גדנ"ע אוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גדנ"ע אוויר
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים חיל האוויר הישראלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1950–הווה (כ־74 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גדנ"ע אוויר הוא ארגון של חיל האוויר הישראלי, שמטרתו לקרב בני נוער לנושאי תעופה וחיל האוויר. הגדנ"ע הוקם בשנת 1950 תחת השם "גדודי נוער תעופתיים", ופועל עד היום, אם כי במסגרת אחרת.

פעילות גדנ"ע אוויר בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חניך גדנ"ע אויר לומד להניע מטוס פייפר, 1951
סמליל קודם של גדנ"ע אוויר

הפעילות התקיימה במועדונים, בהם ההדרכה התבצעה במשולב על ידי שני מדריכים מחיל האוויר בעזרתם של גדנ"עים (חניכי גדנ"ע) בוגרים שנקראו בשם "פלס". בחופשות הלימודים נערכו פעילויות גם בבסיסי חיל האוויר בקיץ היה מחנה בן שבועיים והמגורים היו באוהלים עם אווירה צבאית ושמירות. במהלך ארבע שנות הפעילות בגדנ"ע אוויר החניכים עברו שיעורים בנושאי התעופה השונים ומורשת הקרב של חיל האוויר, בנו טיסנים והטיסו אותם, דואים בדאונים כאשר טייס חיל האוויר במילואים יושב גם הוא בדאון, אחרי 12 טיסות יקבלו כנפי דאיה, והמצטיינים שבהם יצאו למשלחת בחו"ל או הופנו על ידי התנועה למיונים ראשוניים לתפקיד "מטיס חוץ". בהמשך התקבלו החניכים להמשך בחיל האוויר, בתקופה שבה חיל האוויר היה חיל מוביל ונחשק ורק מעטים זכו להיכנס לחיל.

פעילות הגדנ"ע הלכה והצטמצמה מאז שנות ה-90. בשנת 2008 הוחלט כי פעילות הגדנ"ע תתקיים רק לשוחרי חיל האוויר (תלמידים אשר לומדים בבתי ספר של חיל האוויר). בשנת 2011 הופסקה הפעילות על מנת לבחון מחדש ולקראת שנת 2012 החלה המתכונת החדשה.

פעילות הגדנ"ע במאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעילות עם בני הנוער במסגרת הגדנ"ע עודכנה והותאמה ברוח התקופה, אך המטרה נותרה בעינה, כמו בימי התהילה בהם פעלה מעט לאחר קום המדינה:  לגעת בפרט, לגעת בקהילה ולגעת בחיל האוויר והחלל. המסלולים מיועדים לתלמידים בטווח הגילאים 18-15, ומחולקת למסלולים.

מסלול מלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסלול כולל בתוכו ארבעה מפגשים אשר מתקיימים בפריסה של שנה-שנתיים ובמהלכם מתקיימים ימי הדרכה בבית חיל האוויר בהרצליה. בתום ארבעת המפגשים מתרחשת סדרת גדנ"ע אוויר; סדרה בת ארבעה ימים בהם מבקרים התלמידים בבסיסי החיל, משתתפים בפעילות מורשת, סימולטור, יום דאייה וחווים אווירה צבאית (לינה באוהלי טירוני מערך ההגנ"א ואכילה בחדר האוכל בבסיס ביסל"א יחד עם חיילי הבסיס ולבישת מדי ב' לכל אורך סדרת הגדנ"ע).

מסלול מקוצר-שוחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסלול מיועד לשוחרי חיל האוויר (תלמידים אשר לומדים בבתי ספר שמשויכים לחיל האוויר) וכולל יום הדרכה אחד בבית חיל האוויר בהרצליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]