ג'וזף ודרברן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזף ודרברן
Joseph Henry Maclagan Wedderburn
ג'וזף ודרברן
ג'וזף ודרברן
ג'וזף ודרברן
לידה 2 בפברואר 1882
פורפאר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 באוקטובר 1948 (בגיל 66)
פרינסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Joseph Henry Maclagan Wedderburn עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ג'ורג' קריסטל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט נתן ג'ייקובסון, מריל פלאד, Ernst Snapper עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עמית החברה המלכותית (1933)
  • עמית החברה המלכותית של אדינבורו (1903)
  • פרס מקדוגול בריסביין (1918) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזף הנרי מקלגן ודרברןאנגלית: Joseph Henry Maclagan Wedderburn; ‏2 בפברואר 1882, אנגוס, סקוטלנד - 9 באוקטובר 1948, פרינסטון, ניו ג'רזי) היה מתמטיקאי סקוטי שלימד באוניברסיטת פרינסטון במשך רוב הקריירה שלו. ודרברן היה מן החוקרים המובילים בדורו באלגברה מודרנית, במסגרתה הוכיח משפטי מבנה של אלגברות מממד סופי, שהפכו אחר-כך למשפט ודרברן-ארטין. ודרברן עבד גם בתורת החבורות ובתורת המטריצות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וזף ודרברן היה הבן העשירי מבין 14 של אלכסנדר ודרברן, רופא, ואן אוגילבי, בת למשפחת עורכי דין. ב-1898 החל את לימודיו באוניברסיטת אדינבורו. ב-1903, בהיותו סטודנט העובד כאסיסטנט במעבדה לפיזיקה של האוניברסיטה, פרסם שלושה מאמרים מתמטיים, וקיבל תואר שני בהצטיינות במתמטיקה.

לאחר מכן למד באוניברסיטת לייפציג ובאוניברסיטה של ברלין, שם פגש את חוקרי האלגברה פרובניוס ושור. מלגת קרנגי אפשרה לו לעשות את השנה האקדמית 1904–1905 באוניברסיטת שיקגו, שבה עבד עם אוסוולד ובלן, ועם המתמטיקאים המובילים בארצות הברית של אותה תקופה, א.ה. מור ולאונרד דיקסון.

ודרברן חזר לסקוטלנד ב-1905, ועבד באוניברסיטה של אדינבורו כאסיסטנט לג'ורג' קריסטל. באותה שנה הוכיח את התוצאה המשמעותית הראשונה בקריירה האקדמית שלו: אין חוגים עם חילוק סופיים שאינם שדות. התוצאה הזו אפשרה לו למיין את הגאומטריות הפרויקטיביות הסופיות, ולהוכיח (עם ובלן) שאלו מהן המקיימות את משפט דזרג, מקיימות גם את משפט פסקל. ב-1907 הוכיח ודרברן את משפטי המבנה שהפכו לאדני היסוד של תורת החוגים: כל אלגברה פשוטה למחצה מממד סופי היא סכום ישר של אלגברות פשוטות, וכל אלגברה פשוטה היא אלגברת מטריצות מעל אלגברת חילוק. בשנים 1906–1908 ערך את ה-"Proceedings of the Edinburgh Mathematical Society". את תואר הדוקטור קיבל ב-1908.

ב-1909 חזר לארצות הברית, כ"עוזר הוראה" במחלקה למתמטיקה באוניברסיטת פרינסטון. נשיא פרינסטון דאז, וודרו וילסון, ביקש לקדם את מעמדה של האוניברסיטה כמוסד מחקרי, ויצר 50 משרות של חוקרים צעירים שיהיו אחראים כל אחד למספר קטן של תלמידי תואר ראשון. לצד ודרברן, מונו גם ובלן, ג'ורג' בירקהוף, ואחרים. ידידיו תארו תקופה זו כמאושרת, רצופת פעילות ספורט וטיולים ביערות שבסביבת פרינסטון. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, ודרברן התגייס כטוראי לצבא הבריטי. הוא היה הראשון בפרינסטון להתנדב לשירות, ושירת הזמן הארוך ביותר מבין חברי הסגל. בזמן שירותו כקפטן בגדוד סקר השדה הרביעי בצרפת, פיתח מכשור לאיכון באמצעות קול של ארטילריית האויב.

בתום המלחמה חזר לפרינסטון. ב-1920 קודם לדרגת מרצה בכיר (Assistant Professor), וב-1921 זכה במדליית MacDougall-Brisbane מן החברה המלכותית של אדינבורו, וזכה לקביעות בפרינסטון, בדרגת פרופסור חבר. ערך את "Annals of Mathematics" מאותה שנה, ועד 1928. נבחר לחברה המלכותית של לונדון ב-1933. בכל שנותיו בפרינסטון הנחה רק שלושה תלמידים לדוקטורט - ביניהם נתן ג'ייקובסון, ב-1934. בשנותיו המאוחרות עבד לבדו, וכנראה שסבל מדיכאון. ב-1945 יצא לפרישה מוקדמת, והתבודד במידה כזו שמותו מהתקף לב הורגש רק לאחר כמה ימים. על-פי צוואתו, רשימותיו שלא פורסמו - הושמדו.

ודרברן לא נישא מעולם. רוברט הוק, שהיה תלמידו בפרינסטון, סיפר שהסיבה לכך היא המסורת הסקוטית, שלפיה גבר אמור לצבור כפולה מסוימת של הכנסתו השנתית; הכנסתו של ודרברן עלתה מהר מדי, והוא לא יכול היה לעמוד בתנאי הזה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]