ג'ניס ראנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ניס ראנד
ג'ניס ראנד, 1966.
ג'ניס ראנד, 1966.
ג'ניס ראנד, 1966.
שם סרט "מסע בין כוכבים: הסרט"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
הופעה ראשונה הפרק "The Man Trap" - פרק 1 עונה 1 של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1966.
הופעה אחרונה הפרק "Flashback " - פרק 2 עונה 3 של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", 1996.
מספר הופעות 8 פרקים
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות גרייס לי וויטני
מידע
גזע אנושית
מין נקבה
מקצוע קצינה בצי הכוכבים
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ניס ראנדאנגלית: Janice Rand) היא דמות בדיונית המופיעה לפרקים ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" מתוך היקום הבדיוני של זיכיון מסע בין כוכבים. את דמותה גילמה השחקנית האמריקאית גרייס לי וויטני. כמו כן הדמות הופיעה בחלק מסרטי הסדרה, ובסדרת ההמשך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר".

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראנד משתמשת כפקידתו של קפטן ג'יימס ט' קירק על סיפון האנטרפרייז במחצית הראשונה של העונה הראשונה של הסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". קיימת משיכה הדדית בינו לבינה, הבאה לידי ביטוי בפרקים כגון "The Naked Time",‏ "The Enemy Within" ו-"Miri". הפגנת הרגשות המודחקים הבולטת ביותר הייתה בפרק "The Enemy Within", בו קירק, ספוק ומק'קוי שאלו אותה על תקיפתה. ראנד הופיעה ב-8 פרקים, כולם בשנת 1966.

בשנת 1979 היא הופיעה שוב, בסרט "מסע בין כוכבים: הסרט", בו שימשה כמפעילת משגר טלפורטציה וכמש"קית.[1] ההופעה הבאה שלה הייתה בסרט "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה", בו היא קודמה לדרגת ולתקן נגד והוצבה בסן פרנסיסקו ביחד עם קריסטין צ'אפל. היא שירתה כקצינת קשר על סיפון ספינת החלל אקסלסיור (Excelsior), בסרט "מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת" ובפרק סדרת "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", מעונה 3 פרק 2, בשם "Flashback", בשנת 1996.

לוויטני הייתה הופעת קמאו בסרט "מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק", והיא זוהתה על ידי מעריצים כמגלמת את דמותה של ראנד, למרות שברשימת כתוביות הסרט היא מופיעה כמגלמת את "האישה מהקפיטריה" אדומת-השיער. וויטני, באוטוביוגרפיה שלה, טענה כי לא גלמה את דמותה של ראנד בסרט זה.

עזיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס לי וויטני שוחררה במהלך הצילומים של העונה הראשונה. הפרק האחרון בו הופיעה כדמות מרכזית היה "Miri", כאשר הפרק "The Conscience of the King" היה הפרק האחרון בו נטלה חלק דמותה של "ג'ניס ראנד". ההופעה שלה בפרק זה הייתה די קצרה, ולא היו לה כלל שורות דיאלוג.

הסיבות לעזיבתו של וויטני מהתוכנית אינן ברורות, אם כי הסיבה הנפוצה ביותר הייתה כי מבחינה עלילתית, קיומה של הדמות שלה מגבילה את האפשרויות הרומנטיות הפוטנציאליות של קפטן קירק.[2] בביוגרפיה של יוצר "מסע בין כוכבים" ג'ין רודנברי נטען כי זה היה קיצוץ תקציב פשוט בלבד.[3]

וויטני סבלה מאלכוהוליזם באותה העת, ולפי מספר מקורות זה השפיע על הביצועים שלה, שהביאו לכך שדמותה של ראנד הוצאה ממספר פרקים. כתוצאה מכך, הדבר הוביל לאי-הכללתה של ראנד לגמרי בתסריטי הפרקים. ווטני בשנת ה-80 וויטני ציינה גורמים כאלו כגורמים האפשריים שהביאו לפיטוריה,[4] אבל באוטוביוגרפיה שלה היא דוחה בעקשנות את הטענות הללו.

לדברי וויטני, בעונה הראשונה רק לויליאם שאטנר וללנרד נימוי הובטח כי יופיעו בכל פרק ופרק של הסדרה. מבין שלושת הפרקים שבהם היא לא מופיעה, דמותה ראנד לא נכללה מלכתחילה בשניים ("Mudd's Women" ו-"What Are Little Girls Made Of?"). הפרק היחיד שבו דמותה של ראנד הוצאה במכוון מתוך התסריט היה הפרק "Dagger of the Mind"; לדברי וויטני הדבר נעשה בשל החלטה אמנותית בגלל שעלילת הפרק חושפת יתר על המידה את המשיכה ההדדית, אך המודחקת, בין קירק לבין ראנד.

באוטוביוגרפיה שלה, וויטני טוענת כי מנהל טלוויזיה (שאת שמו איננה מציינת) ניסה לתקוף אותה מינית, והיא מניחה כי קיים קשר בין זה, לבין פיטוריה כמה ימים לאחר מכן.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ניס ראנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Roddenberry, Gene and Sackett, Susan (1980). The Making of Star Trek: The Motion Picture. Pocket Books.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Herbert F. Solow and Robert H. Justman (1996). Inside Star Trek: The Real Story. Pocket Books. ISBN 0-671-00974-5.
  3. ^ Alexander, David (1994). Star Trek Creator: The Authorized Biography of Gene Roddenberry. Roc. ISBN 0-451-45440-5.
  4. ^ Allan Asherman (1988). The Star Trek Interview Book. Titan Books. ISBN 1-85286-104-5.
  5. ^ Grace Lee Whitney and Jim Denney. The Longest Trek: My Tour of the Galaxy. Quill Driver Books. ISBN 1-884956-03-3.