גבעת האירוסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבעת האירוסים
מידע כללי
גובה 50 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום בין נס ציונה לראשון לציון
קואורדינטות 31°56′38″N 34°47′49″E / 31.944°N 34.797°E / 31.944; 34.797
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שני אירוסים בסביבת הגבעה

גבעת האירוסים (לעיתים נקראת גבעת הכורכר) היא גבעת כורכר מפורסמת, על הגבול שבין תחום השיפוט של נס ציונה לבין תחום השיפוט של ראשון לציון. גבעת הכורכר היא אתר טבע עירוני בישראל ומהווה חלק גאוגרפי של גן לאומי גבעות הכורכר נס ציונה, על אף שטרם הוכרזה כשמורת טבע. בשל חשיבותה כאתר טבע עירוני התנהל מאבק ציבורי להפיכתה לשמורת טבע או גן לאומי. ב-2022 רכשה עיריית ראשון לציון את הקרקע במטרה מוצהרת להפכה לשמורת טבע.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעתיד צפויה גבעת האירוסים להשתלב באזור נופש מטרופוליני המפריד בין מראשון לציון ונס ציונה. ביולי 2015 נגרם נזק כבד לאתר, הנמצא בחלקו על קרקע פרטית, בשל עבודות עפר.[1] בקיץ 2016 שוב ביצע בעל הקרקע עבודות עפר בשטח הגבעה ושביל הכורכר המוביל אליה נחסם בעפר. הדבר גרם להפגנות מחאה מצד תושבי ראשון לציון ונס ציונה.

ביוני 2019 נשרף חלק גדול מגבעות הכורכר, אם כי האזור בו גדלים האירוסים לא נפגע.[2]

במרץ 2021 הוועדה המחוזית לתכנון ובניה החליטה כי "גבעת האירוסים" תוגדר כשמורת טבע.[3]

באוקטובר 2022 הודיע ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך על רכישת הגבעה מבעליה הפרטיים תמורת 25 מיליון ש"ח. במסגרת הרכישה, שאושרה בעירייה, הגבעה תשוקם ותטופח, ותהפוך לשמורת טבע.[4]

בשנים האחרונות נערכו בגבעה מספר סיורי טבע מסוג "ביו-בליץ" במטרה לתעד את הפאונה והפלורה של הגבעה. הסיורים החלו כיוזמה פרטית של חוקרי טבע ופעילים סביבתיים, ובשנת 2023 קיבלו את חסות עיריית ראשון לציון.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבעה שופעת בפריחה רבה בעיקר בחורף ובאביב, וקיבלה את שמה מאירוס הארגמן הפורח עליה. היא מתנשאת לגובה של כ-50 מטר מגובה פני הים והיא מוקפת בפרדסים ושדות, בהם שדות חקלאיים. הגישה לגבעה היא מכביש ראשון לציון - נס ציונה (412). בסביבתה שבילים לא מסומנים רבים לצד מסלול מסומן אחד של החברה להגנת הטבע. בקרבת המקום הוקם גן אירועים הנושא את אותו השם.

הגבעה נוצרה משילוב של כורכר וחמרה. על הגבעה ובסביבתה פריחה רבה. בחורף פורחים במקום בין השאר רותם, קידה שעירה, כלנית מצויה, חמציץ נטוי, רקפת מצויה, מרגנית השדה, אלקנת הצבעים, לשון-שור מגובבת, לופית מצויה, חרצית עטורה, סביון, ציפורני חתול, וקחוון לצד אירוס הארגמן שהעניק לגבעה את שמה. בקיץ מאופיינת הגבעה בצמחייה קוצנית. בגבעה יש מינים אנדמיים למישור החוף.

בתחום הגבעה יש מחצבת כורכר נטושה, ומפסגת הגבעה יש תצפית טובה בעיקר לכיוון מזרח.

במקום ניתן למצוא חרקים רבים וצבי יבשה. גם מינים רבים של ציפורים שוכנים באזור.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבעת האירוסים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]