ג'יימס דאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס דאן
James Dunn
ג'יימס דאן "כוכב נולד", 1955
ג'יימס דאן "כוכב נולד", 1955
לידה 2 בנובמבר 1901
ניו יורק סיטי, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 1 בספטמבר 1967 (בגיל 65)
הוליווד, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה James Howard Dunn עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1929–1966 (כ־37 שנים)
בן או בת זוג Frances Gifford (19381942) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס הווארד דאןאנגלית: James Howard Dunn;‏ 2 בנובמבר 1901 - 1 בספטמבר 1967) היה שחקן קולנוע אמריקאי זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1945 על משחקו בסרט "אילן גדל בברוקלין".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאן נולד בניו יורק סיטי, בנו של סוחר מניות בוול סטריט. לפני שפנה לתחום הבידור הוא עבד עם אביו במניות במשך שלוש שנים. הוא החל את דרכו כבדרן בשנות ה-20 של המאה ה-20 במופעי וודוויל וכניצב במספר סרטים. דאן הותיר חותם ראשוני בהוליווד כבר בתפקידו הראשון בתעשיית הסרטים בשנת 1931 בסרטו של הבמאי פרנק בורזייגי "ילדה רעה" בתור אדי קולינס.

הוא השתתף ארבע פעמים לצד ילדת הפלא שירלי טמפל בדרמות הקומיות "עיניים מבריקות" בתפקיד ג'יימס "לופ" מריט, סנדקה של הילדה שירלי בלייק, "תינוקת השתחווי" בתור אדי אביה האסיר המשוחרר של הילדה שירלי איליסון, בקומדיה המוזיקלית "קומו והריעו!" ובדרמה "שינוי הלב".

דאן, שנאבק בחייו האישיים באלכוהוליזם, זכה בשנת 1945 בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על משחקו בתור המלצר האלכוהוליסט ג'וני נולאן בסרט הביכורים של הבמאי האגדי איליה קאזאן "אילן גדל בברוקלין".

את תפקידיו האחרונים כשחקן הוליוודי עשה דאן בדרמה של מרטין ריט "Hemingway's Adventures of a Young Man" בתפקיד הטלגרפר ובסרט "האוסקר".

דאן היה נשוי שלוש פעמים במהלך חייו, לאדנה אולייר ממנה התגרש, לשחקנית פרנסיס גיפורד ממנה התגרש גם כן ולאדנה ראש שהייתה נשואה לו עד למותו בשנת 1967 מסיבוכים רפואיים במהלך ניתוח שעבר, בן 65 היה במותו.

על שמו הונצחו שני כוכבים בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס דאן בוויקישיתוף