בין השמשות (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בין השמשות
סוגה מוזיקת רוק
חברת תקליטים וולקומדיה, התו השמיני
שיתופי פעולה בולטים טל שגב, מאיר אריאל
חברים

יוני גנוט (שירה, גיטרה, טקסטים ולחנים)
יואב גנוט (שירה)
אלעד גנות (גיטרה חשמלית)
יניב כהן (תופים)
איתי זנגי (מפיק, גיטרה, 2008 - 2012)
דן אקרט (גיטרה בס, 2008 - 2012)
בני וילנר (קלידים, 2008 - 2012)

נטע הירש (חליל וקולות)
חברים לשעבר
אביחי טוכמן (גיטרה בס, 1999 - 2008)
בין השמשות

להקת בין השמשות היא להקת רוק ישראלית שפעלה בין השנים 19992012.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בשנת 1999 על ידי יוני גנוט. הייתה זו להקת הרוק הראשונה שמשתתפיה גדלו במגזר הדתי לאומי בישראל. ההרכב הראשון נקרא "יוני והבודדים" וכלל מוזיקאים מרקע דתי לאומי (בני עקיבא). את אחת ההופעות הראשונות שלהם עשו בסמינריון של תנועת "בת עמי", שם הופיעו כחימום להופעה של דני רובס. ההופעה העצמאית הראשונה שלהם הייתה ב"פסטיבל המעלות", שם החליטו לקרוא לעצמם "בין השמשות". על שם זה סיפר גנוט: "(השם "בין השמשות") מייצג זמן שהוא לא יום ולא לילה, אזור דמדומים של ספיקות ושל תובנות עמוקות. זה המקום שבו הרגשתי שאני מחובר ליצירה שלי".

הגרעין הקשה של ההרכב כלל את יוני גנוט ואלעד גנות. לקראת צאת האלבום התחלף חלק מהגרעין הראשון של ההרכב, והלהקה הפכה להיות להקה מעורבת (דתיים וחילוניים, גברים ונשים). בלהקה היו חברים: יוני גנוט (שירה, גיטרה, טקסטים ולחנים), יואב גנוט (שירה), אביחי טוכמן (גיטרה בס), יניב כהן (תופים), אלעד גנות (גיטרה חשמלית) ונטע הירש (חליל וקולות).

הלהקה הרבתה להופיע במועדונים בתל אביב ובירושלים, בעיקר בתיאטרון תמונע ובצוללת הצהובה. הלהקה הייתה להקת הבית ב"פאב מדרש" והופיעה רבות בערוץ התכלת. הלהקה הופיעה בפסטיבלים ברחבי הארץ (בומבמלה, הקהל, הגיטרה, פסטיבל הכליזמרים בצפת ועוד) ואירחה בין השאר את טל שגב וג'וני שועלי, שהשתתפו בחלק מהפקת האלבום הראשון.

על הטקסטים של הלהקה אמר יוני גנוט: "לשירים שלי יש נגיעה יהודית עמוקה, אך הם לא מזוהים דווקא כ'דוסים'. זו יצירה ישראלית הן בסאונד הנגיש לאוזן הישראלית הסטנדרטית, והן בטקסטים".

האלבום הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 יצא בחברת "וולקומדיה" אלבומה הראשון של הלהקה שנשא את שם הלהקה, "בין השמשות". ב-2003 יצא האלבום מחדש בחברת "התו השמיני".

רוב הטקסטים באלבום מקוריים, ובניגוד לז'אנר המוזיקה יהודית מקורית שהתחיל להתפתח (עדי רן, אהרן רזאל, המדרגות), הם עסקו בקשת נרחבת של נושאים כגון מסרים חברתיים, בדידות, התמודדות עם אובדן וכאב, שאלות של אמונה וזהות בין העולמות הדתי והחילוני, ותפילה ואהבה לאל.

מהאלבום בלטו השירים "יש שם בלב", "הצד שלך" (עם אהרן רזאל) והשיר "אחת שאלתי" שהגיע למקום הראשון במצעד של ערוץ 7.

האלבום השני והתפרקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כעבור כמה שנים התחילה הלהקה לעבוד על האלבום השני. העבודה ארכה כחמש שנים, שבמהלכם הצטרפו ללהקה איתי זנגי כמפיק וכגיטריסט, ובני וילנר כנגן קלידים. הכיוון המוזיקלי של הלהקה השתנה והפך להיות יותר רוקיסטי ומחוספס, והטקסטים הבוגרים יותר והנוגים של גנוט קיבלו מעטפת של רוק מתקדם בסגנון שמזכיר לעיתים את פינק פלויד. לקראת יציאת האלבום החליף דן אקרט את אביחי טוכמן כבסיסט.

ב-2008 יצא אלבומה השני של הלהקה שנקרא "שתיקת האדמה". שיר הנושא של האלבום והאווירה הכללית שלו הושפעו מהרומן "החיים כמשל" של פנחס שדה. השירים הבולטים מתוכו היו: "באתי אלייך" - איתו הופיעה הלהקה במופע "חמש שנים לזכרו של מאיר אריאל", ו"בדממה" שלווה בקליפ אנימציה של יוני שלמון. על השיר "בדממה"[1][2] אמר יוני גנוט בראיון כי השיר נכתב בהשראת השיר מאת ישראל חברוני "המלחמה על צלם אלוקים" ("איש מדבר") מתוך "בוא איתי למדבר"[3].

למרות הביקורות הטובות, לא זכה האלבום להצלחה מסחרית.

כשנה אחרי יציאת האלבום, שחררה הלהקה גרסת כיסוי לשיר "עוד לא אהבתי די". בסיבוב ההופעות של האלבום השני אירחה הלהקה בין היתר את מאיר בנאי (בערב "ט"ו באהבה" באמפי וואהל בר-אילן), ארז לב ארי ודניאל זמיר.

לאחר הוצאת האלבום השני המשיכה הלהקה להופיע, עד שבשנת 2012 היא התפרקה עקב החלטתו של יוני גנוט להעדיף קריירת סולו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השמשות
יצא לאור סוגה חברת תקליטים
2002 מוזיקת רוק וולקומדיה, התו השמיני (הוצאה מחודשת)
שירים
  1. יש שם בלב
  2. ברגע של בדידות
  3. הצד שלך
  4. קצה החוט
  5. שנתיים בלעדייך
  6. הוציאה ממסגר נפשי
  7. אודי
  8. צמאה נפשי
  9. חוקי תנועה
  10. אחת שאלתי
  11. אלוקי נשמה
שתיקת האדמה
יצא לאור סוגה חברת תקליטים
2008 מוזיקת רוק התו השמיני
שירים
  1. באתי אלייך
  2. אור בחדר
  3. המראות
  4. לא בחיל
  5. לאורך בן יהודה
  6. לך לך
  7. אני נוסע
  8. במקרה
  9. בדממה
  10. שתיקת האדמה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בין השמשות - בדממה, סרטון בערוץ "יוני גנוט - Yoni Genut", באתר יוטיוב (אורך: 05:06)
  2. ^ בדממה - קליפ אנימציה, סרטון בערוץ "yoni salmon", באתר יוטיוב (אורך: 03:55)
  3. ^ יואב פרידמן, צפו בדממה, באתר ynet, 18 במאי 2008