אפריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפריון אירופאי מ-1775 שהיה מיועד לשארלוט, מלכת בריטניה
אפריון לתיירים בסין בימינו

אַפִּרְיוֹן או אפיריון הוא כלי רכב חסר גלגלים המיועד בדרך כלל לאדם אחד ונישא על ידי מספר בני אדם. האפריון מורכב ממושב הנוסע, והמוטות שבעזרתם מרימים את האפריון. אף שגם אלונקה תקפה להגדרה זו, השימוש הנפוץ במילה הוא לתיאור האפריון המפואר, שנועד להעביר אנשים בעלי מעמד חברתי גבוה ממקום למקום.

לאפריון שני שימושים עיקריים. האחד הוא העברה של אדם בעל דרגה חברתית גבוהה ממקום למקום. אפיריונים אלה היו מפוארים ונוחים יחסית. השימוש השני שנעשה הוא פינוי או העברה של אנשים פצועים או גופות.

מושבי הנוסע הפשוטים ביותר הם מזרן בלבד, ואילו מושבים מפוארים יותר כוללים כיסא, כורסה או מיטה וסגורים על ידי תא או וילונות. האפיריונים הקלים ביותר נישאו על ידי שני אנשים, בעוד הכבדים ביותר נרתמו לבהמות משא.

המילה אפיריון נזכרת כבר במקרא ונעשו בה שימושים גם בארץ.

כפי שהיא מופיעה בשיר השירים (פרק ג' פסוק ט') :

ט אַפִּרְיוֹן, עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה--מֵעֲצֵי, הַלְּבָנוֹן. י עַמּוּדָיו, עָשָׂה כֶסֶף, רְפִידָתוֹ זָהָב, מֶרְכָּבוֹ אַרְגָּמָן; תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה, מִבְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם. יא צְאֶנָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן, בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה--בָּעֲטָרָה, שֶׁעִטְּרָה-לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ, וּבְיוֹם, שִׂמְחַת לִבּוֹ.

מילים דומות נמצאות בשימוש גם בשפות קרובות לעברית כגון יוונית phoreion; וסורית: פּוּרְיוֹן. דבר שנובע כנראה גם מקשרי מסחר הדוקים, כפי שאפשר גם להסיק על ידי הנאמר בשיר השירים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]