ארץ לאבקראפט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארץ לאבקראפט
Lovecraft Country
מידע כללי
מאת מאט רוף עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפלה ואימה
הוצאה
תאריך הוצאה 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארץ לאבקראפטאנגלית: Lovecraft Country) הוא רומן אימה ופנטזיה אפלה משנת 2016 מאת מאט רוף, הבוחן את הקשר בין בדיון האימה של ה.פ. לאבקרפט לגזענות בארצות הברית בעידן חוקי ג'ים קרואו, כפי שחווה זאת חובב המדע הבדיוני השחור אטיקוס טרנר ומשפחתו. הרומן פורסם על ידי HarperCollins ועובד לסדרת טלוויזיה מצליחה מבית HBO.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות כוללות את:

  • אטיקוס טרנר, איש שחור, חייל לשעבר שלחם במלחמת קוריאה
  • מונטרוז פרימן, אביו של אטיקוס
  • ג'ורג' ברי, דודו של אטיקוס (בעלה של היפוליטה)
  • היפוליטה ברי, דודתו של אטיקוס (אשתו של ג'ורג')
  • לטיציה דנדרידג', חברה מהשכונה בה גדל אטיקוס בשיקגו
  • רובי דנדרידג', אחותה של לטיציה
  • סמואל בריית'וואייט, גבר לבן, מתארח בבית הקברות של המכשפות של ארדהם
  • קיילב בריית'וואייט, בנו של סמואל

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן מורכב משמונה סיפורים הקשורים זה בזה:

ארץ לאבקרפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטיקוס טרנר, שעבד בפלורידה לאחר שעזב את הצבא, חוזר לביתו בשיקגו לאחר שקיבל מכתב מסתורי מאביו המנוכר, מונטרוז, האומר כי הוא עזב את שיקגו לנסוע לארדהם, מסצ'וסטס, שם האמין שהוא יכול למצוא מידע על משפחת אמו של אטיקוס (שלא היה ידוע להם בעבר). אטיקוס, דודו, ג'ורג', וחברת הילדות שלו לטיצ'יה נוסעים לארדהם כדי למצוא את מונטרוז. הם נרדפים, מאושפזים ומאוחר יותר כמעט נרצחים על ידי גזענים לבנים בדרך.

בהגיעם לארדהם הם מוצאים בית אחוזה גדול בשם ארדהם לודג'. אטיקוס לומד שהוא צאצאיו של מייסד האכסניה, טיטוס בריית'ואיויט. מונטרוז מוחזק כבני ערובה, כבול במרתף. הבעלים הנוכחי של הבית, סמואל בריית'וואייט, מתכנן טקס עם כל חברי האכסניה שלו (כת מכשפים המכונה "מסדר השחר העתיק") במהלכו הוא זקוק לצאצא שיהיה צינור עבור חלק מהכוח העתיק. בידיעה שזה יהרוג את אטיקוס, קיילב בריית'וואייט (בנו היחיד של סמואל) נוכח גם הוא ומורה בחשאי לאטיקוס להטות אמירה במהלך הטקס. אטיקוס עושה זאת וזה גורם לכוח "לצרוך" את סמואל ואת כל חברי האכסניה ולהפוך אותם לאבק תוך הגנה על אטיקוס.

קיילב משחרר את אטיקוס, ג'ורג', מונטרוז ולטיציה ומאפשר להם לעזוב חזרה לשיקגו.

חלומות בית המכשפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטיציה מקבלת ירושה מאביה המנוח, מהמר הידוע לשמצה ומשתמשת בה כדי לקנות, בשכונה לבנה, בית גדול בן 14 חדרי שינה בשם "בית וינת'רופ" (על שם הבעלים המקורי, היראם וינת'רופ) שנמכר בזול בשל היותו רדוף. לטיציה מתכננת לתקן ולשפץ את הבית ולהשכיר את החדרים. לאחר שעברה לגור בו, היא מבינה שהבית רדוף ברוחות רפאים של וינת'רופ שלא שמח יותר מדי לחלוק את הבית עם תושבים חדשים. הוא ולטיציה נאבקים והוא כמעט הורג אותה עד שהיא משכנעת אותו שאם היא תישאר ותהפוך לרוח רפאים היא תרדוף אותו חזרה. לאחר מכן הם מגיעים להסכמה ואף מוצאים קצת שקט מאהבתם המשותפת לשחק במשחקים כמו שחמט, לטיציה מעולם לא ראתה את וינת'רופ אלא הכלים שלו נעים בעצמם.

בינתיים האנשים הלבנים בשכונה מתחילים במהרה להטריד את לטיציה מכיוון שהם לא רוצים שאנשים שחורים יגורו בשכנותם, הם מקללים אותה, משחיתים את מכוניתו של אחד מחבריה, מאיימים עליה וזורקים זבל על דלת הכניסה שלה. לילה אחד פורצים שלושה צעירים מתוך כוונה לשרוף את הבית. רוח הרפאים של וינת'רופ מתערבת ומובילה את הגברים למרתף בו הם נכלאים באימה עד להגעת המשטרה.

מאוחר יותר מגלה אטיקוס כי קיילב בריית'וואייט היה זה שסידר את מכירת הבית ללטיציה.

ספרו של עבדאללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיילב בריית'וואייט הונה את ג'ורג' ומונטרוז לפרוץ למוזיאון להיסטוריה של הטבע ולהשיג ספר סודי מוסתר מאחורי קסמים שנועדו להגן עליו. הם מביאים לעזרה זוג מאנשי הבונים החופשיים של הנסיך הול (כת שג'ורג' ומונטרוז שייכים אליה): עבדאללה מוחמד וג'ו השודד, השדכן. עבדאללה כמעט מת בניסיון, אך הגברים מצליחים להשיג את הספר. קיילב מכבד את העסקה שלו עם הגברים. ברגע שהם מפנים את הספר ("ספר שמות" שהיה בעבר בבעלותו של היראם וינת'רופ) הוא מוסר להם את הספר שגנב מהם יחד עם סכום כסף ניכר.

היפוליטה מטרידה את היקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

היפוליטה מוצאת תא סודי באחד החדרים בבית וינת'רופ ובו ספר ומפתח. הספר נותן כתובת למצפה כוכבים בוורלוק היל, ויסקונסין. היפוליטה, בעלת תשוקה ארוכת שנים לאסטרונומיה, מחליטה לצאת לטיול כדי לראות אותו. היא מוצאת את המצפה ומצליחה להיכנס עם המפתח. כשהיא בפנים היא מגלה שאין בה טלסקופ, רק מסוף בקרה המכיל 64 חלונות שכל אחד מהם מציג מספר בן שלוש ספרות וכפתור. עד מהרה היא מגלה שעל ידי שינוי המספרים בחלונות ולחיצה על הכפתור, מוקרנת סצנה בתוך המצפה ממקומות אקראיים ביקום. בצד השני של המצפה יש מסגרת דלת שהיא חושדת שתניח לה לצאת למקום האקראי הזה.

הספר שמצאה כלל 64 מספרים בני 3 ספרות, כך שהיא מחייגת ולוחצת על הכפתור. הוא מציג חוף חולי לבן. היפוליטה עוברת דרך מסגרת הדלת אל החוף ומגלה בית במרחק. בחקירה, היא נלכדת על ידי אישה בשם אידה. אידה מסבירה שהיא וכמה אחרים נלקחו לשם לפני כמעט 20 שנה על ידי היראם וינת'רופ, בזעם עליהם שבנו ברח עם אחת המשרתות, והוא מתכוון להחזיק את כולם שם עד שיאמרו לו לאן הבן נמלט. כדי להראות להם שהוא רציני, הוא משאיר אותם שם ואמר שהוא יחזור בעוד כמה ימים. הוא מעולם לא חזר. (ההשלכה היא שהוא נהרג לפתע לפני שהספיק לחזור, אולי בידי סמואל בריית'וואייט, עמו היה מסוכסך).

אידה הורסת את הספר עם המיקום בן 64 הספרות והיא בסופו של דבר נותנת להיפוליטה לעזוב, אך מבטיחה להבטיח להשמיד את המפתח, בטענה שהיא רוצה להישאר לבד. היפוליטה אכן עוזבת, אך לא הורסת את המפתח.

ג'קיל בהייד פארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובי (אחותה של לטיציה) פונה לקיילב בריית'וואייט עם הצעה. הוא זקוק למישהו שיעשה עבודות מזדמנות עבורו וגם יפקח עין על בית וינת'רופ. בתמורה הוא ייתן לה שיקוי שיהפוך אותה לאישה לבנה אדומת שיער ויפה לפרק זמן. רובי מנסה זאת ומגלה שזה אמיתי. היא חוקרת חלקים משיקגו כאישה לבנה עם חופש שמעולם לא הייתה לה כאישה שחורה. היא מסכימה לעבוד עבור קיילב בצורה זו.

אחד התפקידים שהיא עושה אותה היא להשתתף בפגישה של נציגי אכסניות של מכשפות שונות מרחבי הארץ, בתחפושת כאדומת שיער (שרובי מכנה את עצמה הילרי). שם מציע קיילב לכל בית אכסניה כי הם יאגדו כוחות, ייווצר מעין איחוד ביניהם, לחלוק ידע ולעזור זה לזה. כשנשאל מי יוביל את האיגוד הזה, הוא מציע שכולם ייפגשו בשיקגו בעוד מספר חודשים ביום קיץ לצורך תחרות. מי שיש לו את האלכימיה החזקה ביותר להציג בפני האחרים, זוכה בתואר המנהיג שלהם.

מאוחר יותר מגלה רובי שהשיקוי מיוצר מדמה של אישה בתרדמת שקיילב שומר כמעט קפואה בארון זכוכית במרתף שלו. רובי אומרת שהיא לא רוצה יותר לשתף איתו פעולה, אך אינה יכולה להביא את עצמה לעזוב. הסיפור מסתיים בכך שקיילב מבקש ממנה להיות בטוחה במה שהיא רוצה.

הבית הצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיילב מבקש מאטיקוס ומונטרוז למצוא את הנרי וינת'רופ, בנו של היראם. הנרי לוקח כמה מספרי אביו כשהוא בורח, כולל המחברות שלו וקיילב רוצה אותם. אטיקוס ומונטרוז יוצאים למסע לאקן, אילינוי, שם על פי השמועות הנרי נמצא. עם זאת, מהר מאוד הם מגלים שמאז שהנרי ברח עם אישה שחורה שנהגה לעבוד בבית אביו, הם נהרגו שניהם על ידי המון גזעני. בביתם, מונטרוז פוגשת את רוח הרפאים של הנרי ומשפחת אשתו והם חיים מחדש את היום האחרון בחייהם מדי יום (כולל הרצח). מונטרוז מוצאתאת ספריו של היראם, אך מחליט לספר לקיילב שהם לא מצאו שם דבר.

הוראס ובובת השטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן הדוד הוראס מופיע בפרק זה, לאחר שפנו אליו שני בלשים וקפטן לנקסטר. ספר קומיקס שצייר נמצא ליד מצפה הכוכבים של היראם וינת'רופ והם דורשים מהוראס לשאול את אמו היפוליטה על כך ולדווח להם.

הוראס מסרב לשתף פעולה, ולכן לנקסטר מטיל כישוף כדי למנוע מהוראס לספר לאחרים על המצב, ולגרום לחפצים דוממים לנוע. די מהר, הוראס מתחיל להבחין בכל מיני סרטים מצוירים ותצלומים מחייכים אליו ובובה תוקפת אותו. הוראס מצליח להשתמש באריחים כדי להסביר לרובי את מה שקרה ורובי מספרת לקיילב. קיילב הופך את הקללות, מתוך אמונה שלנקסטר חשב שקיילב הורה להיפוליטה להיכנס למצפה. הוא חושב שלנקסטר ניסה להרוג את הוראס כדי להעניש את היפוליטה על כך שעבדה עם קיילב. קיילב מציג תוכנית להרוג את קפטן לנקסטר.

חותם קיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

כולם נפגשים כדי לחלוק את סיפוריהם על קיילב. לקיילב יש תוכנית להיפטר מלנקסטר, אך המשפחה מחליטה שהם צריכים להיפטר משניהם. הם מחליטים להעמיד פנים שהם עוברים עם התוכנית של קיילב, אך מבקשים את רוח הרפאים של וינת'רופ. קיילב מושך את לנקסטר לחדר שבו מפלצת בולעת אותו בשלמותו, ואז אטיקוס משתמש בקסם כדי לשנות את חותם קין של קיילב. החותם מונע מכיילב להיכנס למקומות מסוימים ולעשות קסמים. הם משליכים אותו למשאית שלהם, מורידים אותו באינדיאנה ונוסעים משם.

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2020 הוציאה HBO עיבוד לרומן מאת הסופר והמפיק מישה גרין עם ג'ורדן פיל וג'יי ג'יי אברמס כמפיקים בפועל.[1][2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fleming, Mike, Jr. (16 במאי 2017). "'Get Out's Jordan Peele Teams With WBTV, HBO & Bad Robot For 'Lovecraft Country' Drama Series; Misha Green Writing". Deadline Hollywood. נבדק ב-16 במאי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ אלים, מפלצות וזרועות תמנון: המורשת של ה"פ לאבקרפט