בינה עסקית 3.0

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בינה עסקית 3.0 (BI 3.0) הוא מונח המתייחס לכלי בינה עסקית (Business Intelligence) המאפשרים קבלת החלטות משותפת, תוך שימוש במאפיינים בולטים מרשתות חברתיות. בינה עסקית 3.0 מציעה כמה יכולות חדשות ויחודיות כגון בינה עסקית חברתית, בינה עסקית ניידת, ובינה עסקית מקומית.

המונח בינה עסקית 3.0 הוטבע על ידי חברת Panorama בשיווק כלי הBI החדש שלה - NECTO, בשנת 2011. מונח זה אומץ על ידי כלל תעשיית טכנולוגיות המידע, וארגוני מחקר כגון Gartner ו-Forrester מתייחסים אליו כאל הגעה לשיא היכולות במימוש כלי ניתוח מידע על טכנולוגיות מתקדמות המייצרות, צוברות ומשתפות מידע.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינה עסקית בתחילת דרכה עסקה בהצגת נתונים באופן ויזואלי המספקת תובנות לגבי המידע הקיים בארגון, ומציגה מידע על פיו אנשי ההנהלה יכולים לקבל החלטות מושכלות (עיין מערכת תומכת החלטה - DSS-Decision Support System). עם הזמן, גדלה הדרישה ליכולות מתקדמות, ופתרונות מהירים וחזקים, ובד בבד התפתחו גם יכולות המחשוב וקצב העבודה. המענה לדרישות הללו התממש בבינה עסקית 2.0 (Business Intelligence 2.0) אשר איפשרה הצגת נתונים ואירועים בזמן אמת, ובכך הגדילה את היכולת לזהות בעיות והזדמנויות בזמן אמת. למרות היכולות המתקדמות של בינה עסקית 2.0, הדרישה לפתרונות וטכנולוגיות מתקדמות עוד יותר לא נעצרה, ועם הגעת מהפכת ה-SoLoMo - Social, Mobile and Local השוק הציף דרישות לפתרונות BI מהירים, נגישים ורלוונטיים יותר.

בינה עסקית חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינה עסקית חברתית (Social BI) מנצלת את הידע הקיים אודות נושאי עניין ואינטראקציות עם מידע שיש לכל משתמש, ובכך מקדמת קישורים חברתיים בתוך הארגון. העובדה כי בינה עסקית חברתית מאפשרת פיתוח קבוצתי תוך שיתוף מחשבות ומידע, גרמה לשינוי תפיסה בתחום הבינה העסקית, ופרצה מחסומים בכל הנוגע לבינה עסקית עצמית (Self BI). כלי בינה עסקית חברתית מאפשרים למנהלים ומנתחי מידע לשתף אינדיקטורים דוחות, וגרפים, ולקבל הצעות לשיפור וחוות דעת מאנשי הארגון, ומנתחי המידע באופן מיידי.

בנוסף, בינה עסקית חברתית מאפשרת משיכה של נתונים מתוך הרשתות החברתיות, ובכך מספקת מידע אמין ומיידי אשר משקף את חוות דעת הצרכנים אודות מוצרי הארגון. קבלת חוות דעת הצרכנים היא נקודת מפתח בפיתוח וניהול מוצרי הארגון, ומציג נקודת מבט של הלקוח מבלי ליצור איתו קשר באופן ישיר.

מוצרי בינה עסקית המשלבים יכולות בינה עסקית חברתית, הם חוד החנית בעולם ה-BI, והתחזית של מכוני המחקר Gartner ו-Forrester היא כי שילוב בינה עסקית חברתית בארגונים תלך ותגדל בשנים הקרובות, ותאפשר זמינות ושיתוף של מידע בין כל חלקי הארגון.

בינה עסקית ניידת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התפתחות המכשירים הניידים כגון טלפונים חכמים וטאבלטים, ובעקבות השימוש במכשירים הניידים לצורכי עבודה, בינה עסקית ניידת (Mobile BI) נהייתה צורך בסיסי. בינה עסקית ניידת מאפשרת לעובדי הארגון להתחבר מהמכשיר הנייד ישירות למידע ארגוני, ולצפות במידע תוך שימוש בכלי בינה עסקית המותקנים על המכשיר הנייד.

כלי בינה עסקית ניידת אמנם מוגבלים ביכולת הצגת הנתונים עקב גודל המסך הקטן יחסית ונפח הנתונים המוגבל שניתן להעביר ברשת, אך מאפשרים לכל משתמש קצה לבצע עיצוב אישי של הכלי, ולהתאים את הכלי להעדפותיו האישיות. זהו המשך טבעי לבינה עסקית חברתית המקשרת בין בינה עסקית לרשתות החברתיות, אשר מאפשרות למשתמשי הקצה לעצב את מקומם ברשת לפי העדפותיהם וטעמם.

מוצרים כגון Business Objects, Cognos, MicroStrategy וQlikView הם כלי בינה עסקית חזקים ונפוצים בשוק, המאפשרים שימוש בבינה עסקית ניידת.

בינה עסקית מקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בבינה עסקית ניידת הציף בעיות זמן ותקשורת בשימוש בכלי בינה עסקית על מכשירים ניידים. העובדה שהמידע מוצג על המכשיר הנייד, אך מחושב על מאגר הנתונים העלתה את זמן התגובה, והפחיתה את שביעות רצון המשתמש.

מרבית החברות המיישמות בינה עסקית ניידת במוצריהם, פיתחו שימוש בניהול מערכות מידע בזיכרון הנדיף המקומי של המכשיר (IMDb - In Memory Data Base), המאפשר טעינה של מידע רב למכשיר המקומי, וביצוע חישובים וניתוחים מבלי ליצור קשר עם מאגר הנתונים המרוחק.

בינה עסקית מקומית (Local BI) מנצלת את הטכנולוגיה הזו, ומקצרת את זמני החישוב בשימוש בבינה עסקית ניידת. חשוב לציין כי בינה עסקית מקומית מיושמת לא רק בכלי בינה עסקית ניידת על מכשירים ניידים, אלא גם בכלי בינה עסקית על מחשב ניידים ונייחים, ומקצרים את משך חישוב המידע באופן משמעותי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]