ג'ורג' טנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' טנט
George Tenet
לידה 5 בינואר 1953 (בן 71)
ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה George John Tenet עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
  • בית הספר לשירות חוץ ע"ש אדמונד ולש
  • State University of New York at Cortland
  • בית הספר ליחסים בינלאומיים של אוניברסיטת קולומביה
  • אוניברסיטת קולומביה
  • Benjamin N. Cardozo High School עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
ראש ה-CIA ה־18
15 בדצמבר 199611 ביולי 2004
בפועל: 15 בדצמבר 1996 - 11 ביולי 1997
תחת נשיא ארצות הברית ביל קלינטון
ג'ורג' ווקר בוש
פרסים והוקרה
מדליית החירות הנשיאותית עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' ג'ון טנטאנגלית: George John Tenet נולד ב-5 בינואר 1953) עמד בראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית מדצמבר 1996 עד יולי 2004. הוא שני מבחינת משך כהונה בתפקיד, אחרי אלן דאלס. טנט הוא אחד מראשי ה-CIA המעטים שכיהנו תחת שני נשיאים שונים ממפלגות שונות. משמש כפרופסור של כבוד במחלקה לדיפלומטיה באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנט נולד בקווינס, ניו יורק, להורים אזרחי אלבניה ממוצא יווני, ג'ון ואוואנגליה טנט. אביו עבד במכרה פחם בצרפת בטרם עבר לארצות הברית. טנט גדל ב-little neck שבקווינס שם עבד יחד עם אחיו ביל כנער שירות בדיינר המשפחתי. טנט מחזיק בתואר ראשון מבית הספר למדיניות חוץ מאוניברסיטת גורג'טאון ותואר שני מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת קולומביה. טנט נשוי ואב לבן אחד.

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר קבלת התואר השני טנט קיבל משרת מנהל חוקר במכון ההלני האמריקאי בין השנים 1979 ל-1978. לאחר מכן החל לעבוד בעבור הסנאט. תחילה כעוזר מחוקק ולאחר מכן כמנהל מחוקק עבור הסנטור מפנסילבניה (1982-1985). הוא היה עוזר בוועדת מודיעין של הסנאט (1988-1985) ולאחר מכן עמד בראש צוות העוזרים של הוועדה (1988–1993). בהמשך טנט מונה על ידי הנשיא ביל קלינטון כמנהל בכיר בתחום המודיעין במועצה לביטחון לאומי (1993-1995).

הקריירה ב-CIA[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1995 טנט מונה לסגן מנהל הסוכנות ולאחר התפטרותו הפתאומית ב-1996 של ג'ון דויטש מונה טנט כיושב ראש בפועל של הסוכנות. ביולי 1997 מונה לתפקיד באופן רשמי לאחר אישור המינוי בסנאט פה אחד. טנט שימש בתפקיד תחת שני ממשלים שונים, של קלינטון ושל ג'ורג' ווקר בוש. טנט הציב לעצמו יעד לשקם את הסוכנות, לאחר שמצבה התדרדר מאז סיום המלחמה הקרה. הוא התמקד במשימה המקורית של הסוכנות והיא "מניעת פרל הארבור נוסף" וכן בבעיות פוטנציאליות כמו השינויים שהתחוללו ברוסיה ובסין, במדינות כמו קוריאה הצפונית, איראן ועיראק וכן בטרור.

התקפות ה-11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' טנט ב-11 בספטמבר 2001 במרכז המבצעים הנשיאותי לשעת חירום

דו"ח סודי של מבקר הסוכנות שנכתב בשנת 2005 ופורסם באוגוסט 2007 קבע שהנהגת הארגון לא עשתה מספיק על מנת למנוע את פיגועי 11 בספטמבר. טנט הדף את הביקורת אך בתגובה פעל לקדם את פעילות הכוחות המיוחדים של הארגון ואף הגדיל את כמותם. כחלק מהרחבת פעילותם של הכוחות המיוחדים התבצעו פעילויות באפגניסטן ובעיראק וקציני הארגון הקימו את הברית הצפונית נגד הטליבאן, וארגנו את הכורדים במלחמתם נגד אנסר אל-אסלאם ומשטרו של סדאם חוסיין. פעילותם המוצלחת של כוחות הקומנדו של הסי. אי. איי נחשבת אחד מההישגים הבולטים של טנט במלחמתו נגד הטרור הגלובלי.

עזיבת התפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2004 הגיש טנט את התפטרותו לנשיא בוש, על רקע "סיבות אישיות". סגנו של טנט, המשנה למבצעים, הודיע על התפטרותו ביום שלאחר מכן, מה שהוביל לספקולציה שהתפטרותם הייתה על רקע אי המצאות נשק להשמדה המונית בעיראק (בניגוד לתחזיות המודיעין האמריקאי) ולעצם היציאה למלחמת המפרץ השנייה. למרות ההתפטרות הודיע בוש על תמיכתו בטנט באומרו ש"טנט ביצע עבודה מעולה עבור אמריקה, היה לי הכבוד לעבוד עמו ואני מצר על כך שהוא עוזב את הארגון"[1]. .

בדצמבר 2004, העניק הנשיא בוש לטנט את מדליית החירות הנשיאותית, עיטור הכבוד הגבוה ביותר שניתן לאזרח בארצות הברית.

זכרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרו "בעין הסערה", שיצא במאי 2007, מתאר טנט דיונים שקדמו למלחמה בעיראק, שבהם הזהיר את הנשיא מפני כאוס בעיראק. הוא סבר שסגן הנשיא דיק צ'ייני דחף למלחמה, בלא שהיה בסיס מודיעיני מספיק לקבוע שעיראק מחזיקה בנשק להשמדה המונית. לדברי טנט, לא לקחו בחשבון בצורה רצינית "את התמונה הגדולה, של מה יקרה אחרי. כמה מקובעי המדיניות אמרו בלהט שחיילים יתקבלו כמשחררי עיראק, אך הם התעלמו מכך שקהילת המודיעין אמרה להם שהמצב הזה יימשך זמן מוגבל"[2]. טנט לקח חלק מהאשמה, וקבע כי קהילת המודיעין הייתה צריכה להשיב על שאלות שהממשל האמריקני אפילו לא שאל.

המזרח התיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2007 אמר כי ארצות הברית צריכה להחיות את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, ולשפר את אפשרויות הפעלת הלחץ הדיפלומטי והכלכלי שלה כדי לסכל את ההשפעה הגדלה והולכת של איראן על המזרח התיכון. הוא אמר כי הוא מודאג מההשפעה שיש לאיראן על סוריה ועל הפוליטיקה הפלסטינית שיש לה השלכות על מצב הביטחון בישראל.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' טנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]