונן הנחש קרוי לעיתים "אימתן". אך הוא משתמש בארס בעיקר כדי לקטול את טרפו ורק כשפוגעים בו הוא יכיש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גומצן אורוטו בוויקישיתוף
  1. ^ גומצן אורוטו באתר הרשימה האדומה של IUCN